جت مافوق صوت X، 59 ناسا برای اولین پرواز آزمایشی آماده می گردد

به گزارش کولو، ناسا به زودی تکنولوژی تازه خود را برای شکستن آرام دیوار صوتی آزمایش خواهد نمود.

جت مافوق صوت X، 59 ناسا برای اولین پرواز آزمایشی آماده می گردد

به گزارش دیجیاتو، هواپیمای تجربی تکنولوژی مافوق صوت ساکت (QueSST) X-59 ناسا سال جاری به پرواز درمی آید.

همانطور که از این نام گذاری مشخص است، تکنولوژی تازهٔ ناسا صدای بسیار بلند شکسته شدن دیوار صوتی را ساکت خواهد نمود. هواپیمای X-59 صدای انفجاری و ناگهانی شکستن دیوار صوتی را به یک ضربه صوتی تقلیل می دهد. این می تواند راه را برای پرواز های مافوق صوت در آسمان شهر ها باز کند. این پرواز ها در حال حاضر به علت مقررات آلودگی صورتی ممنوع هستند.

ناسا اخیرا تصاویری را از X-59 در خط پرواز، فاصله میان پناهگاه و باند، در آزمایشگاه کمپانی لاکهید مارتین در پالم دیل کالیفرنیا منتشر نموده است.

به گفته ناسا، انتقال هواپیما از محل ساخت به باند پرواز پیشرفتی مهم در آماده سازی X-59 برای پرواز های آزمایشی یک پیشرفت مهم است. در مکان تازه، تیم آن ها آزمایش های زمینی مهمی را اجرا خواهند کرد تا تضمین نمایند که هواپیما برای اولین پرواز خود آماده است.

در این پرواز آزمایشی، X-59 بر فراز تعدادی محله به پرواز درمی آید تا واکنش ساکنان به ضربه صوتی ارزیابی گردد. داده های این پرواز می توانند مشخص نمایند که مقررات پرواز های مافوق صوت هواپیما های تجاری تغییر خواهند کرد یا نه.

پرواز های مسافری مافوق صوت

توسعه مدل X-59 در سال 2016 شروع شد. طراحی این هواپیما به گونه ای است که آن را قادر می سازد با سرعت کروز 1.42 ماخ (1٬508 کیلومتر بر ساعت) در ارتفاع 16٬800 متری پرواز کند.

سرعت این جت دو برابر هواپیما های مسافری متداول خواهد بود. در این سرعت، زمان پرواز میان مبدأ و مقصد کاهش چشم گیری می یابد.

سریع ترین پرواز میان نیویورک و لندن با هواپیمای کنکورد جت مسافری مافوق صوت مشترک هواپیمایی بریتانیا و فرانسه که در سال 2003 بازنشسته شد 2 ساعت و 53 دقیقه طول می کشید. این زمان کمتر از نصف زمان پرواز هواپیما هایی است که آرام تر از سرعت صوت حرکت می نمایند.

به این ترتیب، می توان زمان پرواز میان نیویورک و لس آنجلس را، که معمولاً حدود 5 ساعت و 30 دقیقه طول می کشد، به حدود 2 ساعت و 30 دقیقه و حتی کمتر کاهش داد.

کنکورد تنها از ایالات متحده به اروپا پرواز می کرد. به این علت که فرودگاه های واقع در ایالات متحده در ساحل شرقی این کشور قرار داشتند و انفجار دیوار صوتی روی اقیانوس اطلس رخ می داد.

هواپیمای X-59 می تواند مسیر های سریع تر تازهی را در سراسر ایالات متحده و حتی جهان ایجاد کند. گرچه این که چه افرادی خواهند توانست از عهده هزینه های آن بربیایند یک مسأله جدا خواهد بود.

منبع: فرارو
انتشار: 16 تیر 1402 بروزرسانی: 16 تیر 1402 گردآورنده: kulu.ir شناسه مطلب: 2265

به "جت مافوق صوت X، 59 ناسا برای اولین پرواز آزمایشی آماده می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جت مافوق صوت X، 59 ناسا برای اولین پرواز آزمایشی آماده می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید