18 باور غلط درباره ورزش که باید از ذهنتان خارج کنید

به گزارش کولو، همه ما درباره فواید جادویی ورزش کردن برای سلامت جسمی و روحی زیاد شنیده ایم، اما متأسفانه برنامه کاری شلوغمان به ما اجازه نمی دهد آن طور که می خواهیم، ورزش کنیم. گاهی اوقات هم باورهای غلط باعث می شوند به اشتباه فکر کنیم به ورزش کردن احتیاج نداریم. به طور مثال شاید شما هم شنیده باشید که می گویند:ورزش کردن برای لاغری و تناسب اندام است و افراد لاغر احتیاج به ورزش کردن ندارند. در حالی که شواهد علمی این موضوع را کاملا رد نموده اند. امروز در این مقاله از خبرنگاران مگ تصمیم داریم شما را با 18 باور غلط درباره ی ورزش کردن آشنا کنیم. تا انتها مقاله ما را همراهی کنید.

18 باور غلط درباره ورزش که باید از ذهنتان خارج کنید

1. تمرینات با وزنه بدن را عضلانی نمی نمایند

اگر به دنبال به دست آوردن توده عضلانی هستید، ضروری است بدانید که تمرینات با وزنه در این زمینه یاری زیادی به شما می نمایند. برای به دست آوردن توده عضلانی به طور طبیعی، باید با وزنه های سنگین تمرین نموده و کالری بیشتری مصرف کنید.

2. اگر از عضلات استفاده نکنید، تبدیل به چربی می شوند

اگر اهل ورزش کردن هستید، احتمالا از اطرافیانتان شنیده اید که اگر عضلاتتان را به کار نگیرید، تبدیل به چربی می شوند. اما این موضوع چیزی به جز یک یک باور غلط نیست.

جالب است بدانید که عضلات به چربی تبدیل نمی شوند، چون از پروتئین تشکیل شده اند و چربی از لیپید به دست می آید. این دو از لحاظ شیمیایی نمی توانند به یکدیگر تبدیل شوند. واقعیت این است که اگر از عضلات استفاده نکنید، کوچک می شوند.

3. فقط صبح ها ورزش کنید

برای ورزش کردن هیچ زمان غلط یا درستی وجود ندارد. فرقی ندارد چه ساعتی از روز ورزش کنید. مهم این است که ورزش کنید و خودتان را به انجام آن متعهد کنید. اینکه صبح ورزش کنید یا شب، هیچ اهمیتی ندارد. به برنامه کاری خود توجه کنید و ببینید ورزش کردن در چه زمانی از روز برایتان مقدور است. سعی کنید هر روز در همان زمان ورزش کنید.

4. ورزش کردن کمتر از 60 دقیقه فایده ندارد

مؤثر نبودن ورزش کردن برای مدت زمان کم یک باور غلط درباره ورزش است. باور غلطی که متأسفانه باعث می گردد زمانی که سرمان شلوغ است و وقت زیادی برای ورزش کردن نداریم، بی خیال آن شویم. اما به یاد داشته باشید که در ورزش کردن کیفیت مهم تر از کمیت است.

شاید کمتر از 60 دقیقه ورزش کنید، اما ورزشتان باکیفیت باشد. پس این باور غلط رایج را فراموش کنید و اگر سرتان خیلی شلوغ است، فقط روزی 15 دقیقه ورزش کنید.

بهترین نوع تمرینات آن هایی هستند که چندین گروه عضلانی را یکباره به کار می گیرند که به آن ها تمرینات ترکیبی گفته می گردد. از جمله تمرینات ترکیبی می توانیم به اسکوات، لانچ، پرس سرشانه و پرس سینه اشاره کنیم.

5. تمرینات شکم به شما در رسیدن به شکم شش تکه یاری می نمایند

واقعیت این است که اگر برای شش تکه شدن شکم تمرینات شکم را حتی برای مدت زمان طولانی انجام دهید، به موفقیت دست پیدا نمی کنید. این تمرینات راز رسیدن به سیکس پک نیستند. بهتر است زمان ورزش کردن را به انجام تمرینات مقاومتی یا کاردیو اختصاص دهید. همچنین تمرینات با وزنه را انجام دهید و بدوید. با انجام منظم این تمرینات می توانید نتیجه دلخواه خود را بگیرید.

6. بیشتر ورزش کنید تا اندامتان فیت تر گردد

این باور غلط است که ورزش کردن برای مدت طولانی برای شما مفید است. ممکن است برای مدت زمان زیادی ورزش کنید و کلی عرق بریزید، اما به اندازه ورزش کردن برای مدت زمان کم نتیجه نگیرید. علت این موضوع می تواند استراحت کردن خیلی زیاد بین ست های ورزشی یا افزایش ندادن شدت تمرینات باشد.

خلاصه اینکه ورزش های کوتاه معمولا مؤثرتر هستند. استراحت نکردن هم می تواند مشکلاتی را به وجود بیاورد. اگر بعد از انجام ورزش های با شدت زیاد به اندازه کافی ورزش نکنید، بدنتان فرصت کافی برای بهبودی (ریکاوری) پیدا نمی نماید.

به این موضوع هم توجه داشته باشید که بخشی از فرآیند عضله سازی در زمان استراحت رخ می دهد. به همین دلیل است که استراحت کافی به اندازه ورزش کردن اهمیت دارد.

7. دویدن با پای برهنه بهتر است

مؤثر بودن دویدن با پای برهنه یک باور غلط درباره ورزش کردن محسوب می گردد که توسط علم رد شده است. ممکن است کف زمین خرده شیشه یا چیزهای تیز و برنده دیگر باشد و منجر به آسیب دیدن کف پایتان گردد. این موضوع باعث می گردد مدت ها از ورزش کردن عقب بیفتید. دویدن با پای برهنه از لحاظ علمی هیچ تأثیری ندارد، پس انجام آن هم بی فایده است و جز آسیب دیدگی چیز دیگری به همراه ندارد.

8. ورزش بیشتر از تغذیه اهمیت دارد

جالب است بدانید که رژیم غذایی اهمیت خیلی زیادی در فیتنس و تناسب اندام دارد. برای ایجاد تغییرات مثبت باید 80 درصد به رژیم غذایی خود توجه کنید و فقط 20 درصد روی ورزش کردن متمرکز شوید. این موضوع نباید باعث گردد اهمیت ورزش کردن را نادیده بگیرید، چون ورزش به ایجاد قدرت بدنی و تحمل یاری می نماید، اما از تغذیه هم نباید غافل شوید.

خوردن برخی از خوراکی ها قبل و بعد از ورزش کردن باعث دو چندان شدن کارایی اتان می گردد و شما را به هدف دلخواهتان نزدیک تر می نماید. در مقالات زیر درباره تغذیه و ورزش کردن صحبت نموده ایم. حتما آن ها را با دقت مطالعه کنید تا اطلاعات بیشتری در این زمینه به دست بیاورید.

9. هرچه بیشتر عرق کنید، کالری بیشتری می سوزانید

بسیاری از افراد زمانی که هنگام ورزش کردن خیلی عرق می نمایند، احساس می نمایند ورزش خوب و باکیفیتی داشته اند. عرق کردن بخشی از سیستم خنک نماینده بدن محسوب می گردد و بین عرق کردن و کالری سوزی ارتباط خاصی وجود ندارد. پس این باور غلط را از ذهنتان بیرون کنید.

10. هنگام ورزش کردن آب نارگیل بخورید

بسیاری از ورزشکاران برای فراهم کردن انرژی و تأمین آب از دست رفته بدن نوشیدنی های ورزشی مصرف می نمایند. این نوشیدنی ها به دلیل اینکه کربوهیدرات، سدیم و پتاسیم دارند، برای ورزشکاران مفید هستند.

آب نارگیل خواص زیادی برای سلامتی بدن دارد، اما حاوی مقدار خیلی کمی پتاسیم است. به همین دلیل گزینه خوبی برای ورزشکاران محسوب نمی گردد. بهتر است نوشیدنی های الکترولیت مصرف کنید.

11. برای آب کردن چربی شکم تمرینات شکم را انجام دهید

تنها روش برای از بین بردن چربی شکم، آب کردن چربی کل بدن است. نباید فقط روی چربی شکمتان تمرکز کنید و از چربی سایر نواحی بدن غافل شوید. بهترین تمرینات برای آب کردن چربی بدن، تمرینات با وزنه یا تمرینات هیت هستند که سوخت وساز بدن را افزایش می دهند.

12. قبل از دویدن حرکات کششی را انجام دهید

شاید انجام حرکات کششی قبل از دویدن ایده خوبی به نظر بیاید، اما این کار به قدرت بدنی احتیاج دارد و به همین دلیل باعث می گردد عملکردتان در دویدن تضعیف گردد. حرکات کششی را یا بعد از ورزش کردن یا در زمانی به غیر از زمان ورزش کردن انجام دهید .

13. برای چربی سوزی قبل از تمرینات کاردیو چیزی نخورید

غذا نخوردن قبل از تمرینات کاردیو ایده خوبی نیست. زمانی که با شکم خالی ورزش کنید، بدنتان از ذخایر چربی در عضلات (تری گلیسیرید درون عضلانی) و ذخایر کربوهیدرات (گلیکوژن) برای تأمین سوخت استفاده می نماید.

اگر برای مدت طولانی ورزش کنید، بدنتان احتمالا از اسیدآمینه های عضلات کم چرب هم استفاده می نماید تا انرژی لازم برای ورزش کردن را مهیا کند. خوردن مقداری غذا قبل از ورزش کردن به شما انرژی بیشتری می دهد و باعث می گردد قوی تر شوید و عملکرد ورزشی بهتری داشته باشید. این موضوع منجر به کالری سوزی بیشتر می گردد.

14. تا درد را احساس نکنید، ورزش کردنتان فایده ندارد

بسیاری از افراد احساس درد، به ویژه دردی که برای چند روز باقی بماند را نشانه ورزش خوب می دانند که این موضوع یک باور غلط درباره ورزش است. احساس درد نشانه این است که بدن دارد خودش را با محرک جدید وفق می دهد. بنابراین نباید آن را نشانه باکیفیت بودن ورزش بدانید.

15. خانم های باردار نباید ورزش نمایند

ناتوانی خانم های باردار در ورزش کردن یک باور غلط درباره ورزش کردن است که هیچ پشتوانه علمی ندارد. خانم های باردار می توانند بعد از مشورت با پزشک و یک مربی حرفه ای، به انجام تمرینات ورزشی با شدت متوسط بپردازند.

انجام چنین تمریناتی برای خانم های باردار سالم که دچار بیماری ای نیستند که سلامت جنین را تهدید کند، بی خطر است. انجام فعالیت بدنی در دوران بارداری احتمال ابتلا به اضافه وزن و دیابت بارداری را کاهش می دهد .

16. افراد مبتلا به بیماری های مزمن نباید ورزش نمایند

یک باور غلط درباره ورزش این است که ابتلا به بیماری های مزمن افراد را از ورزش کردن معاف می نماید. حقیقت این است که داشتن فعالیت بدنی برای افراد مبتلا به بسیاری از بیماری های مزمن از جمله سرطان و بیماری قلبی مفید است.

اگر دچار بیماری های مزمن هستید، در صورت امکان 150 دقیقه در هفته فعالیت بدنی متوسط انجام دهید. برای اینکه مطمئن شوید خطری شما را تهدید نمی نماید، قبل از آغاز روتین ورزشی با پزشک مشورت کنید.

17. من برای ورزش کردن خیلی پیرم

در ورزش کردن سن اهمیتی ندارد. افراد 65 سال به بالا بعد از مشورت با پزشک می توانند فعالیت هایی مانند تمرینات هوازی یا ایروبیک، تمرینات مناسب برای حفظ و تقویت تعادل بدن و تمرینات تقویت عضلات را انجام دهند.

18. ورزش کردن باعث لاغر شدن می گردد

ورزش کردن به تنهایی منجر به کاهش وزن نمی گردد. همان طور که در بالا اشاره کردیم، تغذیه هم نقش انکارناپذیری دارد. برای موفقیت در کاهش وزن باید در کنار ورزش کردن، مواد غذایی چربی سوز را در رژیم غذایی خود جای دهید. از جمله این مواد غذایی می توانیم اقلام زیر را نام ببریم.

  • ماهی های چرب مثل ماهی سالمون و ماکارل
  • قهوه
  • تخم مرغ
  • روغن نارگیل
  • چای سبز
  • پروتئین وی
  • سرکه سیب
  • فلفل تند
  • چای اولونگ
  • ماست یونانی پرچرب
  • روغن زیتون

برای کاهش وزن لازم نیست وعده های غذایی را حذف کنید، بلکه باید به مقدار کمتری غذا بخورید و به آنچه می خورید، توجه زیادی کنید. از تأثیر میان وعده ها هم غفلت نکنید.

گرسنه شدن بین وعده های غذایی یک موضوع طبیعی است، اما اگر خوراکی های نامناسبی را به عنوان میان وعده انتخاب کنید، تمام زحماتتان به باد می فرایند. سعی کنید میان وعده هایی بخورید که فیبر زیادی دارند. فیبر شما را برای مدت زمان طولانی سیر نگه می دارد.

نکته پایانی

متأسفانه باورهای غلط زیادی درباره ورزش کردن وجود دارد که یا باعث می شوند از ورزش کردن صرف نظر کنیم یا صدمات زیادی به بدن وارد می نمایند. در این مقاله از خبرنگاران مگ درباره 18 باور غلط درباره ورزش صحبت نموده و آن ها را از لحاظ علمی رد کردیم. برای اینکه به هدف خود در ورزش کردن دست پیدا کنید، باید این باورها را فراموش کنید.

منبع: medical x press

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 22 تیر 1400 بروزرسانی: 22 تیر 1400 گردآورنده: kulu.ir شناسه مطلب: 1704

به "18 باور غلط درباره ورزش که باید از ذهنتان خارج کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "18 باور غلط درباره ورزش که باید از ذهنتان خارج کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید