جهانگیری: دولت تردیدی در اجرای طرح تحول سلامت ندارد

به گزارش کولو، معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به بعضی مسائل پیش آمده در بخش تامین اعتبار برای اجرای طرح تحول سلامت تاکید نمود: کمترین تردیدی در دولت برای استمرار اجرای طرح تحول سلامت وجودندارد.

جهانگیری: دولت تردیدی در اجرای طرح تحول سلامت ندارد

به گزارش خبرنگاران، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری عصر دوشنبه در مراسم گرامیداشت چهل و چهارمین سالروز تاسیس اورژانس پیش بیمارستانی که در مرکز همایش های رازی دانشگاه ایران و با حضور پرسنل اورژانس سراسر کشور برگزار گردید، با اشاره به اهمیت فعالیت اورژانس پزشکی برای مردم اظهار کرد: در مواقع حادثه چه حوادث طبیعی و چه حوادثی نظیر حوادث رانندگی که مردم دچار گرفتاری می شوند، اولین دلگرمی آنها تماس با اورژانس برای یاری دریافت است.

وی با بیان اینکه کارکنان اورژانس کشور فریادرس حادثه دیدگان هستند، اضافه نمود: پرسنل اورژانس کسانی هستند که در نخستین لحظات با برخوردهای مسئولانه، دلسوزانه و انسان محبت آمیز خود با حادثه دیدگان موجب تقویت روحیه و اعتماد آنها می شوند. مهمترین انتظار مردم هر کشور، نظام و دولتی این است که در لحظات سخت افرادی در کنارشان باشند و زمانی که مشاهده می نمایند در این زمان یک نهاد یا سازمانی که مسئول بوده، در کنار آنها حضور دارد، اعتمادشان به نظام خود بیشتر و این اقدام نیز موجب تقویت سرمایه اجتماعی در کشور می گردد.

معاون اول رئیس جمهوری گفت: به کارکنان اورژانس کشور تبریک می گویم که خدا توفیق اعتماد مردم را که بزرگترین سرمایه است، در اختیارشان قرار داده است.

جهانگیری همچنین در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان اینکه در بعضی حوادث این انتظار وجود دارد که در لحظات نخست وقوع حادثه تلفات به حداقل برسد، گفت: در مرحله اول پس از وقوع حوادث مسئولیت با اورژانس و سپس با تیم پزشکی مستقر در بیمارستان های کشور است. اما حوادثی که منجر به این اتفاق می گردد نیز خود احتیاجمند راهکارهای ریشه ای و بنیادین است. در این زمینه حتما آماری در اختیار مرکز اورژانس قرار گرفته است و معین است که بر اثر چه حوادثی، با چه میزان تلفات روبرو هستیم. بر همین اساس باید برای برون رفت از مسائل موجود در این بخش به آمار مراجعه کنیم و این مسائل را رفع نماییم.

وی گفت: بخشی از این مسئولیت بر عهده بخش درمان است که به خوبی وظایف خود را انجام می دهد اما بخشی دیگر که باید از آن درس بگیریم و برای آن برنامه ریزی های میان مدت و بلندمدت کنیم، برعهده دستگاه هایی غیر از اورژانس و بخش پزشکی است.

معاون اول رئیس جمهوری با بیان اینکه متاسفانه همچنان بیشترین آمار تلفات مربوط به حوادث جاده ای است، گفت: متاسفانه همچنان بیشترین آمار تلفات و مجروحان، اورژانسی مربوط به حوادث جاده ای است که در داخل و خارج شهرها اتفاق می افتد. زمانی که جمعیت کشور کمتر بود تلفات جاده ای در سال تا 27 هزار نفر نیز افزایش داشت اما خوشبختانه طی سال های اخیر خدمت خوبی از سوی دستگاه های ذی ربط شامل پلیس، اورژانس، وزارت راه و... شکل گرفت و این دستگاه ها مسئولانه به میدان آمدند. بر همین اساس نیز تا سال های قبل روند تلفات جاده ای در کشور کاهشی بوده است.

جهانگیری با اشاره به میزان تلفات جاده ای سال 97 گفت: سال قبل حدود 17 هزار تلفات جاده ای و چندین برابر این عدد جراحت ثبت شد. اخیرا در جلسه ای رئیس پلیس راهور ناجا اعلام نمود که برنامه ای تهیه نموده اند تا دو هزار نفر از این تلفات را طی یکسال پیش رو کاهش دهند؛ این اتفاق باید در کشور رخ دهد و ما جلوی تلفات رانندگی بگیریم.

وی با بیان اینکه حدود 52 درصد تلفات جاده ای در حین حادثه و بیش از 40 درصد این تلفات در طول جهت و بیمارستان ها اتفاق می افتد، گفت: باید به وسیله فعالیت های تبلیغی فرهنگ رانندگی را در کشور افزایش دهیم تا مردم لازمه رانندگی مطمئن در جاده ها را فرا بگیرند. گاهی ممکن است مردم از اینکه حین رانندگی در جاده پلیس جلوی آنها را می گیرد، عصبانی شوند اما این کار و سختگیری صرفاً به خاطر حفظ جان آنهاست.

معاون اول رئیس جمهوری با تاکید بر لزوم رفع شدن مسائل راه های مواصلاتی کشور اظهار کرد: یکی دیگر از موضوعاتی که در کنار مسائل مربوط به راه ها در افزایش تلفات جاده ای تاثیرگذار است، موضوع ایمنی وسایل نقلیه است. در همین زمینه زمانی که من مسئولیت وزارت صنایع و معادن را برعهده داشتم فراوری پیکان را متوقف کردم؛ در روز توقف فراوری پیکان از خودم پرسیدم که آیا این آمادگی را دارم که خانواده خود را داخل این خودرو بگذارم و به جاده بروم؟ وقتی در این زمینه به پاسخ منفی رسیدم، تصمیم گرفتم نگذارم زن و بچه مردم در این خودرو بنشینند و ایمنی شان تهدید گردد؛ در آن موقع با وجود وارد شدن فشارهای بسیار از جهات مختلف، این تصمیم در نهایت گرفته شد، امروز نیز مسئولان مربوطه باید تصمیم بگیرند.

جهانگیری بروز و شیوع بعضی بیماری ها را از دلایل افزایش مرگ و میر در کشور برشمرد و تاکید نمود: در اورژانس کشور آمار رسمی وجود دارد که علت فوت افراد چیست؟ این آمار برای هر برنامه ریزی دقیقی ضروری است؛ در بخش درمان باید اقدامات لازم انجام گردد و از بروز اتفاقاتی که منجر به افزایش بعضی بیماری ها در مردم می گردد، جلوگیری لازم صورت بگیرد.

وی دلیل توجه دولت تدبیر و امید به موضوع مسائل زیست محیطی را سلامت مردم و حفظ جان آنها عنوان نمود و گفت: ما باید بنزین مناسب در اختیار مردم قرار می دادیم و میزان آلایندگی شهرها را کم می کردیم که به لطف خدا در این زمینه به دستاوردهای خوبی رسیدم. خوشبختانه امروز در همه شهرها بنزین باکیفیت و دارای استانداردهای بین المللی ارائه می گردد و گازوئیل نیز حداقل در کلان شهرها با کیفیت قابل قبولی عرضه می گردد.

به گزارش خبرنگاران، معاون اول رئیس جمهوری در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به تصمیم دولت تدبیر و امید برای اجرای طرح تحول سلامت اظهار کرد: دولت مصمم به اجرای طرح تحول سلامت به عنوان مهمترین طرحی که احتیاجهای اولیه مردم در خدمات درمانی را با پرداخت حداقل هزینه از سوی آنها رفع می کرد، بود. خوشبختانه این طرح دستاوردهای خوبی داشت و پزشکان به نقاط مختلف کشور رفتند و مردم نیز با هزینه های کم درمان شدند اما در ادامه اجرای آن با مسائل بودجه ای روبرو شدیم.

وی با اشاره به سیاست های خصمانه دولت آمریکا علیه ایران و اعمال محدودیت هایی در مبادلات بانکی و خرید نفتی برای دولت جمهوری اسلامی ایران، اضافه نمود: به هر حال آمریکایی ها کوشش هایشان در راستای از بین بردن درآمدهای نفتی ما بود و به دنبال آن بودند تا کاری نمایند که ما نتوانیم خدمات خود را به خوبی به مردم ارائه دهیم. با این وجود خدمت به ملت عزیز ایران عرض می کنم که کمترین تردیدی در دولت برای استمرار طرح تحول سلامت وجود ندارد.

جهانگیری در ادامه به کوشش های آمریکا برای ایجاد اختلال در روند تامین تجهیزات پزشکی و داروی مورد احتیاج ایران اشاره و گفت: بخش دارو و تجهیزات پزشکی از جمله احتیاجهای مهم سلامت مردم هستند که آمریکایی ها برخلاف ادعاهای دروغ شان با بهره گیری از روش های مختلف در تامین احتیاجهای دارویی کشور اختلال ایجاد می نمایند با این حال ما تاکنون پیروز شده ایم که داروی مورد احتیاج خود را وارد کنیم.

معاون اول رئیس جمهوری با بیان اینکه تنها سه درصد از احتیاج دارویی کشور از خارج تامین می گردد، گفت: 97 درصد داروی مورد احتیاج کشور در داخل فراوری می گردد و تنها سه درصد از خارج وارد می گردد که در این زمینه حمایت های لازم از سوی دولت صورت گرفته و ارز مورد احتیاج به این بخش تخصیص یافته است.

وی در انتها اظهار کرد: امیدوارم بتوانیم در دولت احتیاجهای بخش بهداشت و درمان را تامین نماییم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 22 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kulu.ir شناسه مطلب: 355

به "جهانگیری: دولت تردیدی در اجرای طرح تحول سلامت ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جهانگیری: دولت تردیدی در اجرای طرح تحول سلامت ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید