بسته شدن مرزها در پی شیوع ویروس کرونا

به گزارش کولو، یکی از عناصری که در ذات انسان وجود دارد و در بسیاری از مواقع در طول تاریخ باعث ادامه حیات آن شده است، ترس نام دارد! ویروس کرونا پیش از آن که داس مرگ خود را به تن قربانیانش در سراسر دنیا فرو کند، عده بسیار زیادی را تا سر حد مرگ ترساند و تقریبا تمام مردم دنیا را به پناهگاه های خانگی شان عقب راند. در این میان، بسیاری از کشورها مرزهای زمینی و هوایی خود را به روی هم مرزها و غیر هم مرزهای خود بستند تا شاید کمی از شدت تازیدن این ویروس جلوگیری نمایند. بسته شدن مرزها در پی شیوع ویروس کرونا، بهانه ای شد تا مروری بر این کشورها و تاریخ بسته شدن مرزهای شان داشته باشیم.

بسته شدن مرزها در پی شیوع ویروس کرونا

مرز شکنی ویروس کرونا

قبل از این که خبرش بیاید، خودش سر و کله اش پیدا شد و کم کم به راه خود در میان کشورهای جهان ادامه داد. Coronavirus، ویروس کرونا و Covid-19 نام هایی بوده که این ویروس مرموز بعد از ورود به هر نقطه ای از جهان، در صدر اخبار کشور مورد هدفش جا گرفته است. اما در میان تمام این کشورها، کشورهایی هم بوده اند که علاج قبل واقع کردند و با بستن مرزهای هوایی و زمینی خود، جلو ویروس کرونا ایستاده اند و تا حد قابل توجه ای لو فاجعه را گرفته اند. بسته شدن مرزها در پی شیوع ویروس کرونا همچنان ادامه دارد و تعدا این کشورها نه کم بلکه بیش تر شده است.

انگلستان مرزهای هوایی خود را بست

انگلستان جز اولین کشورهایی بود که از ترس ورود ویروس کرونا به مرزهایش، تقریبا تمام پروازهای خود را بست و مرزهای زمینی اش را هم تا آن جا که می توانست محدود کرد. گرچه این عمل باعث شد تا بسیاری از شرکت های هواپیمایی این کشور دچار رکود و ورشکستگی شوند اما نسبت به کشورهای اروپایی دیگر، کم تر دچار بحران شیوع کرونا شد. از آن جایی که بسیاری از مرزهای زمینی انگلستان به دریا متصل است و تنها کشتی های بزرگ الچثه تجاری و تفریحی از این طریق به خاک بریتانیا راه پیدا می نمایند، بسیاری از ارگان های دولتی و نظامی و خصوصی این کشور، از همان شروع بسته شدن مرزها در پی شیوع ویروس کرونا، فقط به کشتی هایی اجازه ورود دادند که کالاهای ضروری را حمل می کردند. البته ناگفته نماند که دانه به دانه این کشتی ها را با دقت تمام مورد آنالیز قرار دادند و با تجهیزات دقیق اسکن، هر کدام از بارها را آنالیز کردند.

پارچه قرمز اسپانیا رو به روی ویروس کرونا

در تاریخ 14 مارس 2019، در میان تمام برنامه های تلویزیونی کشور اسپانیا، ناگهان خبری منتشر شد که بسیاری از اسپانیولی ها را در بهت فرو برد. دولت اسپانیا اعلام نمود که از این لحظه تا تاریخ نامعلومی در آینده، مرزهای هوایی و زمینی این کشور به روی تمام کشورهای جهان بسته خواهد بود. البته با توجه به تمام جابجایی ضروری این کشور برای ورود مواد غذایی مورجهانز از دیگر کشورها، درنهایت مرزهای اسپانیا بعد از پانزده روز باز شد. بسته شدن مرزها در پی شیوع ویروس کرونا نه تنها دامن گیر اسپانیا و انگلستان شد بلکه کشورهای آسیایی که در همسایگی کانون شیوع کرونا یعنی چین بودند را هم به این فهرست افزود.

ایتالیا، کانون شیوع ویروس کرونا در اروپا

یکی از مظلوم ترین کشورهای اروپایی که در یک چشم به هم زدن به کانون شیوع ویروس کرونا تبدیل شد، ایتالیا با آن همه شهر زیبا و پر از جهانگرد بود که در مدت یک هفته، خالی از هر جهانگرد و مسافری شد. از تاریخ 9 مارس 2019، ایتالیا به طور رسمی مرزهای خود را بست و تمام تلاشش را برای اجرای یک قرنطینه تمام عیار به کار گرفت که البته این قرنطینه در حال حاضر همچنان ادامه دارد. پنداری بسته شدن مرزها در پی شیوع ویروس کرونا تمامی ندارد و همچنان به صورتی دومینو وار، قربانی می گیرد و بعد از ورود به هر کشوری، دولت مردان را وادار به بستن مرزهای آن کشور می نماید. متاسفانه این فاجعه، درست زمانی رخ داد که ایتالیا و شهرهای معروف آن مانند ونیز، فلورانس و رم آماده فوج بزرگی از مسافران و جهانگردان از سراسر جهان بوده اند.

هلند نیز مرزهای خود را بست

سرزمین گل ها نیز در تاریخی مشابه با کشورهای دیگر درگیر با ویروس کرونا پیوست. این کشور نیز از تاریخ 14 مارس به مدت 10 روز، مرزهای خود را به هر وسیله نقلیه هوایی و زمینی بست و این امکان را برای مردم خود فراهم کرد تا بتواند سر فرصت خود را در برابر ویروس کرونا آماده کند. بسته شدن مرزها در پی شیوع کرونا باعث شد تا هلند نیز چشم به روی صادرات ضروری خود مانند گل و گیاه ببندد و خسارت و خرابی ناشی از آن را به جا بخرد ولی در عوض، زودتر از کشورهای دیگر، جان ملت خود را از خطر این ویروس منحوس نجات دهد.

ژاپن هوشمندانه عمل کرد

یکی از عجیب ترین اتفاقاتی که از زمان شیوع ویروس کرونا می توان دید، هوشمندی و ضربتی عمل کردن ژاپن است. این کشور با این که در همسایگی چین واقع شده است اما با واکنشی سریع و بستن مرزهای خود، راه نفس را برای ویروس کرونا در مرزهای کشور خود بست و تمام مردم خود را چه در کلانشهرهایش و چه در روستاها و دهکده هایش در برابر ویروس کرونا تجهیز کرد. البته ناگفته نماند بسته شدن مرزها در پی شیوع ویروس کرونا نیز شامل حال ژاپن نیز شد و البته باید گفت که ژاپن جز پیشگامان این فهرست بلند بالا از همان شروع بوده است. ژاپن نه تنها خود را قرنطینه مرزی کرد بلکه با یاری نیروهای نظامی خود توانست از همان روزهای اول دست به ضدعفونی کردن خیابان های خود بزند و هر روزنه ای را به روی ورود ویروس کرونا بندد.

منبع: الی گشت
انتشار: 15 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kulu.ir شناسه مطلب: 890

به "بسته شدن مرزها در پی شیوع ویروس کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بسته شدن مرزها در پی شیوع ویروس کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید