510 هزار نفر در سه ماه نخست امسال خون اهدا کردند

به گزارش کولو، سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: از ابتدای فروردین تا انتها خرداد امسال 630 هزار نفر برای اهدای خون به مراکز انتقال خون کشور مراجعه کردند که از این تعداد 510 هزار نفر شرایط اهدا را داشتند و پیروز به اهدای خون شدند.

510 هزار نفر در سه ماه نخست امسال خون اهدا کردند

به گزارش خبرنگاران، بشیر حاجی بیگی روز آدینه در مصاحبه با ایرنا اضافه نمود: اندازه اهدای خون در سه ماه نخست سال جاری در کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته (1399) 15 درصد رشد داشته و در این بازه زمانی استان های قزوین با 34 درصد رشد، خوزستان با 33 درصد رشد و خراسان رضوی با 24 درصد رشد، بیشترین اندازه رشد اهدای خون در کشور را داشتند.

وی با بیان اینکه در سه ماهه نخست سال جاری 73 هزار و 500 واحد خون اهدایی مربوط به اهدانمایندگان بار اول در سراسر کشور بود، اضافه نمود: بعلاوه شاخص اهدای خون مستمر (اهدا نمایندگانی که حداقل دوبار در سال خون اهدا می نمایند) در کشور 57 درصد است و بیشترین اندازه شاخص اهدای خون مستمر در کشور در این مدت مربوط به استان های سمنان با 73 درصد، یزد با 67.5 درصد و بوشهر با 67.2 درصد بود.

احتیاج به خون همیشگی است

وی گفت: احتیاج به خون همیشگی است و برترین مکان برای ذخیره خون رگ های اهدا نمایندگان است و تا هر زمانی که احتیاج به اهدای خون بیشتر گردد با دعوت و فراخوانی که از سوی سازمان انتقال خون انجام می گردد اهدانمایندگان برای اهدای خون اقدام نمایند و یاری نماینده انتقال خون و نجات دهنده بیماران باشند.

حاجی بیگی اضافه نمود: در مراکز اهدای خون همه پروتکل های بهداشتی با حفظ فواصل اجتماعی و بعلاوه تکریم ارباب رجوع در این مراکز رعایت می گردد و به منظور اینکه اهدا نمایندگان کمتر معطل خواهند شد، و به وسیله سامانه nobatdehi.ibto.ir می توانند وقت بگیرند وسپس به مراکز انتقال خون مراجعه نمایند.

حداقل سن اهدای خون 18 و حداکثر 60 سال است

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: حداقل سن قابل قبول برای اهدای خون 18 سال و حداکثر سن برای اولین اهدای خون 60 سال است و برای دفعات بعدی اهدا نماینده مستمر (با سابقه حداقل دو بار اهدای خون در سال) حداکثر 65 سال است.

حاجی بیگی توضیح داد: در شرایط کنونی که کشور با شیوع ویروس کرونا روبرو است سازمان انتقال خون بازهم از امن ترین و کم خطرترین اماکن نظام بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور است.

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: هموطنان نوعدوست که در همه شرایط یاری گر سازمان انتقال خون برای تامین خون و فرآورده های خون مورد احتیاج بیماران احتیاجمند به خون هستند، توجه داشته باشند که ترس از کرونا موجب این نگردد که اهدای خون را فراموش نمایند، مردم توجه داشته باشند که احتیاج به خون همیشگی است، پس بنابراین بیماران احتیاجمند به خون را فراموش ننمایند و به یاری این بیماران بشتابند.

وی تاکید نمود: اهدا نمایندگان خون اطمینان داشته باشند که سازمان انتقال خون بر اساس آخرین استانداردهای سازمان بهداشت دنیای و سازمان های انتقال خون دنیا، تمام نکات ایمنی و بهداشتی را رعایت می نماید و تمام مراکز انتقال و اهدای خون و تمام تجهیزات این مراکز درکشور در حال حاضر و همین طور همواره، ضد عفونی و استریل می شوند و اهدا نمایندگان با اطمینان خاطر خون اهدا نمایند.

4.5 درصد خون های اهدایی در سه ماهه نخست سال جاری مربوط به بانوان بود

حاجی بیگی با اشاره به شرایط اهدای خون بانوان در کشور گفت: در سه ماهه نخست سال جاری میانگین شاخص اهدای خون بانوان در کشور 4.5 درصد بود و در این مدت بانوان استان های لرستان با 9 درصد، سیستان و بلوچستان با 7.5 درصد و کردستان با 7 درصد در صدر اهدا نمایندگان خانم در کشور بودند.

سخنگوی سازمان انتقال خون ادامه داد: همچنان با توجه به اینکه بانوان نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می دهند، سهم آنها در اهدای خون کم است.

وی اضافه نمود: بیش از 20 میلیون نفر از بانوان ایرانی دارای شرایط اهدای خون هستند، اما شاهد مشارکت کمرنگ بانوان در امر اهدای خون هستیم و مطالعات گسترده در ایران و سایر کشورهای دنیا نشان می دهد به علت گرایش کمتر بانوان به رفتارهای پرخطر و توجه بیشتر به داشتن زندگی سالم، خون اهدایی بانوان از سالم ترین منابع خونی است.

حاجی بیگی گفت: بعلاوه بانوان به اسم رکن اصلی خانواده می توانند با مشارکت در اهدای خون، علاوه بر ترویج رفتارهای انسان محبت آمیز، در آموزش فرزندان و شرکت در عرصه فعالیت های خداپسندانه گام مهمی در افزایش مشارکت خانواده ها در اهدای خون داشته باشند.

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین عوامل کاهش مشارکت بانوان در اهدای خون در ایران، ترس از کم خونی و ترس از سوزن کیسه های اهدای خون، است، گفت: ترس از ابتلا به بیماری های عفونی مثل ایدز و هپاتیت و ضعف قوای جسمی، ممانعت شوهران از اهدای خون همسران خود، داشتن ذهنیت منفی نسبت به اهدای خون در زنان از عوامل دیگر اندازه پایین اهدای خون بانوان است.

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: به نظر می رسد دانستن بعضی نکات می تواند سبب کاهش دغدغه های بانوان و اطمینان از این گردد که اهدای خون مسئله ای را برای آنها ایجاد نمی نماید.

وی توضیح داد: اکنون انجام تست هموگلوبین برای آنالیز کم خونی و غلظت خون در اهدانمایندگان پیش از اهدای خون و در اختیار قراردادن مکمل های حاوی آهن برای اصلاح کم خونی به صورت رایگان به مراجعان برای اهدای خون در تمام مراکز انتقال خون انجام می گردد.

حاجی بیگی تاکید نمود: هر واحد خون اهدایی حدود 450 میلی لیتر و معادل فقط 10 درصد حجم کل خون بدن است، پلاسما و گلبول های سفید و پلاکت ها، ظرف مدت چند روز به طور طبیعی به وسیله سیستم خون سازبدن جایگزین می شوند و بدن با افزایش جذب آهن از دستگاه گوارش، آهن از دست رفته را به مرور و طی حدود یک ماه جایگزین خواهد نمود، بنابراین گلبول های قرمز خون حداکثر در سه تا چهار هفته در بدن بازسازی می گردد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 31 تیر 1400 بروزرسانی: 31 تیر 1400 گردآورنده: kulu.ir شناسه مطلب: 1722

به "510 هزار نفر در سه ماه نخست امسال خون اهدا کردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "510 هزار نفر در سه ماه نخست امسال خون اهدا کردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید