چشمه غربالبیز یکی از جاذبه های طبیعی استان یزد به شمار می رود

به گزارش کولو، سیری در ایران/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، چشمه غربالبیز یکی از جاذبه های طبیعی استان یزد به شمار می رود.

چشمه غربالبیز یکی از جاذبه های طبیعی استان یزد به شمار می رود

چشمه غربالبیز از منظره ها کوهستانی مجذوب کننده مهریز است که در دامنه کوهی به همین نام نهاده شد. به باور مردم، این منطقه از نخستین سکونتگاه های انسان بشمار می رود. نام غربالبیز به علت حفره های متعدد دامنه کوه بر این منطقه گذاشته شده که در فصل های پر باران، آب چشمه غربالبیز از دامنه کوه جاری می گردد. محوطه چشمه غربالبیز نیز در کنار بخشی از ارتفاعات شیرکوه قرار گرفته است و یکی از دو چشمه مهم استان است. اطراف چشمه دارای پوشش گیاهی درمنه هست. آب غربالبیز بصورت سرریز از مظهر چشمه ظهور نموده و حفره های چشمه در وسعت 40 متر مربع پراکنده شده است.

مساحت تقربیی آبریز چشمه 10 کیلومتر مربع است. آب چشمه غربالبیز از حفره های متعدد در دامنه کوه بیرون می آید. محل خروج آب بصورت حفره ای عمود بر سطح لایه است که از درز و شکاف های آهکی ناشی می گردد. بیشترین مقدار آبدهی چشمه غربالبیز 1270 لیتر در ثانیه است که در زمان بارندگی و عمدتا در فصل بهار صورت میگیرد. از جمله ویژگی های چشمه غربالبیز این است که آب آن تغییر رنگ نمی دهد و کیفیت آن نیز تغییر نمی کند و با اینکه از شکاف کوه خارج می گردد، دارای ماهی نیز می باشد. ماهی هایی که همراه با این آب از کوه بیرون می آیند، از نوع ماهی کور هستند و مردم معتقدند که این ماهی ها در طول قرنها در زیر زمین و داخل کوه فراوری مثل نموده و پرورش می یابند؛ این ماهی ها به علت آنکه در معرض نور خورشید قرار نداشتند، رنگی روشن دارند.

منبع: همگردی
انتشار: 6 شهریور 1401 بروزرسانی: 6 شهریور 1401 گردآورنده: kulu.ir شناسه مطلب: 2125

به "چشمه غربالبیز یکی از جاذبه های طبیعی استان یزد به شمار می رود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چشمه غربالبیز یکی از جاذبه های طبیعی استان یزد به شمار می رود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید