خاطرات ناصرالدین شاه از کنسرت؛ خوش لباس بود، اما آوازش مثل زوزۀ سگ!

به گزارش کولو، سومین سفر ناصرالدین شاه به اروپا در فروردین سال 1268 شمسی شروع شد؛ او در این سفر ابتدا به روسیه رفت و سپس راهی کشورهای آلمان، هلند و انگلستان شد.

خاطرات ناصرالدین شاه از کنسرت؛ خوش لباس بود، اما آوازش مثل زوزۀ سگ!

به گزارش فرادید؛ در اینجا گزیده ای از روزنامۀ خاطرات او در روز چهارشنبه 29 خرداد سال 1268 شمسی (شوال سال 1306 قمری) را می خوانید که مربوط است به حضور شاه در یک کنسرت در شهر آمستردام هلند:

. . . رفتیم به کنسرط، حاکم و امین السلطان و برخی از ملتزمین همراه بودند، وارد تالار شدیم، جمعیتی از زن و مرد در آنجا بودند، حاکم گفت هفت هزار نفر هستند . . . مردم برخاستند و کوچه دادند که ما گذشتیم، دو طرف آدم زن ها و دخترهای خوشگل زیاد بود . . . اینهمه آدم طوری نگاه می کردند و چشم دوخته بودند که آدم خجالت می کشید، رفتیم جلو صندلی بزرگی برای ما گذاشته بودند نشستیم . . .

موزیکان زدند، ارگ زدند، ارگ زیاد صدا می داد، می پیچید به این تالار بزرگ، بعد زن خواننده آمد آواز خواند، خوش لباس بود و چندان بدگِل نبود، اما آوازش مثل زوزۀ سگ به گوش ما می آمد، مردم تعریف می کردند و خوششان می آمد، ما نفهمیدیم چه می گوید . . .

از اینجا برخاستیم، آن طرف مقابل سن مردم پشت به کنسرط کردند و سن را دیدن می کردند، پردۀ بسیار خوبی بود، جنگل و درخت زیاد دیده می شد، دخترها در میان جنگل پایکوبی می کردند، پایکوب ها خیلی خوشگل و قشنگ بودند، لباس آن ها با جلوه بود، اقسام مختلف پایکوبی کردند . . .

از آنجا برخاستیم رفتیم در عقب اطاقی بود شاه نشین، در آنجا چند عرب الژری [الجزایری] بودند، پنج نفر زن و یک جوان بی مو و قوی هیکل . . . نشستیم پایکوبی و ساز آن ها را دیدن کنیم، طنبک می زدند . . . بنای پایکوبی را گذاشتند . . . می پایکوبییدند و قر می دادند . . . طوری حرکت می دادند که کریم شیره و اسماعیل بزاز هم نمی نمایند . . . حاکم شهر که سرخوش بود و جنرال مهماندار چشم ها را دوخته و واله شده بودند و با چشم می خواستند اینها را بخورند . . .

منبع: فرارو
انتشار: 15 شهریور 1402 بروزرسانی: 15 شهریور 1402 گردآورنده: kulu.ir شناسه مطلب: 2286

به "خاطرات ناصرالدین شاه از کنسرت؛ خوش لباس بود، اما آوازش مثل زوزۀ سگ!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خاطرات ناصرالدین شاه از کنسرت؛ خوش لباس بود، اما آوازش مثل زوزۀ سگ!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید