آمریکا به توافقنامه های ترجیحی با هند و ترکیه انتها می دهد

به گزارش کولو، تهران - خبرنگاران - دفتر نماینده تجاری آمریکا بیان کرد که واشنگتن میخواهد بنا به دستور دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور به وضعیت تجارت ترجیحی با هند و ترکیه سرانجام دهد.

آمریکا به توافقنامه های ترجیحی با هند و ترکیه انتها می دهد

به گزارش سه شنبه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه، دفتر نماینده تجاری آمریکا در بیانیه ای خاطرنشان کرد که واشنگتن درنظر دارد ترکیه و هند را از شمول برنامه نظام عمومی ترجیحات (GSP) خارج کند زیرا این کشورها دیگر واجد شرایط لازم برای استفاده از این برنامه نیستند.

بنا براین بیانیه، هند نتوانسته تضمین بدهد که دسترسی لازم به بازارهای آن کشور را فراهم می نماید. این درحالی است که ترکیه نیز به اندازه کافی توسعه مالی یافته و دیگر واجد شرایط این برنامه نیست.

طبق برنامه (GSP)، اگر کشوری بتواند شروطی مانند دسترسی متوازن و معقول آمریکا به بازار خود را فراهم کند می تواند بعضی محصولات خاص خود را بدون آنکه تعرفه ای بر آنها بسته گردد به آمریکا صادر کند.

دفتر نماینده تجاری آمریکا گفته که هند موانع تجاری ایجاد نموده است که تاثیرات منفی بر تجارت آمریکا دارد. این دفتر در خصوص ترکیه نیز خاطرنشان کرد: این کشور که از سال 1975 مشمول (GSP) شده، سطح بالایی از توسعه مالی یافته و این به معنای خروج آن از این برنامه است.

این تغییرات تا دستکم 60 روز بعد از اطلاع به کنگره، اجرایی نخواهد شد. ترامپ روز دوشنبه به وقت محلی با ارسال نامه هایی به رئیس مجلس نمایندگان و رئیس سنا آنها را از تصمیم خود آگاه نموده و روند خارج کردن هند و ترکیه از برنامه (GSP) را شروع کرد.

این اقدام درحالی است که جنگی تجاری میان آمریکا و چین در گرفته است و دو طرف درحال مذاکره برای برون رفت از این بحران هستند. دولت آمریکا می گوید میخواهد از روابط تجاری نامتوازن با سایر کشورها خارج گردد. دولت ترامپ با توجیهات مشابه از توافقنامه های معتبر جهانی از جمله برجام و معاهده آب وهوایی پاریس خارج شده است.

شبک**9423**1392

منبع: ایرنا
انتشار: 2 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kulu.ir شناسه مطلب: 162

به "آمریکا به توافقنامه های ترجیحی با هند و ترکیه انتها می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمریکا به توافقنامه های ترجیحی با هند و ترکیه انتها می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید