آدم های گرفتار مراقب کبدشان باشند!

به گزارش کولو، عادت به خوردن غذاهای سنگین و پرحجم سبب چاقی و اضافه وزن می شود که تقریبا همه مردم به این مهم آگاه اند و البته خود مساله کمی نیست اما در اینجا می خواهیم به دیگر عوارض این عادت اشاره کنیم. ما شواهد علمی محکم و مستندی برای این موضوع نداریم اما شواهد جسته گریخته ای وجود دارد که نشان می دهد طولانی بودن فواصل دو وعده غذایی معمولا سبب دریافت یک وعده غذایی پرحجم و سنگین می شود.

آدم های گرفتار مراقب کبدشان باشند!

آدم های گرفتار مراقب کبدشان باشند!

عادت به خوردن غذاهای سنگین و پرحجم سبب چاقی و اضافه وزن می شود که تقریبا همه مردم به این مهم آگاه اند و البته خود مساله کمی نیست اما در اینجا می خواهیم به دیگر عوارض این عادت اشاره کنیم. ما شواهد علمی محکم و مستندی برای این موضوع نداریم اما شواهد جسته گریخته ای وجود دارد که نشان می دهد طولانی بودن فواصل دو وعده غذایی معمولا سبب دریافت یک وعده غذایی پرحجم و سنگین می شود.

این اتفاق بیشتر در افرادی که ساعات غذایی مشخصی ندارند یا مدیران و آدم های گرفتاری که سرشان به کار بسیار گرم است، می افتد. این افراد معمولا ناهار شان را 3 یا 4 بعدازظهر می خورند. در چنین موقعیتی بدن در یک کمبود نسبی قرار می گیرد و ضرر غذایی می بیند و همین کمبود سبب می شود فرد تند و پرحجم غذا بخورد.

به نظر می رسد با آنکه شواهد مستند و محکم در این زمینه وجود ندارد ولی این نوع غذا خوردن و عادت به خوردن غذاهای پرحجم در فواصل زمانی طولانی بین دو وعده می تواند احتمال بروز بیماری کبد چرب را افزایش دهد. این احتمال به ویژه در افراد مستعد مانند افرادی که فعالیت بدنی منظمی ندارند، افرادی که دچار چاقی موضعی به ویژه در ناحیه شکم هستند، افرادی که زمینه اختلالات چربی خون را دارند مثلا تری گلیسیریدشان بالای 150 است، بیشتر خواهد بود چون تجمع ناگهانی مواد غذایی به ویژه چربی ها و قندها از روده به سمت کبد سبب می شود که کبد با یک بار سنگین مواد مغذی رو به رو شده و ماحصل آن رسوب چربی در بافت کبد است که یک بیماری خطرناک محسوب می شود.

راه حل:

این مساله بسیار مهم است که همه افراد نظم غذایی را رعایت کنند. اینکه همه مردم چه در ایران چه در آفریقا و چه در آمریکای جنوبی 3 وعده غذای اصلی دارند، تصادف نیست، فیزیولوژی بدن است! اگر خلاف فیزیولوژی بدن رفتار کنیم، متحمل تبعاتی می شویم. نظم غذایی سبب می شود متابولیسم بدن نظم خود را حفظ کرده و در کنترل وزن بدن به ما کمک کند و هم باعث می شود در فعالیت روزمره انرژی کافی داشته باشیم و... اگر به هر دلیلی فواصل زمانی به هم خورد و بین دو وعده طولانی شد، حتما باید از میان وعده استفاده کرد. این میان وعده می تواند میوه، خشکبار، برگه های میوه های خشک یا مغز دانه ها باشد که غیر از اینکه منبع ویتامین و مواد معدنی هستند، ضرر طولانی شدن فاصله دو وعده غذایی را کاهش داده و اجازه نمی دهند فرد یک وعده غذایی حجیم مصرف کند.

نکته دیگر اینکه همیشه سبزی ها را کنار وعده غذایی خود داشته باشید زیرا مصرف سالاد در ابتدا و سبزی های بخار پز شده و یا سبزی خوردن در کنار غذا از هجوم یک وعده غذایی سنگین و ورود اندازه زیاد کالری به بدن جلوگیری کرده و می تواند از ابتلا به کبد چرب پیشگیری کند. پس همیشه و همه وقت حد اعتدال را نگه دارید.

منبع:http://www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 1 مهر 1400 بروزرسانی: 1 مهر 1400 گردآورنده: kulu.ir شناسه مطلب: 1802

به "آدم های گرفتار مراقب کبدشان باشند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آدم های گرفتار مراقب کبدشان باشند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید