16 خاصیت انار که از نظر علمی ثابت شده است

به گزارش کولو، انار نماد اصلی سفره شب یلدا است و گذشتگان ما آن را میوه ی باروری و برکت می دانستند. اما علاوه بر این، از نظر علم هم انار از سالم ترین و بهترین میوه های روی زمین است و مجموعه ای از ترکیبات مفید را در خود دارد که در کمتر خوراکی دیگری می توان پیدا کرد. تحقیقات علمی نشان داده اند که انار می تواند فواید زیادی برای سلامتی داشته باشد و خطر ابتلا به بعضی بیماری ها را کاهش دهد. اگر دوست دارید با خواص انار به طور کامل آشنا شوید با خبرنگاران مگ همراه باشید.

16 خاصیت انار که از نظر علمی ثابت شده است

1. انار سرشار از مواد مغذی است

پوست انار ضخیم و خارق العاده است، اما درون این پوست ضخیم صدها دانه ظریف و خوشمزه یاقوت مانند قرار گرفته است. هر کدام از این دانه ها دارای خواص شگفت انگیزی هستند که انار را به یک میوه خاص تبدیل نموده است. در ادامه می توانید بخشی از ارزش غذایی یک لیوان انار دان نموده (حدود 174 گرم) را ببینید.

  • فیبر: 7 گرم
  • پروتئین: 3 گرم
  • ویتامین ث: 30 درصد
  • ویتامین کا: 36 درصد
  • فولات: 16 درصد
  • پتاسیوم: 12 درصد

دانه های انار بسیار شیرین هستند البته اگر رسیده و تازه باشند. هر یک لیوان دانه انار حدود 21 گرم قند و حدود 144 کالری انرژی دارد. علاوه بر این انار ترکیباتی قوی با خواص دارویی هم دارد.

2. خواص دارویی انار

درون انار دو ماده وجود دارد که در واقع بیشتر خواص انار را مدیون آن ها هستیم.

  • پونیکالاجین (Punicalagin)

این ماده یک آنتی اکسیدان بسیار قوی است که هم در آب آنار و هم در پوست انار پیدا می گردد. خاصیت آنتی اکسیدان این ماده آنقدر زیاد است که باعث شده آب انار 3 برابر بیشتر از نوشیدنی هایی مانند آب انگور و چای سبز آنتی اکسیدان فعال داشته باشد. همین آنتی اکسیدان و البته چیزهای دیگر باعث می گردد که خواص آب انار و البته خواص پوست انار هم بسیار زیاد باشد.

  • پونیسیک اسید (Punicic acid)

این اسید درون روغن هسته انار یافت می گردد و جزء اسید های چرب اصلی دانه های انار است. این ماده یکی از اسیدهای چرب امگا 6 است.

3. تأثیر ضدالتهابی قوی انار

التهاب های شدید یکی از عواملی است که باعث مسائل و بیماری های بسیار جدی می گردد. بیماری هایی مثل بیماری های قلبی و عروقی، سرطان، دیابت نوع 2، آلزایمر، و حتی چاقی مفرط! انار خواص ضدالتهابی بالایی دارد که مشخصا از خاصیت آنتی اکسیدانی پونیکالاجین ناشی می گردد.

تحقیقات و مطالعات زیادی بر روی خاصیت ضدالتهابی انار صورت گرفته است. مطالعات نشان داده است که مواد مؤثر موجود در انار می توانند طی زمان هضم، باعث کاهش التهاب دستگاه گوارش شوند و همچنین تاثیر خوبی در کاهش فعالیت های سلول های سرطانی مربوط به سرطان سینه و روده عظیم داشته باشند.

یکی از تحقیقات 12 هفته ای بر روی افراد دیابتی نشان داد، مصرف 1.1 لیوان آب انار (برابر با 250 میلی گرم) در روز باعث کاهش التهاب های CRP و interleukin-6 تا 32 و 30 درصد شده است. اگر دچار التهاب فیزیکی ناشی از بیماری های مختلف هستید و می خواهید این التهاب را کاهش دهید، انار یک مکمل عالی برای اضافه کردن به رژیم غذایی است. خواص آب انار مانند یک داروی بدون عوارض عمل می نماید و توانایی بسیار زیادی در کاهش التهاب های مشکل ساز دارد.

4. آسان شدن هضم غذا با مصرف انار

بسیاری از مسائل بدن از آنجا آغاز می گردد که دستگاه گوارش ما در هضم غذا خوب عمل نمی نماید. عملکرد صحیح دستگاه گوارش برای بدن حیاتی است. فیبر موجود در انار به ما یاری می نماید تا روده های سالمی داشته باشیم که خوب هم کار می نمایند.

از دیگر خواص انار برای روده می توان به کاهش احتمال بروز بیماری کرون که از بیماری های التهابی روده است و همچنین زخم معده اشاره نمود. برای داشتن روده سالم، بهترین راه خوردن انار دان شده به صورت کامل است.

5. تأثیر انار در درمان سرطان پروستات

سرطان پروستات یکی از سرطان های رایج در میان مردان است. تحقیقات آزمایشگاهی به نتایجی رسیده است که نشان می دهد خواص عصاره انار ممکن است بتواند فراوری سلول های سرطانی را کند و حتی سلول های سرطانی را تحریک به خزان یاخته ای یا آپوپتوز کند. آپوپتوز همان مرگ سلولی است که در آن سلول دچار مرگ برنامه ریزی شده می گردد.

تحقیقات بر روی آقایان نتایج جالبی در این زمینه نشان داد. نوشیدن 237 میلی لیتر آب انار به صورت روزانه باعث کاهش PSA یا prostate-specific antigen می گردد. PSA نشانه ای از سرطان پروستات در خون است. مردانی که میزان PSA خون آن ها در مدت زمان کوتاهی دو برابر گردد در خطر مرگ بر اثر سرطان پروستات هستند. نوشیدن این میزان توصیه شده از آب انار به صورت روزانه و منظم باعث کاهش سرعت دو برابر شدن میزان PSA از 15 ماه به 54 ماه می گردد.

6. یاری به درمان سرطان

سرطان سینه یکی از سرطان های رایج در میان زنان در سنین مختلف است. عصاره انار ممکن است بتواند از بازفراوری سلول های سرطانی جلوگیری کند و حتی آن ها را بکشد و از بین ببرد. البته اطلاعات و شواهد به دست آمده هنوز محدود هستند و تحقیقات و پژوهش های بیشتری در این زمینه ضروری است.

7. کاهش فشار خون با انار

فشار خون بالا یکی از بیماری هایی است که عوارض بسیار زیادی به همراه دارد؛ از مهم ترین آن ها می توان به حمله قلبی و سکته مغزی اشاره نمود.

در یکی از تحقیقات بر روی افراد دارای فشار خون بالا بعد از مصرف 150 میلی گرم آب انار به صورت روزانه برای مدت 2 هفته، شاهد کاهش قابل ملاحضه و شاخص فشار خون بودند. تحقیقات دیگر هم به نتایج مشابه رسیدند، خصوصا در کسانی که فشار خون آن ها به اعداد بالایی می رسد.

8 . خواص انار در بهبود درد و ورم مفاصل

التهاب مفصل یا آرتریت (Arthritis) یکی از بیماری های شایع است و انواع مختلفی از آن وجود دارد که به دلیل عوامل مختلفی مانند روماتیسم یا آرتروز ایجاد می گردد. با توجه به این که یکی از خواص انار خاصیت ضدالتهابی آن است، این میوه می تواند به درمان التهاب مفاصل یاری کند.

مطالعات در این زمینه نشان داده اند عصاره انار می تواند آنز یم های شناخته شده ای که به مفاصل آسیب می زنند را در مردان و زنان دچار التهاب مفصل کاهش دهد و متوقف کند. مطالعات نشان داده است که خواص انار باعث بهبود التهاب مفصل در موش شده اما شواهد تحقیقات بر روی انسان ها هنوز کم است.

9. خواص انار برای لاغری

ویتامین C موجود در دانه انار به اندازه ای است که می تواند تا 40 درصد از احتیاج روزانه ما به ویتامین C را تامین کند. این میوه همچنین به علت میزان زیاد فیبر باعث احساس سیری و کنترل اشتها می گردد. اگر به هر دلیلی انار دوست ندارید یا نمی توانید مثل بقیه یک پیاله انار دان شده بخورید، می توانید برای بهره مند شدن از خواص لاغری انار کمی انار را به سالاد یا ماست خود اضافه کنید.

یکی از راه های دیگر مصرف رب انار است. خواص رب انار برای لاغری هم مانند خود انار است. البته رب انار بیشتر از خود انار باعث کاهش فشار خون می گردد و خوردن آن به تنهایی مشکل است. می توانید رب انار یا انار پخته را در کنار غذاهایی که دارای مرغ هستند امتحان کنید.

10. تقویت عملکرد جنسی و قدرت باروری

غلظت آنتی اکسیدان های انار و تأثیر آن در کاهش استرس اکسیداتیو، انار را تبدیل به میوه ای مفید برای تقویت عملکرد جنسی و قدرت باروری نموده است. تحقیقات نشان می دهند استرس اکسیداتیو باعث اختلال در عملکرد اسپرم و کاهش باروری در زنان می گردد.

آب انار به کاهش استرس اکسیداتیو در جفت یاری می نماید. همچنین نوشیدن آب انار می تواند سطح تستوسترون که یکی از اصلی ترین هورمون های جنسی است را در مردان و زنان، افزایش دهد.

11. خواص انار برای پوست

انار سرشار از ویتامین C است؛ ویتامینی بسیار مهم و حیاتی برای سلامت پوست. همچنین همان طور که گفته شد، انار آنتی اکسیدان بسیار زیادی دارد که برای پوست بسیار مفید است، از پیری زودرس پوست جلوگیری می نماید و چین و چروک پوست را کاهش می دهد.

برای بهره مند شدن از خواص پوست انار شما می توانید 2 قاشق غذاخوری از پودر پوست انار را با یک قاشق غذاخوری آب لیمو و عسل ترکیب کنید. این مواد را خوب ترکیب کنید تا خمیر نرمی به دست بیاورید. حالا این ماسک را برروی صورت و گردن خود به صورت یک دست بمالید و 15 دقیقه صبر کنید و بعد با آب ولرم شست وشو دهید. این ماسک صورت می تواند لکه های تیره پوست را از بین ببرد و به رنگدانه های پوست یاری کند تا پوست روشن گردد. در نتیجه لکه ها به مرور محو شوند و عوارض پیری پوست نیز کاهش پیدا می نماید.

آنتی اکسیدان موجود در دانه و پوست انار با جوش صورت هم مشاخصه می نماید. برای این کار شما می توانید 2 قاشق غذاخوری هسته انار خورد شده را با یک قاشق غذاخوری زردچوبه ترکیب کنید. ترکیب را روی قسمت های درگیر جوش بمالید و بعد از 15 دقیقه با آب سرد بشویید.

روغن هسته انار برای درمان اگزما و همچنین درمان پسوریازیس یکی از روش های شناخته شده است. روغن های گیاهی طبیعی مثل روغن بادام شیرین، روغن آرگان و روغن هسته انار، مزایای زیادی برای پوست دارند و با خاصیت آب رسانی و نرم نمایندگی بالا با خشکی پوست و اگزما مشاخصه می نمایند. برگ انار هم ممکن است در درمان پیسی مؤثر باشد، اما احتیاج به تحقیقات بیشتری در این زمینه است تا میزان تأثیرگذاری آن آنالیز گردد.

12. خواص انار برای مو

آنتی اکسیدان های موجود در انار برای مو هم مفید هستند. آن ها می توانند با تقویت فولیکول مو و بهبود خون رسانی به پوست کف سر موها را تقویت نمایند. روغن هسته انار نیز می تواند در درمان موخوره موثر باشد و نوک موها را نرم و وز مو را رفع کند.

افرادی که موهای فر و مجعد دارند می توانند با استفاده از روغن هسته انار از گره خوردن مو جلوگیری و موها را نرم و حالت پذیر نمایند. شواهدی نشان داده است که انار حتی در پیشگیری از پیری زودرس مو یعنی سفید شدن مو نیز می تواند موثر باشد. شما حتی با خوردن انار هم می توانید موهای خود را تقویت کنید.

13. خواص انار برای پیشگیری از بیماری های قلبی

بیماری های قلبی در حال حاضر رایج ترین دلیل مرگ و میر، قبل از رسیدن به پیری است. بیماری قلبی پیچیده است و عوامل متعددی بر آن تأثیر می گذارد. پونیسیک اسید، به عنوان یکی از اسیدهای چرب موجود در انار، ممکن است بتواند به مقاومت در برابر مراحل متعدد بیماری قلبی، یاری کند.

در یک تحقیق بر روی 51 نفر با میزان تریگلیسرید بالا به این نتیجه رسیدند که پس از مصرف 800 میلی گرم از روغن هسته انار به صورت روزانه برای مدت 4 هفته، میزان تریگلیسرید به طور چشم گیری کاهش پیدا کرد و همچنین ضریب میزان کلسترول خوب (HDL) بدن نیز بهبود یافت. تحقیقات دیگری بر روی خواص آب انار برای افراد دارای دیابت نوع دو و کلسترول بالا هم نشان داد که میزان کلسترول بد (LDL) به طرز چشمگیری کاهش داشته است.

14. خواص انار برای مشاخصه با باکتری و قارچ

قابلیت مشاخصه با میکروارگانیسم های مضر یکی ازخواص درمانی انار است. محققان متوجه فعالیت های ضد میکروبی انار شدند و مشاخصه آن با باکتری ها و قارچ را به خوبی مشاهده کردند. تأثیر ضدباکتری و ضدقارچی انار می تواند حتی از ایجاد عفونت و التهاب درون دهان شما هم جلوگیری کند. این عفونت ها شامل شرایطی مانند التهاب لثه، پیوره لثه و استوماتیت هم می شوند. تحقیقاتی در این زمینه منتشر شد که در آن به این نتیجه رسیده بودند که نوشیدن آب انار باعث کاهش تجمع پلاک دندان تا 32 درصد می گردد.

15. تأثیر انار در بهبود حافظه

شواهدی وجود دارد که میوه انار شاید بتواند باعث بهبود حافظه گردد. یک تحقیق بر روی بیمارهای احتیاجمند به جراحی، به این نتیجه رسید که مصرف 2 گرم عصاره انار، باعث جلوگیری از فراموشی بعد از جراحی شد.

تحقیقات دیگری بر روی 28 فرد مسن انجام شد که همه این افراد از مشکل حافظه گلایه داشتند. محققان به این نتیجه رسیدند که نوشیدن 237 میلی لیتر آب انار به صورت روزانه، به طرز قابل ملاحضه ای باعث بهبود نشانگرهای حافظه زبانی و حافظه تصویری شد. علاوه بر این، تحقیقات بر روی موش ها هم نشان داد که انار ممکن است بتواند به مشاخصه با بیماری آلزایمر یاری کند.

16. بهبود تأثیر ورزش

انار سرشار از نیترات خوراکی است و ثابت شده است که این ماده باعث بهبود تأثیر ورزش در بدن می گردد. تحقیقاتی بر روی 19 ورزشکاری که بر روی تردمیل می دویدند نشان داد که مصرف تنها یک گرم عصاره انار 30 دقیقه قبل از ورزش، به طور قابل ملاحظه ای گردش خون را افزایش داده، خستگی را به تعویق انداخته و تأثیر ورزش بر بدن را افزایش داده است.

این خواص انار باعث شده است تا انار تبدیل به یک خوراکی رژیمی مناسب برای قبل از ورزش باشد. مصرف کربوهیدرات سالم قبل از ورزش انتخاب بسیار مناسبی است. انار دارای میزان زیادی کربوهیدرات است که به حفظ انرژی در طول تمرین یاری می نماید و اجازه نمی دهد شما دچار کمبود انرژی و ضعف شوید.

انار یک منبع انرژی قوی است؛ درحالی که ما نوشیدنی های انرژی زا و مواد مصنوعی مضر دیگر را برای انرژی دریافت و پرانرژی ماندن انتخاب می کنیم! آب انار دارای قند و ویتامین هایی است که به ما یاری می نماید در تمام روز سرحال و پرانرژی باشیم.

90 درصد از کالری انار از کربوهیدرات موجود در آن است و این کربوهیدرات است که در بدن انرژی فراوری می نماید. کربوهیدرات منبع انرژی موردعلاقه بدن برای فراوری انرژی است. تحقیقات بیشتری در این زمینه ضروری است، اما به نظر می رسد انار هم مانند چغندر، در بهبود عملکرد فیزیکی ما تاثیر زیادی دارد.

جمع بندی

انار یکی از مفیدترین میوه ها و شامل مواد مغذی و طبیعی مورد احتیاج بدن انسان است. انار خواص بسیار گسترده ای دارد و می تواند خطر ابتلا به بیماری های جدی شامل بیماری قلبی، سرطان، آرتروز و التهاب مفصل و مسائل گوارشی را کاهش دهد. گذشته از این انار برای مراقبت از پوست و مو ترکیبات مفید و اثربخشی دارد. اما انار تاثیرات خارق العاده دیگری مانند بهبود حافظه و افزایش تاثیر ورزش بر بدن را هم دارد. این موارد در کنار هم خواص انار را به عنوان یک میوه کامل می سازند.

منابع: Medical News Today، Healthline

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 2 بهمن 1399 بروزرسانی: 2 بهمن 1399 گردآورنده: kulu.ir شناسه مطلب: 1386

به "16 خاصیت انار که از نظر علمی ثابت شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "16 خاصیت انار که از نظر علمی ثابت شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید