پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات نوامبر لبه تیغ است

به گزارش کولو، کارشناس مسائل بین المللی درباره شرایط ترامپ گفت: برخی عقیده دارند ترامپ موقعیت بین المللی آمریکا را به خطر انداخته و تهدیدات بی سابقه ای را متوجه این کشور کرده است. شرایطی که امروز وجود دارد نشان از افزایش شکاف بین دو سوی اقیانوس اطلس دارد.

پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات نوامبر لبه تیغ است

رضا میر طاهر کارشناس مسائل بین الملل در گفت و گو با خبرنگاران در پاسخ به این سوال، آمریکا در تنش دست و پا می زند و اعتماد جهانی هر روز به این کشور کمتر می شود. اظهار نظر اخیر آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان با عنوان جهان بدون رهبری آمریکا پیامی به دولت فعلی آمریکا است؟ گفت: به نظر می آید در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ، این مساله با توجه به رویکرد کلی ترامپ در قبال جهان معنا پیدا کرد. ترامپ اساسا از زمانی که روی کار آمد بر این مساله تاکید کرد که لزومی ندارد آمریکا خود را درگیر برخی از مسائل جهانی کند. و در عین حال به دلیل رویکرد تجارت محوری که در سیاست خارجی و سیاست امنیتی در پیش گرفته است خواهان پایان دادن به سواری رایگان به متحدین خود در نقاط مختلف جهان بود از این رو نه تنها در شرق آسیا بلکه در اروپا که نزدیکترین متحدین آمریکا هستند این رویکرد جاری شده است و مساله خروج حدود نه هزار و خورده ای از نیروهای آمریکایی مستقر در آلمان به دغدغه ای برای اروپاییها و به ویژه آلمانی ها تبدیل شده است.

وی ادامه داد: این مساله نشان می دهد ترامپ اعتقادی به رویکردهای قبلی دولت های آمریکایی نداشت و به قیمت هزینه های گزاف به حفاظت از متحدین خود ادامه نمی دهد. این مساله باعث شد او در مصاحبه اخیر خود با صراحت اعلام کند که جهان باید در خصوص شرایط بدون رهبری آمریکا فکری کند و این تصور سنتی را که آمریکا همواره در راس امور جهانی است را کنار بگذارد.

میرطاهر در ادامه این گفت و گو اذعان داشت: اکنون آمریکا با معضلات متعددی دست و پنجه نرم می کند. در عرصه داخلی با بیش از دو و نیم میلیون نفر مبتلا به ویروس کرونا و بیش از 120 تا 130 هزار نفر کشته در اثر ا کووید19 روبرو شده است. با اعتراضات گسترده و مستمر در داخل روبرو است. هر چند ابتدا این اعتراضات به بهانه کشته شدن یک سیاهپوست به دست پلیس سفید پوست بود ولی امروز ابعاد گسترده تری پیدا کرده و حتی احتمال می رود به روندی انقلابی در سرتاسر آمریکا مبدل شود. ضمن اینکه مخالفان دموکرات ترامپ نیز نقدها زیادی به عملکرد وی از جمله خروج از پیمان های بین المللی دارند که از جمله مهمترین آنها می توان به توافق هسته ای برجام اشاره کرد.

این کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: آنها عقیده دارند ترامپ موقعیت بین المللی آمریکا را به خطر انداخته و تهدیدات بی سابقه ای را متوجه این کشور کرده است. شرایطی که امروز وجود دارد نشان از افزایش شکاف بین دو سوی اقیانوس اطلس دارد. آمریکا و رقبای بین المللی خود چین و روسیه وارد تعامل تنش آفرین شده است. آمریکا به جای اینکه در عرصه بین المللی در راستا ثبات تلاش کند تلاش زیادی در راستا بی ثبات سازی جهان داشته است. مجموعه این عوامل نه تنها موقعیت شخص ترامپ را به شدت در معرض مخاطره قرار داده است بلکه اقدامات نابخردانه دولت او موجب ایجاد تنش در منطقه غرب آسیا شده است. تشدید اقدامات خصمانه آمریکا بر علیه ایران و اصرار بر تداوم این شرایط خود می تواند به بروز تنش های جدی در منطقه منجر شود.

میرطاهر در پاسخ به این پرسش، با توجه به شرایط پیش روی آمریکا ارزیابی تان در خصوص انتخابات 2020 چیست گفت: قبل از دو واقعه مهم تصور این بود که ترامپ قطعا در دور دوم انتخابات پیروز باشد اما به نظر من این دو عامل پیش بینی های قبلی را به طور جدی زیر سوال می برد. مساله اول پیدایش و گسترش ویروس کرونا در آمریکا است که دولت ترامپ نشان داد در این مورد کنترلی بر اوضاع نداشت. مساله دیگر بحث اعتراضات گسترده در آمریکا است که علاوه بر جنبه های متعدد تبعیض نژادی ساختاری در آمریکا به اعتراضات بیکاران نیز تبدیل شده است و تاثیر شدیدی بر آرا ترامپ دارد. واکنش منفی ترامپ که به جای گوش دادن به حرفهای معترضان آنها را اوباش و اراذل نامید و بر سرکوب آنها تاکیید کرد باعث شد از نظر اجتماعی در شرایط نامناسبی قرار بگیرد. از طرفی رقبای دموکرات ترامپ و شخص جو بایدن اتهامات زیادی را بر علیه او مطرح کردند مساله دیگر نیز انتشار کتاب جان بولتون است که به افشای ابعاد مخفی و پنهان نحوه رفتار و تصمیم گیری ترامپ در قبال بسیاری از مسائل می پردازد و نشان می دهد که او صرفا بر مبنای منافع شخصی و خانوادگی خود عمل می کند و به هیچ عنوان منافع ملی آمریکا را مد نظر قرار نمی دهد. انتظار می رود با انتشار کتاب برادرزاده ترامپ که ابعاد جزئی تری از روابط خصوصی در خاندان ترامپ و تصمیم گیری ها و مسائل پنهان این خاندان را مطرح می کند موقعیت اجتماعی ترامپ در فضای عمومی آمریکا به شدت با افت روبرو شود.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 22 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kulu.ir شناسه مطلب: 1127

به "پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات نوامبر لبه تیغ است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات نوامبر لبه تیغ است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید