9 گروه کالایی تازه که ملزم به درج قیمت تولیدکننده هستند

به گزارش کولو، تهران (پانا) - سازمان حمایت فهرست 9 گروه کالایی نو را منتشر کرد که از 23 بهمن ماه در راستای مرحله چهارم پروژه شفاف سازی قیمت، ملزم به درج قیمت تولیدکننده (به جای قیمت مصرف کننده) هستند.

9 گروه کالایی تازه که ملزم به درج قیمت تولیدکننده هستند

به گزارش ایسنا، سازمان حمایت مصرف نمایندگان و فراورینمایندگان طی نامه ای اعلام نموده که با توجه به مفاد بند 23 سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی مبنی بر ضرورت شفاف و روان سازی نظام توزیع و قیمت گذاری و روزآمدسازی شیوه های نظارت بر بازار و بعلاوه دستورالعمل مدیریت بازار کالاهای واسطه ای و نهایی و تصمیمات جلسه آذرماه کارگروه مدیریت بازار کالاهای واسطه ای و نهایی و در راستای تحقق ایجاد شفافیت در نظام توزیع، ایجاد رقابت در بازار، تعدیل و واقعی کردن قیمت ها و اصلاح نظام توزیع کالا و زمانبندی اجرای پروژه، برای اجرای مرحله چهارم پروژه شفاف سازی قیمت به وسیله درج قیمت فراورینماینده، کلیه واحدهای فراورینماینده و واردنماینده انواع حبوبات، ادویه جات، غلات، چای، دمنوش، قهوه، آجیل و خشکبار به صورت بسته بندی شده، فرآورده های پروتئینی، انواع غذاهای آماده و نیمه آماده، انواع کیک، کلوچه، بیسکوییت، چیپس، پفک و موارد مشابه، لوازم خانگی، صوتی و تصویری به صورت کامل، 51 قلم لوازم یدکی خودرو، در راستای جلوگیری از سوءاستفاده های احتمالی و اجحاف در حق مصرف نمایندگان و فراورینمایندگان از 23 بهمن ماه نسبت به درج قیمت فراورینماینده/ واردنماینده که دربرگیرنده مجموع هزینه ها و سود قانونی واحدهای فراوریی/ وارداتی با احتساب مالیات بر ارزش افزوده است، اقدام نمایند.

همانطور که در مراحل قبلی این پروژه تاکید شده، قیمت فراورینماینده/ واردنماینده درج شده بر روی کالا باید عیناً منطبق با قیمت فروش براساس صورتحساب های صادره (فاکتورهای فروش) باشد.

بعلاوه برای بهره مندی مصرف نمایندگان از تخفیف های اعطایی احتمالی، هرگونه تخفیف بیش از 3 درصد با کاهش قیمت فروش فراورینماینده درج شده بر روی کالا اعمال گردد و تخفیف بیش از 3درصد (در موارد استثنا) خارج از قیمت درج شده بر روی کالا از مصادیق عدم رعایت ضوابط قیمت گذاری است. در مواردی از قبیل (مناسبت های ویژه، خاتمه سال، اعیاد، نزدیک بودن زمان انقضاء محصول و...) و لزوم اعطای تخفیف های مقطعی بیش از اندازه مشخص شده در بند 2 این بخشنامه، واحدهای مربوطه، برای رصد نظارت بر اعطای تخفیف واقعی به مصرف نمایندگان، باید از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان محل فراوری، مجوز دریافت نمایند.

حداکثر مبلغی که به وسیله مجموع حلقه های توزیعی از تامین نماینده تا مصرف نماینده می تواند به قیمت فراورینماینده/ واردنماینده اضافه گردد نیز شامل مجموع ضریب سود پخش سراسری (10 درصد) و سود خرده فروشی (منطبق با ضرایب خرده فروشی مصوب) است. البته در مواردی که توزیع کالا به صورت پخش سراسری نباشد مبلغ فوق به اندازه ضرایب سود مصوب مربوطه کاهش می یابد.

بعلاوه کلیه واحدهای فراوریی/ وارداتی باید اقدامات لازم را برای اطلاع رسانی و مطلع سازی شبکه های توزیع و مصرف نمایندگان مرتبط در این خصوص انجام دهند. خرده فروشان نیز باید برچسب قیمت مصرف نماینده با لحاظ سود و هزینه های مصوب و بعلاوه درصد سود اعمالی را به صورت شفاف درج نمایند.

در ادامه حداکثر ضریب سود گروه های کالای مشمول مرحله چهارم پروژه درج قیمت فراوری نماینده عنوان شده است:

در مراحل قبلی کلیه واحدهای فراوریی و واردنماینده انواع پودر لباسشویی، دستمال کاغذی، پوشک بچه، یخچال و فریزر، تلویزیون و ماشین لباسشویی از چهارم دی ماه، انواع لنت ترمز، فیلتر روغن، روغن موتور، محصولات شوینده، محصولات سلولزی، سس، رب، کنسروها، ترشیجات و ماکارونی و انواع آبمیوه، ماءالشعیر، نوشابه گازدار، غذاساز، نوشیدنی ساز، چرخ گوشت و مایکروفر نیز از 27 آذرماه مکلف به درج قیمت فراورینماینده شده بودند.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 2 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 2 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kulu.ir شناسه مطلب: 2018

به "9 گروه کالایی تازه که ملزم به درج قیمت تولیدکننده هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "9 گروه کالایی تازه که ملزم به درج قیمت تولیدکننده هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید