همه چیز درباره هزینه ارتقا رم لپ تاپ و راهنمای نصب به صورت دستی

به گزارش کولو، در این مطلب به شما هدایت می کنیم تا ابتدا درباره هزینه ارتقا رم لپ تاپ اطلاعات درستی را پیدا نموده و سپس برای تعویض رم لپ تاپ اقدام کنید.

همه چیز درباره هزینه ارتقا رم لپ تاپ و راهنمای نصب به صورت دستی

جدا از بحث خرید رم DDR3 برای لپ تاپ و کامپیوتر، ابتدا باید در رابطه با یک سوال مهم صحبت کرد. آیا اصلا رم لپ تاپ قابلیت ارتقا را دارد یا خیر؟ به همین علت، پیش از صحبت درباره موضوع اصلی، اجازه دهید تکلیف این موضوع را معین کنیم.

از کجا بفهمیم رم لپ تاپ قابل ارتقا است؟

رم موجود در تمامی لپ تاپ ها را نمی توان ارتقا داد. در حال حاضر بیشتر لپ تاپ های گیمینگ از جایگاه حافظه به نام SO-DIMMs بهره می برند. البته بسیاری از لپ تاپ های تازه و مدرن نیز به این جایگاه مجهز شده اند تا کاربر در صورت نیاز بتواند ظرفیت رم را بیشتر کند.

از جنبه نرم افزاری هم می توان بدون هیچ دردسر اضافه ای متوجه شد آیا رم لپ تاپ قابل ارتقاست یا خیر. آسان ترین روش ممکن، رفتن به مسیر Task Manager Performance Memory است. در این بخش شما می توانید با آنالیز Form Factor متوجه این موضوع شوید. اگر SODIMM نوشته شده باشد، یعنی شما می توانید به راحتی رم لپ تاپ خود را ارتقا دهید.

شما بعلاوه از این بخش می توانید سرعت رم و بعلاوه تعداد جایگاه های استفاده شده را هم مشاهده کنید.

اگر شما صاحب مک بوک هستید، نیازی نیست به خودتان زحمت دهید؛ چرا که اپل همواره رم های غیر قابل ارتقا را در لپ تاپ های خود تعبیه می نماید؛ به خصوص از زمانی که صفحه نمایش رتینا در سال 2012 میلادی معرفی گردید.

چه نوع رم لپ تاپ را باید بخریم؟

حالا که می دانیم رم شما می تواند ارتقا پیدا کند، وقت آن رسیده که رم تازه را برای لپ تاپ خود بخرید. برترین اقدام در این زمینه، خرید رم هایی است که با جایگاه SO-DIMM سازگار هستند.

به طور معمول، یک مدل رم دو کاناله عملکرد بهتری را ارائه می دهد. با این حال، شما باید قطعه ای را بخرید که با مادربورد و سایر اجزا سازگاری داشته باشد تا باعث بروز مسائل مختلف کامپیوتری نگردد. اگر ناسازگاری بین رم و سایر قطعات وجود داشته باشد، به وفور با صفحه آبی مرگ ویندوز روبرو خواهید شد.

قرار نیست هر مدل رم، با لپ تاپ های تازه کار کند. برای مثال لپ تاپ های گیمینگ تازه که دارای پردازنده مرکزی نسل دوازدهم اینتل هستند، تمایل بیشتری برای جفت سازی با رم DDR5 دارند. این موضوع در حالی است که سایر لپ تاپ ها بیشتر با رم های نوع DDR4 سازگاری کامل پیدا می نمایند. اگر در این رابطه مردد هستید، نرم افزار Crucial System Advisor می تواند به شما یاری کند تا برترین مدل رم را برای سیستم خود پیدا کنید. شما با ارائه مدل لپ تاپ می توانید از توصیه های برنامه به نفع خود بهره ببرید. این نرم افزار به شما اطلاع می دهد که لپ تاپ مورد نظرتان تا چه اندازه ظرفیت رم را پشتیبانی می نماید.

هزینه ارتقا رم لپ تاپ

نمی توان به این سوال به طور دقیق پاسخ داد؛ چرا که نوع DDR و اندازه ظرفیت رم مشخص نماینده های اصلی قیمت رم محسوب می شوند. بعلاوه تک کاناله یا چند کاناله بودن رم نیز یک موضوع بسیار پر اهمیت دیگر به شمار می رود. با تمام این تفاسیر، در زمان نگارش این مطلب شما باید حداقل 3 میلیون تومان را برای هزینه ارتقا رم لپ تاپ در نظر داشته باشید.

با تمام این تفاسیر، شاید برای تان سوال گردد نوع برند لپ تاپ ربطی به هزینه ارتقا رم لپ تاپ دارد یا خیر. به طور کلی نوع برند لپ تاپ تفاوت قابل توجهی از جنبه هزینه برای شما در پی نخواهد داشت.

نحوه نصب رم تازه در لپ تاپ

پیشنهاد می کنیم برای نصب رم تازه در لپ تاپ حتما از کارشناس های ماهر و خبره در علوم کامپیوتر یاری بگیرید. در صورتی که اصرار دارید تا خودتان رم تازه را در لپ تاپ نصب کنید، مراحلی که در ادامه مطلب گفته می گردد را دنبال کنید.

(هشدار: با انجام مراحل زیر، گارانتی لپ تاپ شما از بین خواهد رفت!)

1. لپ تاپ را خاموش نموده و سیم شارژ آن را از پریز برق بیرون بکشید.

2. با یک پیچ گوشتی مناسب، پیچ های بخش تحتانی دستگاه را باز کنید.

حواستان باشد به کانکتورهای طلایی رنگ اصلا دست نزنید.

3. رم را پیدا کنید. این قطعه معمولا به وسیله یک سری نگه دارنده روی مادربورد نگه داشته می گردد.

4. رم قدیمی را حالا باید بیرون بیاورید. نگهدارنده های راست و چپ رم را به آرامی به سمت پایین کشیده و هم زمان رم را هم به سمت بالا بکشید تا از جایگاه خود خارج گردد. البته امکان دارد جایگاه خالی روی مادربورد در کنار قطعه رم قدیمی مشاهده کنید. در این شرایط، نیازی به خارج کردن رم قدیمی نیست و صرفا رم تازه را روی مادربورد نصب کنید.

5. برای نصب قطعه رم تازه باید قطعه را به آرامی در جایگاه خود با یک زاویه تقریبا 45 درجه قرار داد. حواستان به بریدگی بخش تحتانی رم باشد که باید به طور دقیق در جایگاه قرار بگیرد.

6. حالا رم تازه را به سمت پایین به آرامی فشار دهید. اگر این کار را درست انجام دهید، یک صدای کلیک را می شنوید. اگر هیچ صدایی به گوشتان نخورد، مجدد رم را در آورده و جای گذاری کنید.

7. لپ تاپ را بسته و آن را روشن کنید.

8. حالا باید رم نصب شده را از جنبه نرم افزاری آنالیز کنید. به مسیر Settings System About رفته و اندازه رم نصب شده را مشاهده کنید. اگر عددی که می بینید، کمتر از چیزی است که انتظار دارید، پس رم را درست روی مادربورد نصب ننموده اید. باید کل مراحل را مجدد تکرار کنید.

راندمان بیشتر؛ مهم ترین مزیت ارتقا رم لپ تاپ

قطع به یقین شما می توانید با ارتقای رم، نرم افزارهای بیشتری را روی حافظه دستگاه نصب نموده و به تبع برنامه ها و حتی بازی های ویدیویی مختلف را به طور روان تر اجرا کنید. ارتقا رم لپ تاپ برای گیمرها از اهمیت بیشتری برخوردار است؛ چرا که بیشتر بازی های ویدیویی روز جهان در حال حاضر به حداقل 8 گیگابایت رم برای اجرای روان نیاز دارند.

در این مطلب کوشش نموده ایم به شما درباره هزینه ارتقا رم لپ تاپ و بعلاوه نحوه نصب رم لپ تاپ اطلاعات مختصر و مفیدی را ارائه دهیم. با این حال، از آنجایی که نصب رم لپ تاپ به طور خودسرانه شرایط گارانتی را باطل می نماید، توصیه می کنیم ابتدا از شرکت گارانتی لپ تاپ برای این کار یاری بگیرید. در صورتی که لپ تاپ شما فاقد گارانتی است، از کارشناسان فنی معتبر برای این امر بهره ببرید.

منبع: خبرنگاران مگ

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 28 تیر 1403 بروزرسانی: 28 تیر 1403 گردآورنده: kulu.ir شناسه مطلب: 2315

به "همه چیز درباره هزینه ارتقا رم لپ تاپ و راهنمای نصب به صورت دستی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره هزینه ارتقا رم لپ تاپ و راهنمای نصب به صورت دستی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید