نگاهی به نسخه های نفیس درباره عبدالعظیم حسنی (ع) در گنجینه رضوی

به گزارش کولو، به گزارش خبرنگاران ، امروز یکشنبه 15 شوال 1441 هجری قمری مصادف است با سالروز وفات عبدالعظیم حسنی و به همین مناسبت در مطلب زیر نگاهی انداخته ایم به کم و کیف نسخه های نفیس خطی و چاپ سنگی که در گنجینه رضوی نگهداری می شوند.

نگاهی به نسخه های نفیس درباره عبدالعظیم حسنی (ع) در گنجینه رضوی

نسخه های خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی بیش از 100 هزار نسخه خطی ارزشمند در موضوعات گوناگون را در خود جای داده است که بعضی از این نسخه ها به حضرت عبدالعظیم حسنی، احوالات، زندگی نامه و آستان مبارک ایشان اختصاص دارد.

از مهم ترین این نسخه ها، نسخه ای خطی از کتاب تاریخ احوال حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) است که به زبان فارسی بوده و در سال 1293 هجری قمری به دست علیقلی میرزا اعتمادالسلطنه تألیف و در سال 1307 هجری قمری به قلم محمدبن علی اصفهانی به خط نستعلیق با عناوین شنگرف کتابت شده است.

دیگر نسخه نفیس در این موضوع، نسخه دست نوشته خطی به زبان فارسی با عنوان مجموعه اسناد و فرامین درباره آستانه عبدالعظیم (ع) است که محمدعلی هدایتی در قرن سیزدهم آن را تهیه نموده و در قرن چهاردهم به خط نستعلیق تحریری، کتابت و به دست مرتضی سادات کیانی، وقف کتابخانه مرکزی آستان مقدس رضوی شده است.

در میان نسخه های چاپ سنگی نیز نسخه ای با عنوان خصایص العظیمیه در ثواب زیارت حضرت شاه عبدالعظیم (ع) تألیف جواد عبدالعظیمی به کتابت محمدحسین گلپایگانی وجود دارد که در سال 1318 هجری قمری در تهران به چاپ رسیده است. در دو صفحه آغازین این نسخه، شجره نامه حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) آمده است. همچنین قوانین آستانه مبارکه حضرت شاه عبدالعظیم (ع) به این نسخه ضمیمه شده است. این اثر نفیس، وقفی میرزا شفیع خان مستشارالملک گرکانی است که نسخه عکسی آن نیز در کتابخانه آستان قدس موجود است.

حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)، فرزند عبدالله بن علی مشهور به شاه عبدالعظیم و سیدالکریم از سادات حسینی است که نَسَب ایشان با چهار واسطه به امام حسن مجتبی (ع) رسیده و از نوادگان حضرت بوده که به این دلیل به حسنی شهرت یافته است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 22 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kulu.ir شناسه مطلب: 1064

به "نگاهی به نسخه های نفیس درباره عبدالعظیم حسنی (ع) در گنجینه رضوی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی به نسخه های نفیس درباره عبدالعظیم حسنی (ع) در گنجینه رضوی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید