سرنوشت جسدهای اهدایی به دانشگاه های علوم پزشکی

به گزارش کولو، تهران (پانا) - اهدای جسد برای امور آموزشی یکی از روش های اهدای جسد پس از مرگ است، در این میان برای اجسادی که به دانشگاه های علوم پزشکی رفته و در خدمت علم پزشکی قرار می گیرند. این پرسش وجود دارد که سرنوشت اجساد اهدا شده به دانشگاه ها چه می گردد؟ پرسشی که رئیس مرکز تحقیقات سازمان پزشکی قانونی کشور به آن پاسخ داده است.

سرنوشت جسدهای اهدایی به دانشگاه های علوم پزشکی

به گزارش ایسنا، چندی پیش سعید شاه حسینی، رئیس بانک سلول و بافت مرکز تحقیقات پزشکی قانونی شرایط اهدای جسد برای مقاصد آموزشی را تشریح نموده و گفته بود که اهدای جسد ، تصمیمی است که اولیای قانونی فرد متوفی می گیرند، چرا که در زمان پس از مرگ فرد متوفی اختیار و اراده تصمیم گیری در خصوص پیکرش را ندارد. بر اساس اعتقادات مذهبی، متوفی می تواند از این تصمیم خانواده، حظ و بهره ای معنوی نیز ببرد. البته مواردی هست که فرد قبل از اینکه وفات کند، وصیت می نماید تا در لیست اهدا نمایندگان بالقوه پس از مرگ قرار گیرد. در این حالت و برای قرار گرفتن در این لیست، فرد داوطلب می بایست با واحد اهدای کالبد بانک سلول، بافت و عضو مرکز تحقیقات پزشکی قانونی تماس بگیرد تا پس از اطلاع از شرایط اهدا، فرم های مربوط را تکمیل و کارت داوطلب اهدای پیکر را دریافت کند؛ البته در این شرایط نیز بعد از درگذشت فرد داوطلب، مرکز تحقیقات پزشکی قانونی با خانواده نامبرده مرتبط شده و سایر اقدامات قانونی انجام می گردد.

او با بیان اینکه رضایت خانواده شرط اول اهدای جسد است، اظهار نموده بود: اگر فردی در زمان حیات خود هم وصیتی در این خصوص نموده باشد، ما باز هم بعد از درگذشت ایشان، موظف هستیم رضایت خانواده وی را اخذ کنیم و به همین علت، از همان ابتدای ابراز تمایل فرد داوطلب برای قرارگیری در لیست اهدا نمایندگان بالقوه، ما با خانواده ایشان در ارتباط خواهیم بود و به آن ها مشاوره می دهیم تا حتی المقدور بتوانیم رضایت خانواده شان را نیز برای این امر خداپسندانه داشته باشیم.

شاه حسینی یکی از روش های اهدای جسد را اهدای جسد به دانشگاه اعلام نموده و درباره آن اینطور شرح داده بود: اهدای جسد سه نوع است و یکی از انواع اهدای جسد، اهدای جسد برای مقاصد آموزشی است. در واقع، نجات جان انسان ها در گروی آموزش و تربیت پزشکان و پرسنلی است که بتوانند در شرایط اضطراری به موقع و به درستی عمل نمایند که از جمله نیازمند فراگیری عملی و واقف بودن به جزئیات آناتومیک کالبد انسان است و به همین دلیل نیز این تصمیم یک تصمیم مهم و قابل تقدیر است.

در این میان پرسشی که مطرح می گردد این است که سرنوشت این اجساد پس از اهدا به دانشگاه های علوم پزشکی و استفاده از آن در راستا ارتقاء علم پزشکی و آموزش به دانشجویان چه خواهد شد، آیا این اجساد برای همواره در دانشگاه می مانند؟ محسن صابری، رییس مرکز تحقیقات سازمان پزشکی قانونی به این پرسش پاسخ داده است.

سرنوشت جسدهای اهدایی به دانشگاه های علوم پزشکی چه می گردد؟

صابری درباره سرنوشت اجساد اهدا شده به دانشگاه های علوم پزشکی می گوید: ما در سازمان پزشکی قانونی تفاهم نامه ای با دانشگاه های علوم پزشکی داریم که بر اساس آن جسدی را برای آموزش و ارتقاء علم پزشکی دریافت می نمایند. ما به آنها تاکید کردیم حتما باید اجساد اهدایی با رعایت حرمت میت دفن گردد. اینطور نیست که جسد تمام گردد، بلکه با تمام اعضا و پس از انجام اقدامات آموزشی باید دفن گردد. حتی وقتی عضوی در بیمارستان قطع می گردد و ... این موارد هم به بهشت زهرا فرستاده و دفن می گردد.

وی می افزاید: بنابراین بعد از مدت زمانی که جسد در دانشگاه های علوم پزشکی مانده باشد و اقدامات آموزشی بر روی آن انجام گردد، جسد مذکور باید با جسدی دیگر جایگزین گردد. اما جسد قبلی با رعایت تمام موازین شرعی و حرمت میت به خاک سپرده خواهد شد و خانواده این افراد نیز در جریان آن قرار خواهند گرفت.

به گفته صابری، به طور معمول هر پیکر متوفی، حداقل چهار ترم تحصیلی در دانشگاه قرار می گیرد و البته ممکن است مدت زمان بیشتری هم در دانشگاه بماند. بعد از آن، این پیکرها مجددا به پزشکی قانونی تحویل داده می گردد و در سازمان پیگیر امور تدفین این متوفیان می شویم.

وی درباره محل دفن اجساد اهدانمایندگان پیکر نیز می گوید: اگر متوفی در وصیت نامه خود و یا خانواده اش هنگام مصاحبه جهت اهدا، قیدی نگذارند، این پیکرها معمولا در بهشت زهرا (س) تهران دفن می شوند والا اگر شرایطی درباره محل دفن باشد، آن شرایط جهت تدفین پیکر، لحاظ می گردد و ما به وصیت نامه آن فرد عمل می کنیم.

چگونه می توان به دانشگاه ها جسد اهدا کرد؟

واحد اهدای کالبد بانک سلول، بافت و عضو مرکز تحقیقات پزشکی قانونی از خرداد ماه سال گذشته آغاز به فعالیت نموده است و علاقه مندان به انجام این امر خداپسندانه می توانند با شماره تلفن های 02155983057 و 02155983149 در ساعات اداری تماس گرفته و اطلاعات تکمیلی را دریافت نمایند.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 19 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 19 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kulu.ir شناسه مطلب: 2036

به "سرنوشت جسدهای اهدایی به دانشگاه های علوم پزشکی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرنوشت جسدهای اهدایی به دانشگاه های علوم پزشکی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید