کاهش تحریک پوست بعد از اصلاح آن با تیغ

به گزارش کولو، اصلاح یا شیوکردن یکی از متداول ترین روش های حذف مو های زائد بدن است. هر چند این شیوه سال هاست که به کار می رود و ساده و دردسترس است؛ اما باز هم پیامد هایی دارد. شیوکردن می تواند باعث تحریک پوست و راش های پوستی گردد، خصوصاً اگر درست انجامش ندهید. شاید این سؤال شما هم باشد که بعد از شیوکردن چگونه می توانید خارش و تحریک پوست را تسکین دهید؟

کاهش تحریک پوست بعد از اصلاح آن با تیغ

درست است که شیوکردن سریع ترین و راحت ترین شیوه حذف مو های زائد بد است؛ اما گاهی می تواند دردناک و ناراحت نماینده باشد. تحریک و خارش پوستی ناشی از شیوکردن یک عارضه پوستی شایع است که بعد از شیوکردن ایجاد می گردد. تیغی که روی پوست کشیده می گردد باعث آسیب پوست شده و به صورت قرمزی و خارش بروز می نماید.

چطور از تحریک پوست بعد از شیوکردن جلوگیری کنیم؟

اجازه دهید اول ببینیم چه چیزی باعث خارش های پوستی بعد از شیوکردن می گردد. تیغی که استفاده می کنید، نحوهٔ شیوکردن و نوع پوست شما همگی عاملی برای خارش پوست هستند. مثلاً شیوکردن با یک تیغ کُند، احتمال راش های پوستی ناشی از شیوکردن را بیشتر می نماید و اگر به طور طبیعی پوست حساسی داشته باشید، شیوکردن راحت تر هم پوستتان را تحریک می نماید. پس چه باید بکنید؟

قبل از شیوکردن پوستتان را لایه برداری کنید

لایه برداری پوست قدم مهمی برای قبل از شیوکردن است که خیلی ها آن را نمی دانند یا اهمیتی به آن نمی دهند. اما یادتان باشد همین کار ساده قبل از شیوکردن نقش مهمی در اثرات بعد از شیو دارد. در لایه برداری پوست، سلول های مرده از سطح پوست پاک سازی شده و پوستتان به اندازه کافی نرم و یکدست می گردد و تیغ روی آن به راحتی می لغزد. با یک لیف یا اسکراب مناسب، پوست را به آرامی بسابید و سپس شیو کنید.

پوست خشک را شیو نکنید

شیوکردن پوست خشک یعنی زمینه را برای مسائل پوستی فراهم کردن. همواره ابتدا پوستتان را به اندازه کافی آبرسانی کنید. حتی می توانید ناحیه موردنظر را دو سه دقیقه در آب گرم نگه دارید یا خیلی خوب است که هنگام دوش گرفتن که پوستتان کاملاً گرم ونرم می گردد این کار را بکنید. همین اقدام کوچک باعث می گردد پوستتان خشک نباشد و بعداً دچار خارش نشوید.

تیغ اصلاح مناسبی انتخاب کنید

استفاده از یک تیغ تیز هم یکی از مهم ترین قسمت های شیوکردن است تا دچار تحریک پوست نشوید. ابتدا باید مطمئن باشید که تیغ اصلاحتان کاملاً تیز است تا پوستتان دچار خراش و خارش نگردد. اگر تیغ را روی پوستتان زبر و کُند احساس می کنید یا تیغ مویتان را می کشد پس وقتش است که تیغ را عوض کنید. تیغ های سه یا چهار لبه محکم به هم چسبیده اند و راحت تر روی پوست می لغزند و پوست را چندان تحریک نمی نمایند.

در جهت رویش مو ها شیو کنید

همواره یادتان باشد در جهت رویش مو ها تیغ را بکشید. اگر پوست حساسی دارید این توصیه پُررنگ تر هم می گردد؛ چون به شیوکردن مو هایی که بعداً رشد می نمایند هم یاری می نماید. تیغ اصلاح را در خطوطی سبُک و کوتاه و پیوسته روی پوست بکشید.

بعد از اصلاح کردن مرطوب نماینده بزنید

وقتی شیو کردید یادتان نرود که به پوستتان به اندازه مناسبی لوسیون مرطوب نماینده بزنید. خیلی بهتر است که از یک محصول بدون الکل بهره ببرید تا رطوبت در پوستتان حفظ گردد و لایه ای محافظ روی پوستتان شکل بگیرد و دچار خارش و راش نشوید.

از کرم یا ژل اصلاح یا صابون بهره ببرید

از یک نرم نماینده مثل صابون (کلاً شامپو بدن بهتر است؛ چون صابون پوست را خشک می نماید) یا کرم و ژل اصلاح بهره ببرید تا لایه ای بین پوست و تیغ ایجاد گردد و تیغ راحت تر روی پوستتان بلغزد.

تیغ را محکم روی پوستتان نکشید

فشاردادن تیغ روی پوست و محکم کشیدن آن اصلاً توصیه نمی گردد. تیغ را به آرامی و نرمی روی پوست بلغزانید و تصور نکنید اگر تیغ را محکم بکشید مو ها را بهتر از ته می تراشید، بلکه فقط به پوستتان بیشتر آسیب می زنید و با اصطکاکی که ایجاد می کنید پوستتان دچار تحریک و خارش خواهد شد.

بعد استفاده از تیغ آن را در جای خشک نگه دارید

تیغ اصلاح را بعد از استفاده در معرض هوا خشک نموده و در جای خشک هم از آن نگهداری کنید تا باکتری ها در آن جا خوش ننمایند.

بعد از شیوکردن لباس تنگ نپوشید

بعد از شیوکردن لباس و لباس زیر تنگ نپوشید تا پوستتان تحریک نگردد و نفس بکشد.

اسید سالیسیلیک

اسید سالیسیلیک یک اسید بتاهیدروکسیل است که منافذ بسته پوست را باز می نماید، سلول های مرده پوست را حذف و التهاب را تسکین می دهد. در ضمنً اسید سالیسیلیک می تواند آکنه را نیز درمان کند و انتخاب خوبی برای کسانی است که هم آکنه دارند و هم دچار التهاب بعد از شیوکردن شده اند. محصولات مراقبتی زیادی حاوی اسید سالیسیلیک هستند مانند: پاک نماینده های پوست، تونرها، لوسیون ها و لایه بردارها.

گلیکولیک اسید

گلیکولیک اسید هم مثل اسید سالیسیلیک با حذف سلول های مرده از سطح پوست، منافذ را باز می نماید. گلیکولیک اسید انحنای مو ها را کمتر نموده و در نتیجه احتمال اینکه مو به داخل برگردد نیز کمتر خواهد شد. گلیکولیک اسید پروسهٔ ریختن طبیعی سلول های مرده پوست را سرعت داده و به همین علت به پوستتان ظاهری لطیف تر می دهد.

ژل آلوئه ورا

آلوئه ورا ضدالتهاب و تسکین دهنده است که نه تن ها پوست را مرطوب می نماید؛ بلکه ضدعفونی نماینده نیز بوده و پوست را خنک می نماید. توصیه می کنیم بعد از شیوکردن به پوستتان ژل آلوئه ورا بزنید.

آب سرد

زدن آب سرد به پوست بعد از شیوکردن باعث بسته شدن منافذ پوست می گردد و در نتیجه می توانید جلوی ظاهرشدن لکه ها و مو های زیرپوستی را بگیرید.

از اسکراب ها بااحتیاط بهره ببرید

گاهی لایه برداری پوست می تواند سلول های مرده پوست را که منافذ پوست را مسدود نموده اند حذف نموده و آلودگی ها و مو های زیرپوستی را نیز همراه با سلول های مرده پوست خارج کند؛ اما برخی از اسکراب ها ممکن است پوست حساس را تحریک نمایند و اگر پوستتان التهاب داشته باشد یا در حال حاضر تحریک شده باشد مناسب شما نباشند.

منبع: وب گاه بیتوته

منبع: فرارو
انتشار: 12 تیر 1402 بروزرسانی: 12 تیر 1402 گردآورنده: kulu.ir شناسه مطلب: 2263

به "کاهش تحریک پوست بعد از اصلاح آن با تیغ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش تحریک پوست بعد از اصلاح آن با تیغ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید