نشانه هایی از انسان شکارگر دوران باستان در غار هوتو کشف شدند

به گزارش کولو، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده، نشانه هایی از انسان شکارگر دوران باستان در غار هوتو کشف شدند.

نشانه هایی از انسان شکارگر دوران باستان در غار هوتو کشف شدند

با ما همراه باشید و درباره وبلاگ سرگرمی و سفر بیشتر بدانید.

غار هوتو و کمربند از مشهورترین غارهای باستانی ایرانی هستند که در نزدیکی بهشهر و همسایگی روستای شهیدآباد قرار دارند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران گفت: تیم کاوش باستان شناسی در لایه نگاری لایه های تحتانی غار هوتو هنگام کاوش اسکلت کودکی را کشف کرد که بصورت نشسته دفن شده و گردنبندی از دندان گرگ بر گردنش دیده می گردد که نخستین کشف باستان شناسی با این زیورآلات است.

سیف الله فرزانه اضافه نمود : گروه باستان شناسی که به سرپرستی دکتر حسن فاضلی نشلی، استاد دانشگاه تهران کاوش در محوطه غار هوتو را شروع کرد، پیروز به کشف اسکلت کودکی شش تا هشت ماهه در لایه های دوره فراپارینه سنگی شدند که قدمت این لایه فرهنگی به بیش از 12 هزار سال قبل می رسد.

وی گفت : براساس گزارش سرپرست هیات باستان شناسی تمام بخش های اصلی جمجمه کودک خردسال با رنگ قرمز و با گل اخرا رنگ آمیزی شده و دور تا دور گردن نیز با گردنبندی قرار گرفته است که به نظر می رسد دو بار به دور گردن کودک پیچیده شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی مازندران اضافه نمود: در میان مهره های گردن سه عدد دندان حیوان درنده که احتمالا گرگ است پیدا شد که از منظر قدمت در ایران جز نخستین کشف باستان شناسی با چنین زیورآلاتی از انسان های شکارگر و گردآورنده خوراک محسوب می گردد.

فرزانه اظهار داشت: قبلا دکتر حامد وحدتی نسب و دکتر حسن فاضلی نشلی هر کدام یک عدد استخوان گرگ را در میان کاوش های غار و محوطه باستانی کومیشانی بدست آوردند که البته این اشیا از داخل قبر به دست نیامد و به صورت تکی در میان لایه های فرهنگی پیدا شده بود. هیات پژوهشی معتقد است که تا کنون چنین شواهد غنی از انسان شکارورز در ایران باستان بدست نیامده است.

این مسئول توضیح داد: به نظر می رسد که این تدفین را باید جلوه ای از احساسی ترین لحظات زندگی انسان شکارورز مازندرانی دانست که به شکل باشکوهی دفن شد و بیانگر یکی از رفتارهای احساسی نیاکان ما در این بخش از ایران است.

مدیرکل میراث فرهنگی مازندران اضافه نمود: تزئین استخوان گرگ که قطعا جنبه های آیینی زندگی انسان شکارگر را بیان می نماید از جنبه های دیگری نیز مهم است که قدر حیات وحش مازندران و بویژه گرگ مازندرانی را بدانیم و محیط امنی را برای این حیوان در بستر طبیعت فراهم کنیم. چنین تدفینی می تواند کلید بعضی از معماهای باورهای انسان شکارگر را به ما بازگو کند.

منبع: همگردی
انتشار: 5 تیر 1400 بروزرسانی: 5 تیر 1400 گردآورنده: kulu.ir شناسه مطلب: 1674

به "نشانه هایی از انسان شکارگر دوران باستان در غار هوتو کشف شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نشانه هایی از انسان شکارگر دوران باستان در غار هوتو کشف شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید