فراوری گوجه فرنگی به بیش از 4 میلیون و 200 هزار تن می رسد، شروع خرید حمایتی گوجه فرنگی با نرخ 1150 تومان

به گزارش کولو، شیرزاد گفت: سال جاری از مجموع 85 هزار هکتار سطح زیر کشت پیش بینی می گردد که فراوری گوجه فرنگی به بیش از 4 میلیون و 200 هزار تن برسد.

فراوری گوجه فرنگی به بیش از 4 میلیون و 200 هزار تن می رسد، شروع خرید حمایتی گوجه فرنگی با نرخ 1150 تومان

به گزارش ، به نقل از سازمان مرکزی تعاون روستایی، حسین شیرزاد مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی با اشاره به مصوبه خرید کارگروه تصمیمات کمیته محصولات کشاورزی در مورد خرید گوجه فرنگی حمایتی گفت: تصمیمات چهل و نهمین جلسه کارگروه تنظیم بازار که در تاریخ 20 مرداد برگزار گردید بر این قرار است که سازمان تعاون روستایی کشور نسبت به اطلاع رسانی گسترده در مورد خرید مازاد گوجه فرنگی فراوری شده به وسیله رسانه های عمومی اقدام تا از ظرفیت موجود از سوی فراوری و مصرف کنندگان برای تنظیم بازار گوجه فرنگی استفاده بهینه صورت پذیرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: با توجه به کاهش قیمت گوجه فرنگی و به منظور جلوگیری از ضرر و زیان کشاورزان و از بین رفتن انگیزه فراوری این محصول، سازمان مرکزی تعاون روستایی به نمایندگی از دولت نسبت به خرید حمایتی گوجه فرنگی در قالب ساز و کار تعریف شده و با رعایت سقف قیمت 1150 تومان به ازای هر کیلوگرم تحویل درب مراکز خرید نماید.

وی به عقد قرار داد با کارخانجات رب سازی نسبت به فروش گوجه فرنگی خریداری و اخذ رب فرآوری شده اشاره نمود و گفت: براساس مصوبه ستاد ملی تنظیم بازار، سازمان برنامه و بودجه کشور، مکلف به تامین و اختصاص منابع مورد احتیاج برای اجرای این طرح به وسیله بانک های عامل هستند.

شیرزاد از ادامه دار بودن عملیات خرید حمایتی با قیمت مصوب تا زمان تعدیل قیمت به تشخیص وزارت جهاد کشاورزی اطلاع داد و گفت: همچنین سازمان حمایت مصرف کنندگان و فراوریکنندگان مکلف به محاسبه هزینه های تبعی واجرایی طرح برای تامین هزینه های مذکور به وسیله سازمان برنامه و بودجه کشور است.

مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: هم اکنون کشت گوجه فرنگی در 27 استان کشور اجرا شده و سطح زیر کشت آن به 85 هزار هکتار و بیش از4.2 میلیون فراوری خواهد رسید.

رئیس هیئت مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی گفت: شروع خرید گوجه فرنگی در 8 استان خراسان رضوی، فارس، اردبیل، کردستان، کرمانشاه، گلستان، زنجان و اصفهان به ابلاغ شده است.

این مقام مسئول از مصرف سرانه گوجه فرنگی به صورت تازه خوری و رب گوجه فرنگی تا 30 کیلوگرم در سال اطلاع داد و گفت: میزان برداشت گوجه فرنگی از هر هکتار 49 تن است.

شیرزاد به اوج دوره برداشت محصول از نیمه مرداد تا سرانجام شهریور اشاره نمود و اضافه کرد: طبق محاسبات سازمان مرکزی تعاون روستایی، قیمت تمام شده گوجه فرنگی (روی بوته یا برداشت نشده) در استان های شمالی به دلیل دسترسی به منابع آبی، 500 تا 570 تومان و در استان های مرکزی و جنوبی با توجه به کمبود آب، 640 تا 680 تومان است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر قریب به یک میلیون تن مازاد فراوری گوجه معادل 17 هزار هکتار وجود دارد، گفت: با لحاظ 15 درصد سود منصفانه برای کشاورزان قیمت 1150 تومان برای تحویل درب کارخانه فرآوری با توجه به هزینه های پس از برداشت و با در نظر دریافت هزینه سبد، حمل و نقل، توزین و سود قیمت منصفانه ای برای کشاورز است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 11 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kulu.ir شناسه مطلب: 315

به "فراوری گوجه فرنگی به بیش از 4 میلیون و 200 هزار تن می رسد، شروع خرید حمایتی گوجه فرنگی با نرخ 1150 تومان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری گوجه فرنگی به بیش از 4 میلیون و 200 هزار تن می رسد، شروع خرید حمایتی گوجه فرنگی با نرخ 1150 تومان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید