روش کاشت گیاه پنج انگشت در باغچه

به گزارش کولو، گیاه پنج انگشت خواص دارویی فراوان داشته، به دلیل زیبایی و عطر مطبوعش جنبه زینتی نیز دارد. بهترین راه کاشت این گیاه در باغچه به وسیله قلمه است.

روش کاشت گیاه پنج انگشت در باغچه

جهت دریافت خدمات طراحی باغ ویلا ساده با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

گیاه پنج انگشت از تیره گل رز، چند ساله، پایا و دارای ساقههوایی قرمز رنگ، خزنده و با بندهای ریشهزا است. این گیاه میتواند مانند توت فرنگی و گیاهانی از این قبیل تا 80سانتیمتر پیش برود.

این گیاه دارویی زیبا و پرخاصیت به صورت خودرو بیشتر درسواحل کنار دریا، در محوطههای چمن، کنار جاده ها، زمین های بایر، بنادر قایقرانی مشاهده گردد.همچنین به دلیل رایحه مطبوعش به صورتگسترده ای در مناطق گرمسیری در مزارع کشت می گردد. گیاه پنج انگشت جلب کننده هاپروانه هاست. در گذشته اعتقاد بر این بود که این گیاه میل جنسی را کم می نماید و بههمین دلیل به آن درخت پاکدامنی (chaste tree) میگفتند .بهترین راه تکثیر و کاشت این گیاه از طریق قلمه زدن ساقه های رونده گیاه است کهدارای بندهای ریشه زا هستند.

این گیاه به صورت درختچه ای زیبا و جذاب خودنمایی نموده، بهعلت گل های زیبایی که دارد میتواند به عنوان گیاه تزئینی نیز کاشته گردد. شما نیزمیتوانید با کاشت این گیاه در باغچه و گلدان، علاوهبر کاربرد زینتی، از مزایای دارویی فراوان آن نیز استفاده نموده، باغچه ای ازگیاهان دارویی خانگی داشته باشید. در ادامه این مطلب روش کاشت گیاه دارویی پنجانگشت در باغچه یا گلدان و شرایط محیطی مورد احتیاج رشد و نگهداری گیاه گردآوری شدهاست. با خبرنگاران همراه شوید.

روش تکثیر و کاشتگیاه پنج انگشت در باغچه

بهترین راه ازدیاد و کاشت گیاه دارویی پنج انگشت در باغچه، تکثیر ازطریق قلمه زدن ساقههای رونده گیاه است. همچنین این گیاه از طریق بذر نیزتکثیر داده میگردد.

بذر‌های گیاه دارویی پنج انگشتی را بلافاصله پس از رسیدن باید کاشت. بذرهاپس از ریزش گل‌هایش در نیام‌هائی به‌ وجود می‌آیند و در پائیز که بذر رسیده می‌گرددباید جمع‌آوری گردد.

تکثیر از طریق قلمه نیز از شاخه‌های نرم و نیمه چوبی و همچنین چوبی آنامکان‌پذیر می‌باشد .

شرایط محیطی مورد احتیاج رشد و نگهداری پنج انگشت

شرایط اکولوژیکی مورد احتیاج شد گیاه عبارت است از:

نور: این گیاه در آفتاب کامل تا نیمه سایه رشد می نماید.

خاک: به طور کلی گیاه دارویی پنج انگشت با انواع خاکهاسازگاری دارد. با این وجود رشد بهینه آن در خاک نرم غیر ‌رسی و شنی صورت میگیرد.

آبیاری: احتیاج آبی گیاه پایین بوده، پنج انگشتمقاومت خوبی در برابر خشکی و رطوبت پایین دارد.

آفات و بیماریها: این گیاه معمولا آفت مشخصی ندارد. ازبیماریهای آن می توان به بیماری لکه برگی اشاره نمود. پوسیدگیریشه نیز می تواند در خاکهای بسیار مرطوب باعث از بین رفتن گیاه گردد .

گیاه شناسی گیاه پنج انگشت

گلهای این گیاه در گل‌آذینهای خوشه ای و در اواخر تابستانظاهر می شوند. گلها برنگ آبی یا زرد و شبیه سنبلهای دراز است کهسپس تبدیل به گل می گردد .ارتفاعدرخت 1 تا 5/1 متر است . زمان گلدهی فصل تابستان در ماههای تیر و مرداد است.

برگهای این گیاه به صورت متقابل، پنجه مانند و برگچه ها نیزه مانندهستند. رنگ برگها سبز آبی است. گلها در گل آذینهای خوشه ای و به رنگ سفید یا بنفشهستند. پوست درخت نازک بوده و به راحتی در اثر استرسهای فیزیکی آسیب می بیند. عادترشد این گیاه به صورت چند تنه بوده و برای شکل‌دهی مناسب به هرس احتیاج دارد .

کاربردهای درمانی و خواص گیاه پنج انگشت

با توجه به پیشرفت علم در زمینه گیاه پزشکی، امروزه بر این باورند کهاین گیاه دارای خواص دارویی ساختاری و مهم نهفته ای است. از برگها، گلها و میوههای این گیاه برای اهداف درمانی استفاده می گردد. بعضی از مهمترین خواص درمانی گیاهپنج انگشت عبارتند از:

  • در طب جایگزین از میوههای پنج انگشت برای تقویت سیستمتولید مثلی در زنان و مردان استفاده می گردد. اعتقاد بر این است که برگهای این گیاههم همین خاصیت را دارد.
  • مطالعات بالینی تاثیر این گیاه را بر کنترل علائم پیش از قاعدگیو کنترل دردهای دوره ای سینه ثابتنموده است.
  • از گیاه دارویی پنج انگشت برای کاهش انواع دردها و ناراحتی های زنانهاستفاده می گردد. بعضی از این ناراحتی‌ها عبارتند از علائم پیش از قاعدگی، خونریزیغیرعادی رحم، افزایش خفیف پرولاکتین خون، اختلال در مرحله لوتئال یا دردهای سینه.
  • از خود گیاه پنج انگشت برای دور کردن حشرات استفاده می گردد.
  • از آنجاییکه این گیاه می تواند تستوترون خون را افزایش دهد، از آن درورزشهای بدن‌سازی استفاده می گردد.
  • استفاده از دم نموده این گیاه به عنوان لوسیون برای پاکسازیپوست به ویژه پوست ظریف نوزادان بسیار عالی است.

منابع: دائره المعارف گیاهان دارویی، سایت گیاهان دارویی-طب سنتی

منبع: setare.com
انتشار: 27 آذر 1399 بروزرسانی: 27 آذر 1399 گردآورنده: kulu.ir شناسه مطلب: 1324

به "روش کاشت گیاه پنج انگشت در باغچه" امتیاز دهید

1 کاربر به "روش کاشت گیاه پنج انگشت در باغچه" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روش کاشت گیاه پنج انگشت در باغچه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید