مضرات شیرین کننده های جایگزین قند بر روده

به گزارش کولو، محققان در جریان مطالعات خود دریافتند بعضی از جایگزین های قند بر گلوکز خون و باکتری های روده تاثیر می گذارد.

مضرات شیرین کننده های جایگزین قند بر روده

در یک مطالعه نو شرکت نمایندگانی که جایگزین های قند مصرف کردند، میکروبیوم تغییر یافته و افزایش گلوکز خون را نشان دادند.

به نقل از scientificamerican، در یک مطالعه نو روی چهار جایگزین قند، محققان دریافتند که نباید از کنار مضرات شیرین نماینده های غیرمغذی بی توجه عبور کرد. نتایج مطالعه که در 19 آگوست در Cell منتشر شد، نشان داد افزایش سطح گلوکز با دو مورد از شیرین نماینده ها شامل ساخارین و سوکرالوز مرتبط بوده و هر چهار مورد پروفایل میکروب روده را تغییر می دهند. این که آیا این یافته ها به دردسر تبدیل می شوند، فایده دارند یا هیچکدام، هنوز مشخص نیست و هواداران نوشیدنی های رژیمی هنوز می توانند از این نوشیدنی مورد دلخواه خود بنوشند.

بیشتر بخوانید

در سال 2014، محققان ارتباطی بین تغییرات میکروبیوم و پاسخ های گلوکز خون در موش ها پس از مصرف جایگزین های قند پیدا کردند. دانشمندان برای اینکه ببینند آیا همان پیوند ها در خصوص انسان ها در مطالعه نو هم صدق می نماید یا خیر، شرکت نمایندگان را از یک مجموعه بالقوه بیش از 1375 نفر انتخاب نموده و هر کسی را که شیرین نماینده های بدون کالری در زندگی روزمره خود مصرف می کرد، رد کردند. بعضی ناخودآگاه این کار را به وسیله پودر های پروتئینی، آدامس جویدنی، تنقلات یا دسر های کم قند انجام داده بودند.

محققان 120 شرکت نماینده نهایی را به شش گروه 20 نفری تقسیم کردند. در چهار گروه، شرکت نمایندگان بسته های تجاری یکی از چهار شیرین نماینده را در سطوح کمتر از حد مجاز روزانه مصرف کردند. گروه پنجم فقط پرنماینده مورد استفاده در این بسته ها را مصرف کرد که معمولا برای بزرگ کردن میزان ناچیز جایگزین شکر در آن ها اضافه می گردد. گروه ششم مداخله ای نداشتند.

در طی دو هفته ای که شرکت نمایندگان شیرین نماینده یا پرنماینده مشخص شده خود را مصرف کردند، آزمایش های تحمل گلوکز خوراکی را نیز انجام دادند که برای مقدار گیری پاسخ بدن به قند استفاده می گردد و می تواند برای تشخیص بعضی از اشکال دیابت استفاده گردد. برای این آزمایش ها، آن ها هر روز صبح به طور ناشتا محلول گلوکز می نوشیدند و از مانیتور های مداوم گلوکز خانگی برای ردیابی سطح گلوکز خونشان استفاده می کردند، محققان بعلاوه نمونه های دهان و مدفوع شرکت نمایندگان را برای تجزیه و تحلیل گونه های میکروب هایی که میزبان آن ها بودند، جمع آوری کردند، علاوه بر این سطوح بعضی از محصولات متابولیسم در آن ها نیز مقدار گیری شد.

برای تایید ارتباط بین پروفایل های میکروبی و پاسخ های گلوکز خون، محققان میکروبیوم هایی را که از شرکت نمایندگان انسانی با بالاترین و کمترین افزایش گلوکز خون پس از مصرف شیرین نماینده گرفته شده بود، به صورت خوراکی به موش های بدون میکروب تزریق کردند.

Eran Elinav، نویسنده این مطالعه می گوید: موش هایی که در معرض میکروبیوم های انسانی پاسخ دهنده های برتر قرار گرفتند، تغییراتی را در گلوکز خونشان نشان دادند که به طور قابل توجهی منعکس نماینده گلوکز افراد اهدانماینده بود. اثرات شیرین نماینده ها بر روی گلوکز خون احتمالا بسیار شخصی است، اما نتایج نشان می دهد که این ترکیبات فقط به وسیله بدن عبور نمی نمایند، همانطور که بعضی در ابتدا تصور می کردند.

مکی می گوید بخشی از پاسخ شخصی به سلامت فرد درگیر مربوط می گردد. این یافته ها نمی تواند به افرادی که ممکن است اضافه وزن یا چاقی یا اختلال در تحمل گلوکز یا دیابت نوع 1 یا 2 دارند، تعمیم یابد.

خبرنگاران علمی پزشکی کلینیک

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 30 مرداد 1401 بروزرسانی: 30 مرداد 1401 گردآورنده: kulu.ir شناسه مطلب: 2122

به "مضرات شیرین کننده های جایگزین قند بر روده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مضرات شیرین کننده های جایگزین قند بر روده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید