معرفی صندل سفید و خواص درمانی آن

به گزارش کولو، قبض کننده و ضد تب، خوشبو کننده دهان و مقوی قلب، مغز و مراکز عصبی، تحلیل برنده ورم مجاری ادراری و ضدعفونی کننده دستگاه گوارش، برطرف کننده ترشحات غیر طبیعی مجاری ادراری و ادرارآور، اشتهاآور و آرام بخش،

معرفی صندل سفید و خواص درمانی آن

نویسنده: صمصام صانعی

نام علمی:

Santalum album L.، نام فرانسه Santal blanc و نام انگلیسی آن White sandal wood می باشد. نام های دیگر آن به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، صندل، صندل سفید، صندل زرد و صندل ابیض نامیده شده است. قبض کننده و ضد تب، خوشبو کننده دهان و مقوی قلب، مغز و مراکز عصبی، تحلیل برنده ورم مجاری ادراری و ضدعفونی کننده دستگاه گوارش، برطرف کننده ترشحات غیر طبیعی مجاری ادراری و ادرارآور، اشتهاآور و آرام بخش، معرق و بادشکن، خلط آور و تقویت کننده حافظه، ضد کرم و مسکن سرفه های مقاوم، کاهنده هیجان و اضطراب و مقوی کبد و معده می باشد.

تیره گیاه:

سانتالاسه Santalaceae

نوع گیاه:

درختچه

مشخصات ظاهری:

درختچه ای است کوچک که به طور همزیستی با ریشک های مکنده خود بر روی ریشه گیاهان مختلف مواد غذایی خود را از آنها می گیرد. برگ های آن متقابل، کامل و نوک تیز، گل های آن کوچک، خوشه ای و رنگ گل ها قرمز براق می باشد. میوه اش تخم مرغی شکل و آبدار است که محتوی یک هسته می باشد و بین پوشش گل ها محصور شده است. رنگ سطح خارجی چوب درختچه، سفید یا زرد است. مغز چوب درختچه، لیمویی رنگ و در بعضی موارد قهوه ای روشن، خوشبو، مطبوع و دارای بویی شبیه جوز و گل سرخ می باشد که علاوه بر مصارف مختلف در طب سنتی هم کاربرد دارد.

طبیعت مغز چوب:

طبق نظر حکمای طب سنتی طبیعت آن سرد و خشک می باشد.

رویش جغرافیایی:

در اغلب نواحی جنوب شرق آسیا روییده و کاشته هم می شود.

ترکیبات شیمیایی و مواد موجود در مغز چوب:

اسانس روغنی فرّار شامل ماده سانتالول، سانتالول و سانتن در آن تشخیص داده شده است.

بخش مورد استفاده:

مغز چوب. در ضمنً اسانس روغنی و خاک ارّه درختچه هم خواص دارویی دارند.

نحوه مصرف:

طبق دستور پزشک

خواص درمانی:

قبض کننده و ضد تب، خوشبو کننده دهان و مقوی قلب، مغز و مراکز عصبی، تحلیل برنده ورم مجاری ادراری و ضدعفونی کننده دستگاه گوارش، برطرف کننده ترشحات غیر طبیعی مجاری ادراری و ادرارآور، اشتهاآور و آرام بخش، معرق و بادشکن، خلط آور و تقویت کننده حافظه، ضد کرم و مسکن سرفه های مقاوم، کاهنده هیجان و اضطراب و مقوی کبد و معده می باشد. در ضمنً برای برونشیت مزمن، اسهال های سخت، تورم کیسه مثانه، ورم مفاصل، طپش قلب، سردرد، کمردرد و نقرس هم مفید است.

منبع مقاله :

صانعی، صمصام؛ (1395)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از 400 نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول.

منبع: راسخون
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: kulu.ir شناسه مطلب: 1841

به "معرفی صندل سفید و خواص درمانی آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی صندل سفید و خواص درمانی آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید