توافقنامه موقتی ایران و اتحادیه مالی اوراسیا اجرایی شد

به گزارش کولو، وزارت تجارت و همگرایی قزاقستان از اجرای توافقنامه ایجاد منطقه آزاد تجاری میان کشورهای عضو اتحادیه مالی اوراسیا و جمهوری اسلامی ایران اطلاع داد.

توافقنامه موقتی ایران و اتحادیه مالی اوراسیا اجرایی شد

به گزارش خبرنگار خبرنگاران در دوشنبه، توافق نامه موقتی ایجاد منطقه آزاد تجاری میان کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا و جمهوری اسلامی ایران اجرایی شد.

بنابر این توافقنامه طرف ایرانی عوارض 864 انواع کالا (از جمله 262 نوع محصولات صنعت کشاورزی و 602 نوع کالاهای صنعتی) از قزاقستان و سایر کشورهای عضو اتحاد اقتصادی اوراسیا به تهران را کاهش داده است.

بر اساس این توافقنامه کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا این نوع کالاها را می توانند با تعرفه های ترجیحی به بازار جمهوری اسلامی ایران وارد نمایند:

گوشت گاو و گوسفند (کاهش عوارض از 26 درصد به 5-10 درصد)؛

حبوبات (کاهش عوارض از 55 درصد به 5-10 درصد)؛

روغن های گیاهی (کاهش عوارض از 20 درصد به 10 درصد)؛

ماکارونی و شیرینی ها (از 55 درصد به 14-20 درصد)؛

فولاد نورد (از 20 درصد به 15 درصد)؛

ریلی (از 5 به 4 درصد)؛

باتری (از 32-55 درصد به 10 در صد)؛

آرماتور فولادی، لوله ها (از 32 درصد به 4 درصد) و غیره.

محصولات فوق از جمله کالاهای سنتی صادراتی قزاقستان به شمار می روند که در حال حاضر بیش از نصف صادرات این کشور را تشکیل می دهند.(292 میلیون دلار یا 54 درصد).

در نوبه خود کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا عوارض برای واردات 502 نوع (126 نوع کالاهای بخش کشاورزی و 376 محصولات صنعتی) جمهوری اسلامی ایران را کاهش می دهند که پسته، خرما، انجیر، کشمش، میگو، شیرینی، ظروف، مواد شوینده، فرش و محصولات پلاستیکی از آن جمله است.

بنابر اظهارات وزارت تجارت و همگرایی قزاقستان، محصولات ایرانی که عوارض آن کاهش یافته است از جمله کالاهای می باشند که نورسطان احتیاج به واردات آن دارد و در قلمرو این کشور فراوری نمی شوند.

زمان فعالیت این توافقنامه سه سال بوده و در صورت لزوم امکان برگزاری مذاکرات برای تمدید آن وجود دارد.

حجم مبادله تجاری قزاقستان و جمهوری اسلامی ایران در سال 2018 میلادی 516.3 میلیون دلار برآورد شده است که 82.6 درصد از آن به صادرات محصولات قزاقی به ایران مرتبط است.

در 8 ماه سال 2019 میلادی گردش اقتصادی میان دو کشور 226.2 میلیون دلار برآورد شده است.

برای اولین بار ایده ایجاد منطقه آزاد تجاری با جمهوری اسلامی ایران توسط نورسلطان نظربایف نخستین رئیس جمهور قزاقستان در سال 2014 میلادی در جریان نشست سران کشورهای ساحلی خزر مطرح شد.

توافقنامه موقتی در این زمینه در 17 می سال 2018 میلادی در جریان همایش اقتصادی آستانه در شهر نورسلطان به امضا رسید.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا هم اکنون از کشورهای روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان تشکیل شده است.

مجموع مساحت کشورهای عضو این اتحادیه بیش از 20 میلیون کیلومتر مربع، جمعیت آن بیش از 180 میلیون نفر و فراوری ناخالص داخلی آن در سال 2013 میلادی حدود 4 هزار میلیارد دلار (بر اساس معیار برابری قدرت خرید) است.

در چارچوب این اتحادیه، اعضای آن موافقت خود را با تردد آزاد کالا، سرمایه، نیروی کار و خدمات در مرزهای اوراسیا اعلام نموده اند. اعضای اوراسیا همچنین اعلام نموده اند که سیاست مشترکی در زمینه انرژی، صنعت، کشاورزی و وسایل نقلیه خواهند داشت.

انتهای پیغام/.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 26 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kulu.ir شناسه مطلب: 522

به "توافقنامه موقتی ایران و اتحادیه مالی اوراسیا اجرایی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توافقنامه موقتی ایران و اتحادیه مالی اوراسیا اجرایی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید