برندگان و بازندگان اکران فیلم های تابستان 2023

به گزارش کولو، مشخصاً باربی برنده مطلق اکران فیلم های تابستان 2023 بوده است اما تابستان سال جاری برندگان دیگر و بازندگانی هم داشته است. وقتی به لیست فیلم های اکران تابستان 2023 نگاه می کنی می توانی حدس بزنی چه کسانی در گیشه پیروز خواهند بود. حتماً فیلمی از مارول گیشه را از آن خود خواهد نمود. معلوم است که همه می خواهند باز هم تام کروز را در مأموریتی غیرممکن در حال بدلکاری های عجیب و غریب ببینند. هواداران دکتر جونز حتماً از آخرین قسمت فرنچایز آن هم با حضور فیبی والر بریج استقبال خواهند کرد. دی سی باز هم جیبش را پر پول خواهد نمود. اما تنها چیزی که می گردد درباره فصل اکران فیلم های تابستانی پیش بینی کرد، قابل پیش بینی نبودن آن است. حالا وقتی به آمار گیشه تابستان 2023 نگاه می کنیم می بینیم که حدس ها چندان درست از آب درنیامده اند و بزرگ ترین بازندگان همان ها بودند که حدس زده می شد گیشه را با نمره ای قابل قبول ببرند. این ها برندگان و بازندگان اکران فیلم های تابستان 2023 هستند.

برندگان و بازندگان اکران فیلم های تابستان 2023

برندگان اکران فیلم های تابستان 2023

1. باربی، برنده بزرگ فیلم های تابستان 2023

پیش از اکران باربی هم همه حدس می زدند این فیلم با توجه به عروسک باربی که بر اساس آن ساخته شده است، با استقبال مخاطبان روبه رو و در گیشه پیروز گردد. فیلم ویژگی هایی دارد که به جز هواداران خود عروسک برای سایر سینماروها کنجکاوی برانگیز است، به خصوص بعد از انتشار عکس ها و درون مایه اصلی اش، این کنجکاوی بیشتر شد. جدای این ها، اکران جنجالی این فیلم در یک روز همزمان با اوپنهایمر نولان، و در برابر هم نهاده شدن یک فیلم فوق جدی و فیلمی سرگرم کننده، توجه ها را بیشتر به باربی جلب کرد و بدین ترتیب، سرمایه گذاری متل روی فیلمنامه گرتا گرویگ پیروز از آب عایدی و باربی رکوردهای فروش جابه جا کرد و تبدیل به مهم ترین فیلم سال 2023 شد. اما بدون شک کسی پیش بینی نمی کرد این فیلم به چنین پیروزیتی دست یابد. حالا باربی به لطف فروش عجیب و غریبش همواره در یاد مخاطبان هالیوود باقی خواهد ماند. شانس یا استراتژی درست، باربی یکی از پیروز ترین، و شاید پیروز ترین، نمونه های استفاده از محصول در یک اثر سینمایی به شمار میرود که می تواند الگوی سایرین باشد.

2. سینمای وحشت

سینمای وحشت از اساس همواره هواداران خودش را دارد؛ بنابراین هر زمان که اکران گردد که معمولاً در فصل تابستان است، از گیشه بازنده بیرون نخواهد آمد. مردم فیلم ترسناک دوست دارند. و با توجه به بودجه معمولاً کمی که برای ساخت فیلم های ترسناک استفاده می گردد، سودشان در گیشه طبعاً بیشتر است. این چنین است که در اکران تابستانی 2023 فیلم مستقلی مثل با من حرف بزن (Talk to Me) هم خوب می فروشد و دنباله فرنچایز توطئه آمیز با عنوان توطئه آمیز: در قرمز (Insidious: The Red Door) هم همان طور که انتظار می رفت، فروش قابل قبولی دارد. و با اینکه تمام اکران های این ژانر در تابستان پیروز نبوده اند، مثل آخرین سفر دمتر (The Last Voyage of the Demeter)، در هر حال سینمای وحشت جزو برندگان اکران فصل تابستان 2023 است.

3. مارول

اکران نه چندان خوب مرد مورچه ای و زنبورک: شیدایی کوانتومی (Ant-Man and the Wasp: Quantumania) باعث شد عده ای به این پرسش بیندیشند که آیا مارول به انتها خط رسیده است؟ اما بعد از اکران چند فیلم در تابستان 2023 این پرسش ها فراموش شد. چرا که هم نگهبانان کهکشان بخش 3 (Guardians of the Galaxy Vol. 3) به لحاظ فروش و مالی انتظارات را برآورده کرد و جیمز گان را دوباره به میدان رقابت بازگرداند و هم مرد عنکبوتی: در میان دنیای عنکبوتی (Spider-Man: Across the Spider-Verse) در مقیاسی بسیار بزرگ تر خیلی پیروز تر از مرد عنکبوتی اصلی ظاهر شد. بنابراین، این طور که پیداست تا زمانی که مارول محصول خوب فراوری کند، به خط انتها نمی رسد.

4. پیکسار

شگفتی اکران فیلم های تابستان 2023 کمپانی پیکسار بود که با انیمیشن بنیادین (Elemental) در ماه ژوئن بدترین اکران ممکن را تجربه کرد. کسی از فیلم خوشش نیامد اما یک اتفاق جالب افتاد. هم فیلم با تبلیغات دهان به دهان بر سر زبان ها افتاد و هم خانواده ها چون باید در تابستان برنامه ای برای بچه ها می داشتند، به یکباره بنیادین را در باکس آفیس بالا برد. این چنین شد که فیلم نه تنها فراموش نشد که شکوفا شد و تا انتها تابستان هم همچنان مورد استقبال قرار گفت و یکی از برترین استقبال های مستمر ممکن را داشت.

5. بازگشت قهرمانانه فیلم های قدیمی

شاید این را کسی ندارند اما کورالین (Coraline)، بله همان انیمیشن استاپ موشن که حالا چهارده ساله شده است، به مدت چند روز در باکس آفیس بعد از باربی و اوپنهایمر در رتبه سوم جدول باکس آفیس نهاده شد. چند ماه بعد اکران دوباره پارک ژوراسیک (Jurassic Park) فیلم های نو را به چالش کشید. البته که هیچ کدام فروش های آن چنانی نداشتند، یعنی نباید هم می داشتند. اما استقبال از هر دو فیلم نشان داد که مخاطبان واقعاً فقط می خواهند به سینما بروند و از فیلم ها لذت ببرند.

6. اوپنهایمر و دیگر برندگان فیلم های تابستان 2023

خب نیازی به ذکر نیست که فیلم هایی مثل اوپنهایمز و صدای آزادی (Sound of Freedom) هم جزو برندگان اکران فصل تابستان 2023 بوده اند. چرا که هر دو تا انتها این فصل جزو شش فیلم پرفروش باکس آفیس باقی خواهند ماند.

بازندگان اکران فیلم های تابستان 2023

1. دی سی

با آدام سیاه (Black Adam) و شزم! خشم خدایان (Shazam: Fury of the Gods) احساس می کردی که دی سی در نقطه حساسی در کارنامه اش نهاده شده است. و شاید، فقط شاید، فلش (The Flash) قرار بود بیاید که ورق را برگرداند. این طور که به نظر می آمد هم خیلی ها هوادار فیلم بودند و هم علیهش، و وقتی فیلم بالاخره اکران شد، مخالفان بر موافقان پیروز شدند. آنچه به نظر می آمد یک کمپین تبلیغاتی پیروز از آب دربیاید، تبدیل به یک شکست مالی بزرگ شد.

البته، چند ماه بعد، بلو بیتل (Blue Beetle) آمد و به رغم سر و صدایی که برایش به پا شد و نقدهای خوبی که دریافت کرد، عملکردش در گیشه فقط خوب بود، اما حتی نزدیک به انتظاراتی که از آن می رفت هم نشد. این طور که پیداست باز راه اندازی دنیا دی سی به وسیله جیمز گان قرار است در زمان بسیار مناسبی اتفاق بیفتد، چراکه با این فیلم ها وضع دی سی خراب است.

2. ایندیانا جونز

بالاخره پیروز شدند میراث فرنچایز محبوب و بزرگی مثل ایندیانا جونز را با ایندیانا جونز و گردانه سرنوشت (Indiana Jones and the Dial of Destiny) که پنجمین و آخرین قسمت این مجموعه خواهد بود، از بین ببرند. فیلم نه به لحاظ مالی خوب ظاهر شد نه منتقدان از آن استقبال کردند. و شاید هم دور از انتظار نبود شکست دنباله فرنچایزی چهل ساله با قهرمانی که امروز هشتاد ساله است و دیگر توان بازی در اکشنی چون ایندیانا جونز را ندارد. متأسفانه فیلم نتوانست نه نوجوانان امروز و نه دیروز را به سالن های سینما بکشاند.

3. تام کروز

تابستان گذشته، تابستان تام کروز بود. دنباله تاپ گان: ماوریک (Top Gun: Maverick) بسیار پیروز و فراتر از انتظارها ظاهر شد و رکورد فروش را جابه جا کرد. و خب طبعاً این انتظار می رفت که این اتفاق برای این تابستان و مأموریت: غیرممکن - روزشمار مرگ قسمت اول (Mission: Impossible - Dead Reckoning Part One) هم بیفتد؛ هرچه باشد تام کروز را دارد با همان بدلکاری ها و هیجان های مختص خودش. اما با وجود استقبال خوب منتقدان، این فیلم نتوانست همانند ماوریک در گیشه پیروز گردد، و از تمام فیلم های دیگر مجموعه مأموریت غیرممکن کمتر فروخت. و هیچ کس انتظار چنین نتیجه ای را نداشت.

4. کلاسیک های دیزنی

دیزنی بدون شک در تابستان سال جاری چند محصول برنده روانه سینماها کرد (هم بنیادین و هم قسمت سوم نگهبانان کهکشان) اما دو محصول دیگرش نسخه سینمایی پری دریایی کوچک (The Little Mermaid) و بازسازی فیلم اقتباسی عمارت متروکه (Haunted Mansion) هیچ یک آن طور که انتظار می رفت مورد استقبال قرار نگرفتند. عمارت متروکه به خاطر نقدهای مبه وسیلهی که دریافت کرد و به احتمال زیاد ناشناس بودن برندش در گیشه مغلوب شد و پری دریایی کوچک به انتظارات بالایی که از آن می رفت، گیشه را باخت.

کمپین تبلیغاتی فیلم بسیار پرهیاهو بود اما مخاطبان، به طور ویژه هواداران دیزنی و فرنچایز پری دریایی، به دلایل زیادی از جمله انتخاب بازیگری رنگین پوست برای نقش آریل و سایر تغییراتی که دیزنی در بازسازی های نو به خصوص لایو اکشن هایش اعمال می نماید، از همان ابتدا به فیلم حمله کردند. البته فروش سیصد میلیون دلاری در اکران داخلی یک فیلم معمولاً شکست در نظر گرفته نمی گردد، اما وقتی سایر اقتباس های سینمایی انیمیشن های کلاسیک دیزنی پانصد میلیون دلار می فروشند، مثل دیو و دلبر (Beauty and the Beast) یا شیر شاه (The Lion King) با فروش 550 میلیون دلاری، این اندازه فروش شکست بزرگی به شمار میرود.

5. نه برنده نه بازنده

تمام فیلم های تابستان 2023 در گیشه سیاه و سفید، برنده یا بازنده مطلق نبودند. مثلاً لاک پشت های نینجای جهش یافته نوجوان: آشوب جهش یافته (Teenage Mutant Ninja Turtles: Mutant Mayhem) فروش چندان بدی نداشت اما انتظارات پارامونت پیکچرز را برآورده نکرد. یا فست ایکس (Fast X) البته پیروز شد مردم را به سالن های سینما بکشاند اما حتی نزدیک به پیروزیت قسمت های پیشین این فرنچایز هم نشد. تبدیل شوندگان: ظهور جانوران (Transformers: Rise of the Beasts) بدون شک به لحاظ مالی ناامیدکننده ظاهر شد اما گویا به مذاق هوادارانش خوش آمد. این ها فیلم های خوب اکران تابستان 2023 بودند اما نه لزوماً بازنده یا برنده مطلق.

منبع: gizmodo

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 19 شهریور 1402 بروزرسانی: 19 شهریور 1402 گردآورنده: kulu.ir شناسه مطلب: 2287

به "برندگان و بازندگان اکران فیلم های تابستان 2023" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برندگان و بازندگان اکران فیلم های تابستان 2023"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید