دو اثر میراث فرهنگی کاشان در فهرست آثار ملی کشور ثبت شدند

به گزارش کولو، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، دو اثر میراث فرهنگی کاشان در فهرست آثار ملی کشور ثبت شدند.

دو اثر میراث فرهنگی کاشان در فهرست آثار ملی کشور ثبت شدند

مهران سرمدیان گفت: مطالعه، مستندنگاری، تدوین و جمع بندی پرونده های ثبتی 2 اثر از سوی واحد مردم شناسی اداره میراث فرهنگی کاشان اجرا شده که پس از آنالیز در شورای ثبت و حرایم استان به اداره کل ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی وزارت متبوع ارسال و پس از آن به ترتیب به شماره های 2359 و 2360 در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسید.

وی اضافه نمود: کاشان باتوجه به سابقه تاریخی و فرهنگی آن سرشار از عناصر میراث فرهنگی ناملموس است که ثبت هر کدام از آنها مستلزم پژوهش، مطالعه میدانی و مستندنگاری است.

به گفته وی، آیین توغ شیخ رضا، آداب ختم سی پاره قران ماه رمضان جوشقان قالی، آداب ختم سوره انعام کامو، آداب خواستگاری و عروسی برزک، مهارت پخت خورشت چغاله بادام، مهارت پخت سوهان میرزا حسینی، مهارت پخت باقلوای کاشان، مهارت صابون سازی قمصر، مهارت سفره بافی کامو و تعزیه شهر مشکات از جمله عناصر فرهنگی ناملموس هستند که مطالعه و مستند نگاری آنها در دست اقدام است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان اعلام نمود: تا به امروز 34 اثر میراث فرهنگی ناملموس این شهرستان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

مسئول ثبت پرونده های میراث معنوی اداره میراث فرهنگی گردشگری وصنایع دستی کاشان نیز گفت: شاتوت یکی از مهمترین و اثرگذارترین میوه های سردرختی در اقتصاد برزک است که قدمت آن به بالای یک قرن می رسد. مردمان برزک به شاتوت توت سیاه می گویند. به این علت که شاتوت قابل برداشت و خوردن کاملا بنفش پررنگ و نزدیک به رنگ سیاه می گردد.

عباس ترابزاده اضافه نمود: بطور معمول در هرباغی، خانه باغی، کنار جوی آب کوچه باغ ها و معابر درخت توت سیاه بچشم می خورد. امروزه یکی از منابع درآمد باغدارانی که با هدف درآمدزایی فعالیت می نمایند شاتوت است و در پی این افزایش این درآمد اقدام به تکثیر نهال و کاشت شاتوت در سطح وسیعی نموده اند.

وی ادامه داد: بطور معمول باغداران و کشاورزان برزک درخت شاتوت را به چند روش تکثیر می نمایند. که مهمترین پیوند شاخه شاتوت به درختان توت سفید است. برداشت شاتوت از اواخر تیر آغاز تا اواسط شهریور به طول می انجامد.

کارشناس مردم شناسی اداره میراث فرهنگی کاشان در موردآداب سنت نذری ماه محرم سادات دهه دارنشلج گفت: دادن نذری توسط طایفه سادات، ریشه تاریخی فرهنگی دارد، طوریکه امروزه به عنوان سنت شناخته می گردد، اما این سنت در انحصار یکی 2 طایفه از سادات نشلج واقع شده است.

وی ادامه داد: طایفه حسینی و موسوی که از زمانهای دور در طول دهه اول محرم از تعزیه خوانان و عزاداران پذیرایی می کردند که براساس قباله ای که از سالیان دور نوشته شده تمامی هزینه برگزاری نمایش تعزیه، روضه خوانی، عزاداری و پذیرایی از آنان را عهده دار هستند که در اصطلاح به این خانواده ها دهه دار می گویند.

ترابزاده اضافه نمود: بر این پایه، از روز اول محرم تا روز عاشورا دهه دارها مطابق با نوبت بندی که به صورت موروثی به آنها رسیده علاوه بر پرداخت هزینه برپایی مجلس تعزیه، با صرف ناهار از تعزیه خوانان و عزاداران پذیرایی می نمایند. نکته درخور توجه، انتقال سنت دهه دار به نسل بعدی است که فقط به فرزند ارشد ذکور می رسد و این در قباله قید شده است.

به گفته وی، غذای نذری دهه دارها گوشت لوبیا، حلیم، شیر برنج همراه با شیره انگور است.

منبع: همگردی
انتشار: 11 تیر 1400 بروزرسانی: 11 تیر 1400 گردآورنده: kulu.ir شناسه مطلب: 1685

به "دو اثر میراث فرهنگی کاشان در فهرست آثار ملی کشور ثبت شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دو اثر میراث فرهنگی کاشان در فهرست آثار ملی کشور ثبت شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید