افزایش فاصله تورمی فقرا و ثروتمندان ، مقایسه نرخ تورم ماهانه بین دهک اول تا دهم

به گزارش کولو، تازه ترین گزارش مرکز آمار نشان می دهد فاصله نرخ تورم 12ماهه دهک های اول جامعه یعنی افراد کم درآمد با دهک دهم یعنی ثروتمندان با 1.2واحد درصد افزایش به 7واحد درصد رسیده است.

افزایش فاصله تورمی فقرا و ثروتمندان ، مقایسه نرخ تورم ماهانه بین دهک اول تا دهم

به گزارش خبرنگاران، تازه ترین گزارش مرکز آمار نشان می دهد نرخ تورم 12ماهه کل کشور در مردادماه امسال به 41.5درصد رسیده؛ با این حال سطح تورم در میان طبقات اجتماعی جامعه متفاوت بوده است.

طبق گزارش مرکز آمار با اینکه سرعت رشد تورم در حال کاهش است اما همچنان سطح تورم در میان دهک اول جامعه که شامل افراد کم درآمد می شود بیشتر از سایر دهک هاست. این اطلاعات نشان می دهد نرخ تورم دهک اول جامعه در مردادماه امسال 46.4درصد بوده؛ درحالی که نرخ تورم 12ماهه برای دهک دهم که شامل ثروتمندان می شود 39.5درصد بوده است. یعنی شکاف تورمی بین فقرا و ثروتمندان به 7واحد درصد رسیده است؛ در حالی که شکاف تورمی میان این طبقات اجتماعی در تیرماه امسال 5.8درصد بود.

تورم خوراکی ها

مقایسه سطح تورم در میان اقلام خوراکی در میان دهک های جامعه نشان می دهد که سطح تورم در میان کالاهای خوراکی و آشامیدنی برای افراد کم درآمد در دهک اول بیشتر از دهک دهم بوده است. طبق این اطلاعات نرخ تورم 12ماهه کالاهای خوراکی برای دهک اول جامعه در مرداد امسال به 58.7درصد رسیده که این میزان برای دهک دهم یعنی ثروتمندان 57.2درصد بوده است. این به معنای آن است که هزینه های خوراکی طبقات کم درآمد به طور میانگین 1.5درصد بیشتر بوده است. این شکاف تورمی در تیرماه امسال نزدیک به یک درصد بود.

تورم غیرخوراکی

برخلاف کالاهای خوراکی که سطح تورم آن در میان دهک های کم درآمد بیشتر از دهک های پردرآمد است، در میان کالاهای غیرخوراکی و خدمات بیشترین میزان رشد قیمت ها در 12ماه گذشته مربوط به دهک دهم بوده است. طبق اطلاعات مرکز آمار نرخ تورم 12ماهه کالاهای غیرخوراکی برای ثروتمندان در مرداد امسال به 35درصد رسیده؛ درحالی که این میزان برای افراد کم درآمد در در دهک اول 32.4درصد بوده است. این نشان می دهدکه رشد هزینه های مربوط به کالاهای غیرخوراکی برای ثروتمندان 2.6درصد بیشتر بوده است.

نقطه امید

با وجود آنکه شکاف تورمی افراد کم درآمد و پردرآمد در مردادماه مطابق نرخ تورم 12ماهه افزایش یافته، اما داده های مرکز آمار نشان می دهد که نرخ تورم ماهانه دهک اول با سرعت زیادتری نسبت به دهک دهم در حال کاهش است.

طبق این اطلاعات نرخ تورم ماهانه دهک اول در خرداد امسال به رقم بی سابقه 19.5درصد رسیده بود اما این نرخ در تیرماه به 5درصد و اکنون در مردادماه به 1.5درصد رسیده است. این در حالی است که نرخ تورم ماهانه دهک دهم که در خردادماه در سطح 8.4درصد بود در تیرماه به 3.9 و در مردادماه به 2درصد رسیده است.

مقایسه این ارقام بین دهک اول تا دهم نشان می دهد سرعت کاهش نرخ تورم ماهانه در دهک اول به مراتب بیشتر از دهک دهم یعنی ثروتمندان است و حتی در مردادماه امسال نرخ تورم ماهانه دهک دهم نیم واحد درصد بیشتر از دهک اول بوده است. این به معنای آن است که سیاست های حمایتی دولت از اقشار کم درآمد در حال نمایان شدن است و می توان انتظار داشت در ماه های آینده شکاف تورمی بین طبقات کم درآمد و پردرآمد کاهش یابد و جبران شود.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 8 شهریور 1401 بروزرسانی: 8 شهریور 1401 گردآورنده: kulu.ir شناسه مطلب: 2127

به "افزایش فاصله تورمی فقرا و ثروتمندان ، مقایسه نرخ تورم ماهانه بین دهک اول تا دهم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش فاصله تورمی فقرا و ثروتمندان ، مقایسه نرخ تورم ماهانه بین دهک اول تا دهم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید