ساختار اتاقهای بازرگانی باید اصلاح گردد بدون تغییر ماهیت

به گزارش کولو، یک تحلیلگر مالی در واکنش به پیگیری طرحی در مجلس شورای اسلامی برای اصلاح قانون اتاق بازرگانی گفت: اتاق بازرگانی به یکسری اصلاحات احتیاج دارد اما نباید این اصلاحات منجر به از بین رفتن ماهیت این نهاد و عمومی شدن آن گردد.

ساختار اتاقهای بازرگانی باید اصلاح گردد بدون تغییر ماهیت

از پروفایل ما وبلاگ بخار دیدن نمایید.

به گزارش خبرنگاران، این روزها تعدادی از نمایندگان مجلس با هدف تغییر ماهیت اتاق بازرگانی ایران طرحی را با عنوان اصلاح قانون اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران و الحاقات بعدی آن تقدیم مجلس نموده اند که به موجب ماده 2 آن ماهیت حقوقی اتاق از یک موسسه غیرانتفاعی، موضوع ماده 2 قانون اتاق بازرگانی، صنایع، معادن مصوب اسفندماه 1369، به موسسه عمومی غیردولتی تغییر یافته است.

در این زمینه کامران ندری- کارشناس مالی در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد که اتاق بازرگانی نماینده بخش خصوصی است که از منافع این بخش حمایت می نماید اما اینکه چه میزان در این نمایندگی پیروز عملکرد نموده است، باید آسیب شناسی گردد. درباره اینکه اعضای اتاق های بازرگانی چه میزان نماینده بخش خصوصی هستند، ابهاماتی وجود دارد که مجلس باید این موارد را حل نماید و اصلاحاتی در نحوه انتخابات این اتاق ایجاد کند.

وی اضافه نمود: نکته دیگر این است که این نهاد در چه حوزه هایی از اقتصاد کشور می تواند دخالت کند یا نکند زیرا ارزیابی من از اتاق های بازرگانی این است که خیلی در اقتصاد کشور موثر نبوده اند و نقش مثبتی که از آن ها مورد انتظار بوده است را ایفا ننموده اند که باید یکسری اصلاحات در ساختار آن صورت گیرد که به یک آسیب شناسی جدی احتیاج دارد.

در ادامه این تحلیلگر مالی با بیان اینکه اتاق های بازرگانی در چند دهه گذشته موثر نبوده اند و به نفع بخشی از فراوری کنندگان عمل نموده اند نه همه فراوری کنندگان، گفت: این نهاد به مسائل کلان مالی چندان توجه نداشته و در این مدت ملاحظات بخشی در آن غالب بوده است.

ندری با تاکید براینکه ساختار اتاق بازرگانی به اصلاحاتی برای بهبود عملکردش احتیاج دارد، اعلام کرد: متاسفانه عملکرد مجلس در این یک سال نشان داده است که طرح هایی که از مجلس بیرون می آیند، شرایط را نسبت به قبل نه تنها بهتر نمی نماید بلکه به عقب برمی گرداند.

وی اضافه نمود: اتاق بازرگانی نهادی است که بخش خصوصی را نمایندگی می نماید و این نهاد سعی می نماید تا تصمیمات مالی به بهبود شاخص های اقتصاد کلان یاری کند که هدف اصلی از تشکیل این نهاد بوده است.

این کارشناس مالی معتقد است که اصلاحاتی باید در ساختار اتاق های بازرگانی صورت گیرد اما این اصلاحات به این معنی نیست که ماهیت آن تغییر کند و دولتی گردد زیرا با اهداف ایجاد این نهاد در تضاد است و بخش خصوصی تریبون خود را از دست می دهد و از آنجا که این اتاق پل بین دولت و بخش خصوصی است و با تبدیل این اتاق به نهادی عمومی، ارتباط بین این دو نهاد از بین می رود که بعید می دانم مجلس هم چنین قصدی داشته باشد زیرا خیلی بی معنی است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 3 فروردین 1400 بروزرسانی: 3 فروردین 1400 گردآورنده: kulu.ir شناسه مطلب: 1514

به "ساختار اتاقهای بازرگانی باید اصلاح گردد بدون تغییر ماهیت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساختار اتاقهای بازرگانی باید اصلاح گردد بدون تغییر ماهیت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید