تولید ماشین آلات معدنی ساخت داخلی مورد توجه قرار گیرد

به گزارش کولو، تهران (پانا) - عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی درباره اینکه ممنوعیت واردات ماشین آلات معدنی چه ضربه ای به معدن داران کشور وارد کرد گفت کشور ما جزو 10 کشور برتر معدنی دنیا است، ولی ممنوعیت واردات ماشین آلات معدنی هزینه های تولید پیمانکاری و بهره برداری از معادن را بالا برده است.

تولید ماشین آلات معدنی ساخت داخلی مورد توجه قرار گیرد

الله وردی دهقانی، کننده مجلس یازدهم در گفت و گو با پانا توضیح داد: یکی از ماشین آلات مخصوص حوزه معادن که از طریق تعدادی از کشورهای پیشرفته مورد استفاده قرار می گیرد می تواند 400 تن مواد معدنی را استخراج کند اما در کشور ما ماشین آلاتی که مورد استفاده قرار می گیرد حداکثر 30 تا 50 تن مواد معدنی را استخراج می کند. در واقع یکی از این ماشین آلات خارجی هشت برابر ماشین آلات داخلی مورد استفاده ما می تواند اقدام به اکتشاف و حمل این مواد معدنی کند و به شدت مورد نیاز ماست.

به جای اینکه واردات ماشین آلات فرسوده دیگر کشورها را در دستور کار قرار می دهیم باید اجازه بدهیم که ماشین آلات نو و دست اول به کشور وارد شوند، ولی باید در کنار آن فکری اساسی برای رفع این چالش کشور نیز کرد تا خودمان اقدام به تولید کنیم

وی گفت: دستگاههای دیگری مثل بیل مکانیکی و بلدوزر و حتی دستگاه های راهسازی که در داخل کشور مورد استفاده قرار می گید، همین شرایط را دارند و تفاوت فوق العاده بین بهره وری آنها با بهره وری ماشین آلات پیشرفته کشورهای خارجی وجود دارد.

دهقانی درباره راه کار رونق تولید ماشین آلات معدنی در داخل کشور گفت: متاسفانه ما در داخل کشور تولید این ماشین آلات را نداریم و باید فکر اساسی برای حل این مشکل بشود. از شرکت هایی که توان ساخت نیروی محرکه و موتور ماشین آلات و همچنین شرکت هایی که توان ساخت بدنه آنها را دارند استفاده شود و تکنولوژی روز و آخرین دستاوردها در این زمینه در اختیار آنها قرار بگیرد، به علاوه بر این یک ارتباط خارجی بین این شرکت ها با تولیدکننده خارجی نیز برقرار شود. اگر این اقدام عملیاتی شود ما می توانیم این چالش های موجود را حل و فصل کنیم.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس در ادامه بیان نمود: این مشکل برای همیشه باید حل شود، اینکه مجلس اجازه واردات ماشین آلات را داده اقدام خوبی است اما بعد از چند گذشت چند سال باز این ماشین آلات فرسوده می شوند.

دهقانی توضیح داد: عمر مفید این دستگاه ها مخصوصاً که در شرایط سخت کار می کنند حدود پنج سال است و بعد از 5 سال فقط هزینه بردار می شوند و کارایی آنها پایین می آید. تمامی معدن داران از این شرایط ناراضی هستند و اعتراضات زیادی را به کمیته معدن مجلس ارسال نموده اند.

وی توضیح داد: اینکه در شرایط فعلی به صورت کوتاه مدت اجازه بدهیم ماشین آلات وارد بشود حل کننده مشکل نیست. چرا اجازه نمی دهیم ماشین آلات نو و دست دوم به کشور وارد شود؟ و در مقابل واردات ماشین کارنموده را مصوب می کنیم. هرکسی که این پیشنهاد را داده که البته در چندین سال گذشته در کشور اجرایی می شده، از بلوغ فکری مالی و صنعتی برخوردار نیست. زیرا وقتی قرار است اجازه بدهیم واردات صورت بگیرد تا این ماشین آلات جایگزین ماشین آلات فرسوده ما شود و قرار است برای این ماشین آلات ارز از کشور خارج شود باید اجازه بدهیم بهترین ماشین آلات با کارایی بالا به کشور وارد شود.

عضو کمیسیون صنایع مجلس توضیح داد: به جای اینکه واردات ماشین آلات فرسوده دیگر کشورها را در دستور کار قرار می دهیم باید اجازه بدهیم که ماشین آلات نو و دست اول به کشور وارد شوند، ولی باید در کنار آن فکری اساسی برای رفع این چالش کشور نیز کرد تا خودمان اقدام به تولید کنیم، چرا که زیرا کشور ما به عنوان یکی از 10 کشور برتر دنیا در حوزه معادن به این ماشین آلات نیاز مستمر داریم و علاوه بر این اگر تولید این ماشین آلات را شروع کنیم می توانیم بازار منطقه را نیز پوشش بدهیم.

دهقانی در ادامه با بیان اینکه تمام دلیل خام فروشی معادن ما در دسترس نبودن ماشین آلات نیست، گفت: این قضیه مربوط به منافع سوداگران و دلالانی است، که در تمامی حوزه ها وجود دارند و از خام فروشی منافع کسب می کنند. این خام فروشی متاسفانه بلای اشتغال و خلق ثروت و ارزش اضافه نموده برای کشور است.

دهقانی درباره میزان رشد شرکت های داخلی در این چند ساله ممنوعیت واردات نیز گفت: به عنوان مثال شرکت هپکو گرفتار خصوصی سازی شد این خصوصی سازی که در دهه های گذشته در کشور انجام شد صنایع ما را زمین زد و نه تنها صنایعی که موجود بود نتوانستند در همان شرایط و سطح موجود ادامه فعالیت بدهند، بلکه این صنایع از مدار تولید خارج و ورشکسته شدند. این صنایع به افراد نااهل و کسانی که اهلیت فنی و مالی و صنعتی نداشتند واگذار شد.

عضو کمیسیون صنایع مجلس افزود: باید افرادی که توانمندی این کار را از نظر مالی و فنی داشته و اهلیت اش را دارند در زمینه تولید این ماشین آلات در کشور فعال شوند و یا مدیریت شرکت هایی مثل هپکو را برعهده بگیرند.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 6 شهریور 1401 بروزرسانی: 6 شهریور 1401 گردآورنده: kulu.ir شناسه مطلب: 2126

به "تولید ماشین آلات معدنی ساخت داخلی مورد توجه قرار گیرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تولید ماشین آلات معدنی ساخت داخلی مورد توجه قرار گیرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید