مراقب باشید استفاده زیاد از رسانه های اجتماعی شما را منزوی نکند!

به گزارش کولو، هواداران رسانه های اجتماعی می گویند همه لایک ها و پست هایی که در شبکه های اجتماعی می گذارند به آنها یاری می نماید با دیگران ارتباط برقرار نمایند اما در تحقیقات نو تعیین شد که هر چه افراد بیشتر وقت خود را صرف پلت فرم ها یا بسترهای رسانه اجتماعی نمایند احتمال ایجاد حس انزوا و کناره گیری از اجتماع در آنها بالاتر خواهد رفت.

مراقب باشید استفاده زیاد از رسانه های اجتماعی شما را منزوی نکند!

تعریف محققان از انزوای اجتماعی این است: کمبود حس تعلق، مشغولیت و ارتباط واقعی با دیگران و برقراری رابطه رودررو. به گفته پژوهشگران انزوای اجتماعی با افزایش خطر ابتلا به بیماری و مرگ در ارتباط است.

مطالعات اخیر نشان می دهد مسائل سلامت روان و انزوای اجتماعی در میان جوانان بسیار رواج پیدا نموده است.

با اینکه ممکن است استفاده زیاد از رسانه اجتماعی منجر به کاهش حس انزوای اجتماعی گردد اما می تواند با محدود کردن روابط رودررو و فیزیکی تأثیر متضادی را در میان جوانان داشته باشد.

علاوه بر این، رسانه های اجتماعی این نگرش را به افراد می دهد که دیگران زندگی شادتری دارند زیرا گاهی اوقات مردم تصاویری از خود در موقعیت های غیرواقعی را در فضای آنلاین به اشتراک می گذارند.

محققان برای این که پی ببرند چطور استفاده از رسانه اجتماعی و حس انزوای اجتماعی با یکدیگر در ارتباط هستند پرسشنامه هایی را به بیش از 1700 جوان امریکایی بین 19 تا 32 سال دادند. این پرسشنامه ها ارزیابی می کرد که فرد چقدر حس انزوای اجتماعی دارد و به چه اندازه از 11 شبکه اجتماعی پرطرفدار مانند فیس بوک، توییتر و اینستاگرام استفاده می نماید.

به طور میانه، افرادی که در این تحقیق شرکت کردند کمی بیش از یک ساعت در روز (61 دقیقه) از رسانه های اجتماعی استفاده می کنند و به طور میانه هفته ای 30 بار از وب سایت های شبکه های اجتماعی بازدید می کنند.

کمی بیش از یک چهارم (27 درصد) از شرکت کنندگان نیز گزارش دادند که به اندازه زیادی حس انزوای اجتماعی دارند. بر طبق این تحقیق، استفاده بیش از حد از رسانه های اجتماعی منجر به انزوای اجتماعی می گردد.

مثلاً، در مقایسه با افرادی که در این تحقیق شرکت کردند و هر روز کمتر از 30 دقیقه از وقت خود را در شبکه های اجتماعی سپری می کردند، آنهایی که روزانه بیش از 2 ساعت از رسانه های اجتماعی استفاده می کردند دو برابر بیشتر از دیگران احساس انزوای اجتماعی و کناره گیری از اطرافیان داشتند.

بعلاوه، در مقایسه با آنهایی که کمتر از 9 بار در هفته سایت های رسانه های اجتماعی را چک می کنند، آنهایی که 58 بار به این سایت ها سر می زنند حدود 3 برابر بیشتر حس انزوای اجتماعی در خود را گزارش دادند.

با این حال، مسئله مرغ و تخم مرغ بار دیگر در این مورد نیز نمود پیدا می نماید.

به گفته یکی از محققان، ما نمی دانیم که اول کدام بوده است: استفاده از رسانه اجتماعی یا حس انزوای اجتماعی؟

این احتمال وجود دارد جوانانی که حس انزوای اجتماعی دارند به رسانه های اجتماعی روی آورند و گرایش پیدا کنند. یا اینکه استفاده بیش از حد از رسانه های اجتماعی آنها را از دنیای واقعی جدا نموده و به افرادی گوشه گیر و انزواطلب مبدل نموده است. حتی می تواند ترکیبی از این دو حالت باشد.

اما اگر انزوای اجتماعی اول از همه وجود داشته باشد، با وقت سپری کردن در فضای آنلاین از بین نمی رود و تسکین نمی یابد؛ حتی اگر شرایط اجتماعی موجه و خوبی داشته باشید.

منبع: فوت و فن
انتشار: 17 مرداد 1401 بروزرسانی: 17 مرداد 1401 گردآورنده: kulu.ir شناسه مطلب: 2113

به "مراقب باشید استفاده زیاد از رسانه های اجتماعی شما را منزوی نکند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مراقب باشید استفاده زیاد از رسانه های اجتماعی شما را منزوی نکند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید