65 هزار هکتار از اراضی استان همدان مستعد بیابانی شدن است

به گزارش کولو، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: 65 هزار هکتار از اراضی استان همدان مستعد بیابانی شدن است.

65 هزار هکتار از اراضی استان همدان مستعد بیابانی شدن است

به گزارش خبرنگار از ،اسفندیار خزایی,مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: با توجه به شرایط پیش آمده ناشی از کاهش بارندگی ها و بروز پدیده خشکسالی در دو دهه اخیر، حدود 65 هزار هکتار از اراضی این استان مستعد بیابانی شدن است که 26 هزار هکتار آن در اراضی ملی واقع شده است.

او در جریان بازدید از طرح بیابان زدایی 225 هکتاری روستای گندجین شهرستان کبودرآهنگ به مناسبت هفته محیط زیست که با حضور مدیرکل، معاونان و کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان انجام شد، اضافه نمود: طرح مطالعاتی بیابان زدایی از مراتع استان تهیه و تدوین شده که در صورت تامین اعتبارات مورد نیاز و همراهی و مشارکت مردم و مسئولان، اجرای آن نقش مهمی در مقابله با توسعه این پدیده خواهد داشت.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با اشاره به اینکه تا به امروز بیش از 550 هکتار طرح بیابان زدائی در استان همدان اجرا شده است، گفت: همچنین این عملیات در محدوده 225 هکتاری روستای گندجین با کاشت گونه اتریپلکس (مقاوم در برابر کم آبی) و بیش از 122 هکتار در محدوده روستای شاوه شهرستان کبودرآهنگ با پیشرفت منطقی و مطلوبی در حال انجام است.

خزایی تقویت و افزایش پوشش گیاهی، کنترل فرسایش بادی، جلوگیری از پیشروی بیابان و تولید گرد و غبار از جمله اقدامات اجرا شده سال های اخیر با هدف جلوگیری از بیابانی شدن مراتع استان همدان در حوزه شهرستان کبودرآهنگ است که مورد اقبال و همراهی مطلوب و موثر مردم محلی هم واقع شده است.

محسن جعفری نژاد بسطامی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان هم درحاشیه این بازدید گفت: یکی از ارکان مهم توسعه جوامع توجه به موضوع مهم حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست و توسعه فضای سبز است.

او اضافه نمود: به هر اندازه که به سمت توسعه فضای سبز، توجه به منابع طبیعی و حفظ محیط زیست حرکت کنیم، تولید هم رونق می گیرد چرا که توجه به منابع طبیعی و محیط زیست لازمه توسعه یافتگی و پیشرفت است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با اشاره به اینکه از مهم ترین کار ها برای حفاظت محیط زیست کاهش تولید زباله است، گفت: با توجه به فرایند تولید گسترده زباله شهری در استان همدان، نیازمند برنامه ریزی جدی برای جمع آوری و دفن اصولی آن مطابق با معیار ها و ضوابط زیست محیطی هستیم.

خزایی رها شدن زباله های پلاستیکی در طبیعت را از بزرگترین معضلات زیست محیطی کشور برشمرد و گفت: رفع کامل این معضل کار بسیار سختی است که البته نیازمند فرهنگ سازی و عزم ملی برای فرهنگ سازی در راستای همراهی مردم دارد، اما هر اقدامی که منجر به کاهش وجود این زباله ها از طبیعت شود به نام یک اقدام لازم باید مورد توجه و اهتمام همگان قرار گیرد.

استان همدان در مجموع دارای حدود 905 هزار هکتار اراضی ملی است.

ا

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 5 شهریور 1400 بروزرسانی: 5 شهریور 1400 گردآورنده: kulu.ir شناسه مطلب: 1772

به "65 هزار هکتار از اراضی استان همدان مستعد بیابانی شدن است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "65 هزار هکتار از اراضی استان همدان مستعد بیابانی شدن است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید