10 نکته فیلمسازی از جین کمپیون کارگردان اسکاری

به گزارش کولو، جین کمپیون در هر کاری که مربوط به حرفه اش باشد برترین است. او یک کارگردان، فیلمنامه نویس و تهیه کننده نیوزیلندی است که فیلم هایش همواره مورد تحسین و توجه قرار گرفته اند. او اولین زنی بود که دو بار نامزد جایزه اسکار برترین کارگردانی شد.

10 نکته فیلمسازی از جین کمپیون کارگردان اسکاری

کمپیون اولین زن فیلم سازی بود که نخل طلای جشنواره کن را برای فیلم پیانو (The Piano) محصول سال 1993 دریافت کرد و جایزه اسکار برترین فیلم نامه اصلی را نیز برای این فیلم از آن خود کرد. علاوه بر این او در هفتاد و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم ونیز جایزه ی شیر نقره ای را برای کارگردانی فیلم قدرت سگ (The Power of the Dog) در سال 2021 دریافت کرد.

درس های زیادی می توانیم از دانش سینمایی و فیلم های او بیاموزیم، و در این مطلب 10 نکته کارشناسانه و تخصصی او را نام بردیم که خواندنش را به تمامی علاقمندان کارگردانی و فیلمنامه نویسی توصیه می کنیم.

1. همواره در هنگام آغاز پروژه، با نسبتی یک میزان از عشق و ترس روبرو خواهید شد. کاری که باید انجام دهید این است که به میزان کافی بر ترس خود غلبه کنید تا الهام و عشق به کارتان کمی قوی تر از ترس باشد

ترس مانع بزرگی است. حتی برای من هم که در حال حاضر مشغول نوشتن این مطلب هستم، می تواند مانع ایجاد کند. جدا از ساختن چیزهای بزرگ، فکر می کنم همه فیلمسازان احتمالا به روان درمانگر احتیاج دارند، اما شاید بیشتر به توانایی درون نگری احتیاج داشته باشند. با هر ترفندی که می توانید بر ترس خود غلبه نموده و آن را به منبع الهام خود تبدیل کنید.

2. در ابتدای فیلم، دانه ای در فکر مخاطب بکارید و توجه او را به سمت چیزی سوق دهید که بعدا حافظه اش را تحریک کند

من معتقدم که در نوشتن هیچ قاعده ای وجود ندارد، اما فکر می کنم آغاز و نتیجه مهم ترین بخش قصه گویی است. توانایی شما در تنظیم جنبه های خاص، به قوس شخصیت هایتان یاری شایانی می نماید و مانند نور روشنگر روی چیزهایی است که مخاطب بعدا با آن ها ارتباط برقرار می نماید.

3. عمیقا کاوش و کشف کنید که آیا داستان یا شخصیت ها به نوعی در تجربه زندگی شما کاربرد دارند یا خیر و از آنچه از آن تجربیات آموخته اید بهره ببرید

نویسندگی و کارگردانی از یک احساس شخصی می آید. لازم نیست شما در موقعیتی مشابه شخصیت ها قرار داشته باشید، اما سعی کنید از نظر عاطفی دریابید که در کجا قرار دارند. آیا احساس ترس، هیجان، خوشحالی و غیره داشته اید؟ آن زمان چه واکنشی نشان دادید؟ کمی از احساسات و تجربیات طبیعی خودتان به شخصیت ها و داستان بیافزایید.

4. در حال ساخت فیلم، تمام عشق، توجه و هوشی که احتیاج است به آن بدهید، اما وقتی کار تمام و منتشر شد، رهایش کنید

کارگردان های زیادی را دیده ایم که در طول زمان کارشان را خراب می نمایند. من فکر می کنم برترین کاری که می توانید انجام دهید این است که یک نسخه تمام شده از کارتان پیدا کنید و اجازه دهید هنرتان همانطور که برایش وقت گذاشته و زحمت کشیدید باقی بماند. همواره وسوسه تغییر یا اصلاح چیزها وجود دارد. رهایش کنید، صبر کنید و ببینید چگونه بال و پر می گیرد. بعدا به سراغ پروژه دیگری بروید، شما حتما افکار و ایده های زیادی برای ارائه دارید.

5. به دوستان خود بگویید که بی رحمانه درباره کارتان نظر بدهند

باید برای شنیدن بازخورد بد باید آمادگی داشته باشید، زیرا عموم بازخوردها بی رحمانه هستند. اما همین بازخوردها یاری بزرگ و تنها راه یادگیری هستند. شنیدن نقدها و نظرات مخاطبان و منتقدان خیلی سخت است. اما به شما قول می دهم، وقتی داستان شما بهتر گردد، وقتی نوشته هایتان جلوتر می رود، وقتی فیلم هایتان در جایی نمایش داده می شوند، تمام آن نقدها و نظرات بی رحمانه ارزشش را خواهند داشت. نقدها و نظرات را گوش کنید، بپذیرید و بگذارید از شما کارگردان و نویسنده بهتری بسازد.

6. از کسی بخواهید یاری کند تا بین شما و شخصیتتان ارتباط برقرار کند

من متوجه شدم که این کار واقعا مفید است. با یک دوست یا یک مربی کار کنید و از تمام جنبه های یک شخصیت صحبت کنید. حتی می توانید از یک دوست بازیگر بهره ببرید تا شخصیت مورد نظرتان را بازی کند. این واقعا سرگرم نماینده است زیرا می توانید از آن ها سوال کنید و واقعا داستان خود و چگونگی تاثیر آن بر مخاطب را دریابید.

7. از دنیایی که دوست ندارید دوری کنید و دنیای خود را بسازید

زندگی خیلی سخت است. هالیوود پر از لحظه های شکست و طرد شدن است. نویسندگی و کارگردانی می تواند شما را از مسائل دور کند و به شما این فرصت را بدهد که چیزهایی را آنالیز کنید که در غیر این صورت هرگز امکانش وجود نداشت. شما قادرید هر چیزی را تجربه کنید، سفر در زمان، عاشق شدن یا رفتن به جایی خاص و دور از فکر.

8. با تغییر در جزییات، در خصوص خود و اطرافیانتان بنویسید

همه ما چندین شخصیت را در اطرافمان می شناسیم. روی آن ها کار کنید. به هر کدامشان شاخ و برگ دهید یا چیزهایی را از آن ها کم کنید. شخصیت هایی را که می شناسید با یکدیگر ترکیب کنید یا فقط به کند و کاو در آن ها ادامه دهید. نام و جزئیات را تغییر دهید، و از استفاده از دوستان و خانواده به عنوان نقطه پرش به تجربیات بیشتر نترسید.

9. بینندگانتان را وادار کنید که به این فکر نمایند که چگونه چیزی را که تمام مدت در فیلم شما جلوی چشمشان بوده از دست داده اند

این در خصوص آغاز زودهنگام است، به این معنی که همواره می توانید مخاطب را شگفت زده کنید. اگر لایه هایی را به قصه گویی خود اضافه کنید، همواره احتمال غافلگیر شدن بیننده وجود دارد.

10. اگر فکرتان در صحنه فیلمبرداری خالی است، فقط به یاد داشته باشید که تنها کاری که باید انجام دهید این است که دوربین را در دست بگیرید، چند نفر را جلوی آن قرار دهید و اطمینان داشته باشید که آمادگی لازم برای کاری که از آن مطلع هستید خواهید داشت

شهود برترین دوست شماست و می تواند شما را در طول یک حرفه طولانی همراهی کند. حقیقت این است که کار کردن برای شما تبدیل به یک عادت همیشگی می گردد. اما وقتی گم شدید یا از پا در آمدید، دلتان را دنبال کنید. یک دوربین تهیه کنید کنید و از چیزی عکس بگیرید. منبع الهام خود را پیدا کنید.

منبع: no film school

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 14 تیر 1401 بروزرسانی: 14 تیر 1401 گردآورنده: kulu.ir شناسه مطلب: 2082

به "10 نکته فیلمسازی از جین کمپیون کارگردان اسکاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 نکته فیلمسازی از جین کمپیون کارگردان اسکاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید