بازسازی منزل: ارائه توضیحاتی درباره جذب اعتبارات برای بازسازی و حفاظت از اماکن تاریخی دزفول

به گزارش کولو، ایسنا/ براساس اخبار بدست رسیده، ارائه توضیحاتی درباره جذب اعتبارات برای بازسازی و حفاظت از اماکن تاریخی دزفول صورت گرفت.

بازسازی منزل: ارائه توضیحاتی درباره جذب اعتبارات برای بازسازی و حفاظت از اماکن تاریخی دزفول

جهت دریافت خدمات بازسازی منزل با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

دکتر عباس چراغ چشم، رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول اظهار کرد: برای ترمیم پل قدیم دزفول تنها پل آجری پابرجا در دنیا قریب به یک میلیارد و 500 میلیون تومان بودجه از ردیف اعتبارات ملی و استانی در نظر گرفته شده است.

وی گفت: برای حفاظت از پل، ساختمان سابق اداره راهداری به اداره میراث فرهنگی تحویل داده شده و از آن برای ایجاد موزه جهت حفاظت و نگهبانی از پل استفاده خواهد شد تا در صورت وقوع هر گونه حادثه مسئولان مربوطه جوابگو باشد.

چراغ چشم اضافه نمود: از طرفی هم برای زیباسازی و نورپردازی پل هزینه ای از طرف وزارتخانه پرداخت شده و طرحی جامع نیز برای ملحقات پل و پیرامون آن ارائه شده است.

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول بیان نمود: آسیب های پیرامون پل که دلیل اصلی آن ریختن فاضلاب ها در زیر پل است، باعث سست شدن پایه های آن می گردد.

وی اعلام کرد: تداوم حضور پل در شهرستان موجب رونق صنعت گردشگری و حضور گردشگر ها برای بازدید می گردد که به اقتصاد شهرستان یاری می نماید.

ماجرای ریزش سقف مسجدی 700 ساله

چراغ چشم بعلاوه اظهار کرد: مسجد مقداد (ملاحاجی) با 700 سال قدمت در حال تخریب است و دلیل اصلی آن فرونشست زمین منطقه است که آنالیز این موضوع از عهده اداره میراث فرهنگی خارج و همت بالای کشوری و ورود تمامی دستگاه ها را می طلبد.

او در بیان علل ریزش سقف این مسجد به پر شدن غیراصولی سردابه ها (شوادان)، فاضلاب های شکسته و فرسوده و لوله های آب قدیمی و آسیب اشاره نمود و گفت: این عوامل موجب سست شدن زمین و از بین رفتن قوام آن و باعث نشست زمین منطقه شده که زمین مسجد را هم شامل می گردد.

وی تاکید نمود: متولی مسجد اداره اوقاف و امور خیریه است که باید پیگیر این موضوع باشد اما چون مسجد مکانی تاریخی و مذهبی است، اداره میراث فرهنگی به این قضیه ورود خواهد نمود و قبلا هم کارهای انجام گرفته است ولی نه به صورت اساسی.

چراغ چشم ادامه داد: گروههای مطالعاتی دانشگاه جندی شاپور، فرمانداری، شهرداری و اداره میراث فرهنگی در این زمینه مطالعاتی را انجام خواهند داد و راههای اصولی را برای حل موضوع ارائه می دهند تا با بودجه ملی از بافت تاریخی شهرستان بتوانیم محافظت های لازم را بعمل آوریم.

دزفول احتیاجمند جذب اعتبارهای ملی و استانی

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول با بیان اینکه دزفول احتیاجمند جذب اعتبارهای ملی و استانی است، گفت: در سال 1400 قریب به سه میلیارد تومان اعتبار برای بازسازی اماکن تاریخی بکار رفته که یک و نیم میلیارد اعتبار برای پل و برای دیگر اماکن هم تقریبا به همین میزان اعتبار گرفته شده است که همه این اعتبارات جذب شده اند یا در مراحل پایانی جذب هستند.

وی ادامه داد: برای سال آینده 40 میلیارد اعتبار برای بخش مرکزی شهرستان و حدود 200 میلیارد برای محروم ترین بخش شهرستان که شامل منطقه ها سردشت و شهیون می گردد درخواست داده شده و در حال پیگیری است، در این صورت سال 1401 سال محرومیت زدایی عشایر خواهد بود.

چراغ چشم توضیح داد: حیطه کار ما در سه بخش میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است که طبق این موارد 10 طرح را با همکاری بخشداری سردشت و شهیون و اداره امور عشایر طرح ها را جمع آوری نموده و با موافقت سازمان عشایر کل کشور انجام خواهند شد.

او شرح داد: این طرح ها شامل ایجاد کمپ های گردشگری در منطقه ها عشایری و روستایی، ایجاد سرویس بهداشتی بین راهی عشایر و جاذبه های گردشگری (شهیون)، ساخت تابلوهای هدایت گردشگری در منطقه ها عشایری سردشت و شهیون با استفاده از مصالح بومی، آموزش و توسعه صنایع دستی عشایر از جمله رنگرزی سنتی، نمدمالی، سنگ تراشی و... جمع آوری جفت از میوه های درختان بلوط برای استفاده در صنعت چرم سازی و رنگرزی سنتی (شهیون)، در سردشت و شهیون تدوین چاپ کتاب سیمای عشایر شهرستان دزفول در زمینه میراث فرهنگی و جاذبه های گردشگری و مصنوعات صنایع دستی عشایری، ایجاد پایگاه یگان حراست میراث فرهنگی در منطق عشایری و بازسازی و بازسازی جهت تاریخی پل اشکناده است.

چراغ چشم بیان نمود: هزینه مورد احتیاج برای این پروژه ها نزدیک به 200 میلیارد است که اجرایی شدن آنها به نظر مثبت سازمان عشایر کل کشور بستگی دارد. 40 میلیارد اعتبار پیشنهاد داده شده برای بخشهای مرکزی شهرستان و برای فعالیت ها و پروژه های گوناگونی از قبیل بازسازی پل، بافت قدیم شهر، خانه های تاریخی، مساجد و بخش جندی شاپور است.

جلوگیری از حفاری های غیرمجاز احتیاجمند توجه مسئولان است

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول بعلاوه با بیان اینکه برای جلوگیری از حفاری های غیرمجاز در منطقه ها تاریخی و باستانی دزفول احتیاجمند توجه مسئولان هستیم، توضیح داد: در قلعه محمدعلی خان به دلیل قدمت و تاریخی بودن بنا حفاری های غیرمجاز صورت می گیرد و دلیل آن نبود نیرو یا نمایندگی اداره میراث فرهنگی در آن منطقه است بویژه کم بودن تعداد پرسنل و وسایل نقلیه مناسب برای رفت و آمد به آن منطقه ها در شرایط جوی مختلف است.

وی اضافه نمود: بطور مداوم 53 تپه تاریخی ما مورد سرقت قرار می گیرند اما با مجرمین برخورد شده و مورد مجارات قرار گرفتنه اند.

چراغ چشم گفت: حفاظت از اماکن تاریخی همچنان باقی است و با سارقین و مجرمین به شدت برخورد خواهد شد. بیشتر وسایلی که از سارقان ضبط شده اغلب شامل سکه بوده که به موزه استان یا موزه مردم شناسی دزفول به جهت استفاده عموم تحویل داده شدند.

او ادامه داد: در منطقه سردشت و بعلاوه منطقه مرکزی شهرستان علاوه بر نیروهای حفاظتی کار حفاظت از طرف نیروهای مردمی هم انجام می گردد و این اداره کمال تشکر را از مردم بابت همکاری صمیمانه آنها دارد.

منبع: همگردی
انتشار: 28 اسفند 1400 بروزرسانی: 28 اسفند 1400 گردآورنده: kulu.ir شناسه مطلب: 1993

به "بازسازی منزل: ارائه توضیحاتی درباره جذب اعتبارات برای بازسازی و حفاظت از اماکن تاریخی دزفول" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازسازی منزل: ارائه توضیحاتی درباره جذب اعتبارات برای بازسازی و حفاظت از اماکن تاریخی دزفول"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید