با 8 نکته طلایی، کمپ زدن در کویر آشنا شوید!

به گزارش کولو، کمپ زدن در کویر یکی از سفرهای لذت بخش و مورد علاقه بسیاری از افراد است. سکوت و آرامش کویر، صدای باد و تماشای ستارگان و تماشای طلوع و غروب آفتاب در فضای دنج و دست نخورده کویر می تواند دلیل این علاقه باشد. برای بسیاری از افراد کمپینگ تنها به این معناست که در یک فضای جنگلی و خوش آب و هوا در کنار دریاچه یا رودخانه ای چادر بزنند و برای مدتی از فضای استرس زای شهر و شلوغی هایش دور باشند. البته که این می تواند یک ایده عالی برای کمپینگ باشد اما تنها راه نیست.

با 8 نکته طلایی، کمپ زدن در کویر آشنا شوید!

یکی از مکان هایی که برای سفر و کمپینگ هواداران زیادی دارد کمپ زدن در کویر است.

احتیاج به سفر و ماجراجویی در ذات انسان است

تمام انسان ها بعد از مدتی کار و زندگی عادی برای تتازه قوا و پیدا کردن مجدد آرامش ذهنی به سفر و اصطلاحا آب و هوا عوض کردن احتیاج دارند. اما تعریف هر کس از سفر ایده آل با تعریف شخص دیگر فرق دارد.

برخی افراد دوست دارند سفری منظم و بدون سختی و دردسر داشته باشند تا چند روز از کار و دغدغه های زندگی دور بمانند. مثلا با هواپیما به شهر یا کشور دیگری بفرایند، در هتل اقامت داشته باشند و از مراکز خرید و مراکز تفریحی مدرن شهر مقصد لذت ببرند.

برخی دیگر نیز دوست دارند تا سفرهای جاده ای را تجربه نمایند و برای تماشا طبیعت با اتومبیل شخصی خود به دل جاده بزنند و از طبیعت و آب و هوای متفاوت نقاط مختلف جهت لذت ببرند. از مغازه های کنار خیابان سوغاتی بخرند و با غذاهای محلی و فرهنگ و زبان مردم هر منطقه آشنا شوند.

عده ای دیگر نیز به کمپینگ علاقه دارد. به این معنی که ابتدا طبیعت و اقلیم مورد نظر خود را انتخاب می نمایند و همراه وسایل و تجهیزات لازم برای کمپینگ به سفر می فرایند و در مقصد چادرهای مسافرتی خود را به پا نموده و چند شب و روز را در آن جا می مانند. کسانی که دنبال ماجراجویی و چشیدن طعم واقعی زندگی در طبیعت هستند از هواداران کمپینگ هستند و اگر شما هم به ماجراجویی علاقه دارید مطمئنا با یک بار امتحان کردن کمپینگ عاشق آن خواهید شد. کمپ زدن در کویر یکی از محبوب ترین انواع کمپینگ است.

با این حال طبیعت کویر مانند بقیه اقلیم ها نیز می تواند خطرناک و کشنده باشد. به همین علت برای هر نوع سفری مخصوصا سفرهای کمپینگ و علی الخصوص کمپ زدن در کویر باید وسایل و تجهیزات لازم و کافی را همراه خود داشته باشیم.

کمپ زدن در کویر در ایران

ایران کشوری گرم و خشک است و می توان گفت سرزمین کویرهای وسیع و زیبا است. بسیاری از افراد برای دور شدن از محیط شلوغ و پر سر و صدای شهری به دامان کویر پناه می برند و با کمپ زدن در کویر از سکوت و آرامش این اقلیم زیبا لذت می برند. اما سفر کردن به کویر بدون داشتن تجهیزات لازم و اطلاعات کافی و مورد احتیاج می تواند خطرناک باشد. در این مقاله می خواهیم 8 نکته ضروری را که هر مسافر کویری باید بداند برای شما نام برده و شرح دهیم پس تا خاتمه این مقاله همراه ما باشید.

نکات ضروری برای کمپ زدن در کویر

سفر کردن به کویر می تواند یکی از زیباترین و خاص ترین و لذت بخش ترین سفرهای شما باشد. تماشا ستارگان در آسمان پاک بدون آلودگی کویر، تماشای طلوع و غروب خورشید، حس خنک باد شب کویر و آرامش و سکوت آن می تواند شما را یکی از طرفدارن کمپ زدن در کویر کند. اما اگر نکات ضروری در خصوص کمپ زدن را بدانید سفری آرامش بخش تر و راحت تر خواهید داشت.

وسایل مورد احتیاج کمپینگ را همراه داشته باشید.

به طور کلی وسایلی که برای کمپینگ مورد احتیاج هستند تقریبا در همه محیط ها و شرایط آب و هوایی یکی است. اما در برخی موارد برخی اقلیم ها وسایل خاص مورد احتیاج خود را می طلبند. در ادامه لیستی از وسایل مورد احتیاج برای کمپ زدن در کویر به شما ارائه می دهیم. البته اینکه برای چه مدت و به چه کویری می روید هم باعث تغییر وسایل خواهد شد. بنابراین حتما قبل از بستن کوله سفرتان شرایط مقصد را کاملا آنالیز کنید.

لوازم پزشکی و بهداشتی

مواد و پمادهای دفع حشرات، پماد مخصوص بعد از نیش حشرات، مسکن، داروهای شخصی، جعبه یاری های اولیه، لوازم مقابله با مار گزیدگی، کرم و لوسیون و یا اسپری ضد آفتاب با محافظت بالا، مرطوب نماینده لب ضد آفتاب، پماد سوختگی و پمادهای ضد التهاب و عرق سوختگی

لباس ها

کلاه آفتابگیر برای روز و کلاه گرم برای شب، سربند و دستکش، لباس زیر نخی، بلوز آستین بلند برای محافظت از تابش نور آفتاب، شلوار بلند اما سبک وزن و مخصوص سفر، بارانی و بادگیر، یک جفت کفش مخصوص پیاده روی، دو جفت جوراب ساق بلند و ساق کوتاه، تیشرت نخی و خنک، ژاکت و لباس گرم، شلوار کوتاه، عینک آفتابی

لوازم سفر

کوله پشتی سبک و ضد آب، لوازم الکترونیکی مانند گوشی موبایل و لپ تاپ و شارژر و پاوربانک، ساعت، چاقوی جیبی، چراغ قوه، چاقوی شکاری، مواد گرمازا و آتش زا، کیسه زباله های بزرگ برای جمع آوری زباله، شمع، باتری، کیسه زیپ کیپ،یدک سوییچ ماشین، نقشه، دوربین دو چشمی، سوت، ورقه آلومینیومی، زیر انداز ضد آب، طناب 3 تا 5 متری پلاستیکی، نقشه، فندک و کبریت و آتش زنه، قطب نما و GPS، میز و جایگاه تاشو، کیسه خواب، تشک خواب، پتو، بالشت

کمپ زدن در کویر | لوازم مربوط به غذا

ظروف مناسب برای پخت و پز، پمپ فیلتر آب، دستگاه های تصفیه آب، بطری آب (برای هر نفر در طول یک روز حداقل 2 لیتر)، اجاق گاز و سوخت اضافی اجاق، مواد اولیه تهیه غذا، میان وعده های مناسب و بسته بندی شده، غذاهای کنسرو شده

تجهیزات اتومبیل هنگام رفتن به کویر

نوع خودرو برای کمپ زدن در کویر نیز مهم است. مناسب ترین نوع خودرو برای رفتن به کویر خودروهای شاسی بلند، با لاستیک های پهن و ترجیحا دو دیفرانسیل هستند. علاوه بر بنزین لازم به اندازه کافی و مطمئن بنزین اضافه نیز با خود ببرید. مطمئن شوید گالن های نگهداری بنزین زنگ نزده باشد چون لایه های آهن زنگ زده سوخت رسانی به خودرو را مختل می نمایند. یک بیلچه با دسته ای حداقل یک متر نیز به همراه داشته باشید. از دیگر لوازم مورد احتیاج آب مقطر اضافی برای باتری ماشین، تسمه پروانه و شلنگ رادیاتور است.

نقشه و برنامه سفر

قبل از کمپ زدن در کویر نقشه ای تازه و دقیق و به روز شده از جهت و مقصدتان تهیه کنید و جهت دقیق و محل اسکان کمپ را روی نقشه تعیین کنید. نسخه ای دیگر از همین نقشه ها را هم تهیه نموده و پس از تعیین کردن محل اسکانتان آن نقشه را همراه با حداقل شماره تماس دو نفر از افرادی که در کمپ همراهتان هستند نزد یکی از دوستان خود در شهر بگذارید و او را از زمان بازگشتتان با خبر کنید. در اینصورت اگر مسئله ای پیش آمد و شما راه خود را گم کردید یا نتوانستید به شهر برگردید او می تواند با اطلاع دادن به مسئولین شما را نجات دهد.

آب زیاد ننوشید!

هنگام کویر گردی و کمپ زدن در کویر ممکن است بیشتر از همواره احساس تشنگی به سراغتان بیاید اما این موضوع را به یاد داشته باشید که به هیچ عنوان آب زیاد ننوشید. چون با نوشیدن آب زیاد اندازه تعریق شما هم بیشتر می گردد. تعریق نیز باعث کاهش املاح بدن شما خواهد شد و در نتیجه بدنتان دچار ضعف و احتمالا بیهوشی می گردد. پس بهتر است به جای نوشیدن آب زیاد کمی آبلیمو درون آب بریزید تا عطش شما رفع گردد. به علاوه بهتر است نوشابه قند دار نیز همراه خود داشته باشید و زمانی که احساس بی حسی و کم انرژی بودن کردید کمی نمک درون نوشابه ریخته و به صورت خنک بنوشید تا هم انرژیتان افزایش پیدا کند و هم گرما زده نشوید.

پیدا کردن مکان مناسب برای اسکان در هنگام کمپ زدن در کویر

از منطقه ها بادخیز و گرم تر از سایر نقاط دوری کنید. منطقه ها گرمتر احتمال گرمازدگی را بالا می برند و احتمال بروز طوفان شن هم در منطقه ها بادخیز بالاتر از سایر نقاط کویر است.

هنگام کمپ زدن در کویر حدود 60 متر از منابع آب طبیعی فاصله داشته باشید تا احتمال آلوده کردن ناخواسته منابع آب به دست شما کاهش پیدا کند. منابع آب در منطقه ها کویری بسیار با ارزش هستند.

هنگام کمپ زدن سعی کنید در منطقه های کمپ بزنید که قبلا هم مکان کمپ دیگران بوده است. به این صورت آسیب کمتری به طبیعت دست نخورده و دنج کویر وارد می گردد.

موقعیت کمپ را به گونه ای انتخاب کنید که فاصله مناسبی با کمپ های دیگر داشته باشید. فاصله را طوری تنظیم کنید که آرامش و حریم شخصی کمپ شما با کمپ دیگر حفظ گردد و در عین حال اگر حادثه یا سانحه ای رخ داد بتوانید از کمپ های دیگر یاری بگیرید.

جیره بندی آب و غذا در صورت بروز مشکل

اگر هنگام کمپ زدن در کویر مسئله ای پیش آمد و با کمبود غذا و آب روبرو شدید در ابتدا سعی کنید غذا را جیره بندی کنید. چون غذا نسبت به آب در اولویت دوم قرار گرفته است و یافتن غذا در کویر نیز تقریبا غیر ممکن است. جیره بندی غذا را با 24 ساعت غذا نخوردن آغاز کنید، در این حالت بدن شما نوعی چرخه غذایی تازه و کارآمد را در پیش خواهد گرفت.

هنگام کمپ زدن در کویر بی فایده پیاده روی نکنید.

تا جایی که ممکن است هنگام کمپ زدن در کویر بی فایده پیاده روی نکنید چون هنگام راه رفتن روی شن پاهای شما به سمت عقب هل داده می گردد و انرژی بسیار بیشتری از شما می گیرد. در واقع انرژی که هنگام پیاده روی روی شن از دست می دهید 3 برابر انرژی است که هنگام پیاده روی عادی از شما گرفته می گردد.

قبل از ترک کمپ این موارد را رعایت کنید:

ذغال و خاکستر را همراه با زباله ها و در کیسه های مخصوص و جداگانه بریزید و به هیچ عنوان آن ها را دفن نکنید چون تجزیه آن ها در طبیعت سال های زیادی طول می کشد.

تمام زباله هایتان را بعد از کمپ زدن در کویر یا هر محیط دیگری کاملا جمع کنید و زباله ای به جا نگذارید.

منبع: الی گشت
انتشار: 12 شهریور 1401 بروزرسانی: 12 شهریور 1401 گردآورنده: kulu.ir شناسه مطلب: 2129

به "با 8 نکته طلایی، کمپ زدن در کویر آشنا شوید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با 8 نکته طلایی، کمپ زدن در کویر آشنا شوید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید