افزایش تنش در روابط ترکیه و فرانسه

به گزارش کولو، در ادامه تنش بین آنکارا و پاریس، مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه امروز (پنجشنبه) گفت که آنکارا منتظر عذرخواهی فرانسه بابت ماجراهای پیش آمده در مورد کشتی های جنگی دو کشور در دریای مدیترانه است.

افزایش تنش در روابط ترکیه و فرانسه

با ما همراه باشید و با تور فرانسه ارزان از کشور عشاق دیدن کنید و در شهرهای پاریس، مارسی بگردیم و برج ایفل ، موزه لوور و دیگر جذابیت های این شهر زیبا را ببینیم

به گزارش ایرنا، خبرگزاری رویترز در حالی از درخواست آنکارا برای عذرخواهی رسمی پاریس خبر داده است که مناسبات میان فرانسه و ترکیه در هفته های اخیر بر سر مساله لیبی، شمال سوریه و رزمایشی در شرق مدیترانه به سمت تنش رفته است.

مقامات فرانسه پس از متهم کردن کشتی های ترکیه به رفتار تهاجمی با یک فروند کشتی فرانسوی می گویند کشتی این کشور قصد بازرسی از یک کشتی مظنون به دور زدن تحریم تسلیحاتی سازمان ملل در خصوص لیبی را داشته که با رفتار تهاجمی کشتی های ترکیه روبرو شده است.

ناتو در پی اعتراض فرانسه به این موضوع و با توجه به اینکه این کشتی فرانسوی در قالب ماموریت ناتو فعالیت داشته است، تحقیقاتی را در این خصوص شروع نموده است.

مقامات فرانسه می گویند که کشتی های ترکیه ای نور رادار را سه بار به کشتی فرانسوی انداخته و دریانوردان ترکیه با پوشیدن جلیقه های ضد گلوله پشت سلاح های سبک خود قرار گرفته اند.

امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه نیز ترکیه را به انتقال گسترده شبه نظامیان به لیبی و مداخله جنایتکارانه در آن کشور متهم نموده است. مکرون مدعی است که ترکیه شبه نظامیان را به وسیله سوریه به طور گسترده به لیبی وارد می نماید.

به گزارش منابع خبری ترکیه که از دولت وفاق ملی لیبی در مقابل نیروهای نظامی تحت حمایت ژنرال حفتر حمایت می نماید، متهم است که تسلیحات و افرادی از شبه نظامیان متحد خود را از سوریه به لیبی فرستاده تا از دولت وفاق ملی مستقر در طرابلس حمایت و حملات نیروهای وابسته به خلیفه حفتر را دفع کند.

در مقابل فرانسه از ارتش حفتر و دولت شرق لیبی حمایت می نماید.

لیبی از زمان سرنگونی معمر قذافی دیکتاتور سابق این کشور در سال 2011 به دو دولت موازی در شرق و غرب تقسیم شد. دولت وفاق ملی به ریاست فایز السراج در طرابلس (غرب لیبی) مستقر است که در دنیا و سازمان ملل به رسمیت شناخته شده و دیگری دولت طبرق در شرق لیبی که خلیفه حفتر ژنرال بازنشسته ارتش این کشور کنترل امور را در آن منطقه در دست گرفته است.

منبع: فرارو
انتشار: 5 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kulu.ir شناسه مطلب: 1091

به "افزایش تنش در روابط ترکیه و فرانسه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش تنش در روابط ترکیه و فرانسه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید