الزام به ثبت سفارش برای واردات کالا به منطقه ها آزاد، لغو شد

به گزارش کولو، تهران (پانا) - معاون فنی گمرک ایران، از لغو ثبت سفارش برای واردات کالا به منطقه ها آزاد و ویژه اقتصادی خبر داد.

الزام به ثبت سفارش برای واردات کالا به منطقه ها آزاد، لغو شد

به گزارش گمرک؛ در حالی از سال 1397 منطقه ها آزاد و ویژه اقتصادی مشمول مصوبه ثبت سفارش برای واردات کالا شد که تازه ترین اعلام معاون فنی گمرک ایران از عدم نیاز به مجوز ثبت سفارش، برای واردات کالا به این منطقه ها یا ترانزیت بین آن ها حکایت دارد.

ثبت سفارش لغو و ثبت آماری انجام می شود

مهرداد جمال ارونقی معاون فنی گمرک ایران با اشاره به اینکه بر اساس مصوبه هیئت وزیران در سال 1397، واردات کالا در منطقه ها آزاد یا ترانزیت کالا بین منطقه ها آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی ملزم به انجام ثبت سفارش بوده است، گفت:، اما طی آخرین تصمیم اخذ شده و ابلاغ معاونت حقوقی رئیس جمهور و معاونت امور مجلس وزارت اقتصاد، ترانزیت خارجی کالا با مقاصد منطقه ها آزاد و ویژه اقتصادی از مبدأ سایر منطقه ها آزاد و ویژه اقتصادی و یا مبادی ورودی کشور، بدون نیاز به ثبت سفارش انجام خواهد شد.

به گفته وی، با لغو الزام ثبت سفارش، واردات کالا به منطقه ها آزاد و ویژه اقتصادی یا ترانزیت کالا بین منطقه ها صرفاً بر اساس ثبت آماری کالا و اعلام از طریق دبیرخانه شورای عالی منطقه ها آزاد و ویژه اقتصادی انجام خواهد شد.

ارونقی اضافه کرد: همچنین مقرر شد سازمان های منطقه ها آزاد و ویژه اقتصادی همه اطلاعات کالاهای وارد شده را به صورت بر خط در اختیار گمرک ایران قرار دهند.

لازم به یادآوری است که تا قبل از اجباری شدن ثبت سفارش در منطقه ها آزاد و ویژه، این منطقه ها از ثبت سفارش برای واردات کالا معاف بود و در زمان تصویب این الزام که به دلیل تغییر سیاست های ارزی اعمال و منطقه ها را هم در بر گرفت، با واکنش هایی به دلیل مغایرت با قوانین و مقررات و ماهیت منطقه ها همراه شد.

افزایش تعرفه کالاهای همراه مسافر

معاون فنی گمرک ایران همچنین گفت: در این نشست مشترک توافق شده است که با همکاری گمرک ایران افزایش تعداد ردیف تعرفه های کالای مجاز همراه مسافر (در کارگروه مورد نظر) در دستور کار قرار گیرد.

شرایط ترانزیت خودرو

ارونقی در ادامه به توافق بین دبیرخانه شورای عالی با پلیس راهور ناجا، اشاره کرد و اضافه کرد: ترانزیت خارجی خودروهای سواری دارای پلاک و شماره گذاری شده در منطقه ها آزاد پس از انجام ثبت آماری مورد تأیید دبیرخانه شورای عالی، مابین منطقه ها آزاد تجاری، صنعتی بلامانع است، اما مشمول خودروهای آمریکایی و لوکس نخواهد بود.

برگشت حقوق ورودی مواد اولیه وارداتی به منطقه ها آزاد

معاون فنی گمرک ایران همچنین با اشاره به ماده 66 قانون امور گمرکی گفت: طی توافق صورت گرفته مقرر شد حقوق ورودی مواد اولیه خارجی پرداخت شده واحدهای تولیدی مستقر در منطقه ها آزاد و ویژه اقتصادی پس از صادرات، با رعایت مقررات مربوطه استرداد شود.

یک توافق ارزی

ارونقی به دیگر توافق صورت گرفته فی مابین دبیرخانه شورای عالی منطقه ها آزاد و ویژه اقتصادی، گمرک ایران و بانک مرکزی اشاره کرد و اضافه کرد: به منظور رفع مسائل تسویه ارزی کالاهای وارده به منطقه ها آزاد و ویژه اقتصادی مقرر شد گمرکات اجرایی مستقر در منطقه ها ویژه و گمرک ایران، همکاری لازم را در خصوص تعیین ارزش استنباطی کالای وارده به عمل آورند.

وی همچنین گفت: مقرر شد ورود اطلاعات قبوض انبار کالاهای وارده به منطقه ها ویژه اقتصادی از طریق سازمان مسئول آن منطقه در سامانه گمرک ایران یا در سامانه خاص منطقه ها با ایجاد ارتباط سامانه ای انجام شود.

معاون فنی گمرک ایران اضافه کرد: این معاونت در گمرک ایران و همچنین نماینده ای از دبیرخانه شورای عالی منطقه ها آزاد و ویژه اقتصادی مسئول حسن اجرای این توافقات و همچنین رفع مسائل و مسائل مربوطه، فی مابین خواهند بود.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 23 تیر 1400 بروزرسانی: 23 تیر 1400 گردآورنده: kulu.ir شناسه مطلب: 1707

به "الزام به ثبت سفارش برای واردات کالا به منطقه ها آزاد، لغو شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "الزام به ثبت سفارش برای واردات کالا به منطقه ها آزاد، لغو شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید