شاسی این خودرو یک اثر هنری است! ، عکس
به گزارش کولو، پس از معرفی ابرخودروی تازه و قدرتمند بوگاتی با نام توربیون، اکنون مشخصات و اطلاعات تازهتری درباره این خودرو در دسترس است.
امیرمسعود عابدین- بالاخره پس از گذشت 8 سال از معرفی شیرون، نوبت به جانشین آن رسید؛ توربیون، نام جانشین شیرون افسانه ای است، با چهره ای به روزشده همراه با ویژگی های فنی فوق العاده قدرتمند و ویژه.
بوگاتی یک شاسی تازه برای این هایپرکار توسعه داده است. با تغییر مقررات و حضور یک پیشرانه هیبریدی تازه، این خودروساز فرانسوی نمی توانست از پلتفرمی که هم ویرون و هم شیرون را پشتیبانی می کرد، مجدداً استفاده کند. با توجه به تصاویر و ویدئوهای منتشر شده، نتایج فوق العاده هستند.
با اینکه توربیون از مدل افسانه ای شیرون خیلی بزرگتر نیست، اما مهندسان باید یک موتور V-16 متصل به یک موتور برقی و گیربکس دو کلاچه، همراه با یک محور جلویی دو موتوره و باتری و بسیاری از اجزای دیگر را در این خودرو جا می دادند.
بوگاتی پیشرانه V-16 را نزدیک تر به دیواره عقب خودرو جابجا نموده و همراه با مخازن سوخت در دو طرف آن، باتری ها به صورت T شکل پشت صندلی ها و در تونل مرکزی پیکربندی شده اند؛ صندلی ها به هم نزدیک تر شده و موتور برقی جلو درست پشت محفظه کوچک بار قرار گرفته است. با وجود همه اینها، فاصله بین محورهای توربیون فقط کمی بیشتر از شیرون است و خط سقف نیز پایین تر است. توربیون دارای هشت رادیاتور است و از بازوهای فراوری شده به وسیله چاپگر سه بعدی استفاده می نماید.
طراحی کلی توربیون ما را به یاد محصولات فعلی بوگاتی مانند میسترال، لا وواچوغ نواغ و حتی شیرون می اندازد؛ اما جزئیات فوق العاده خاص آن تمایزی با سایر هایپرکارها ایجاد می نماید. نمای جلویی دارای دماغه بزرگ تر همراه با جلوپنجره پهن تر است. چراغ های اصلی خودرو اکنون بسیار باریک تر از قبل شده و درون آن مانند شیرون، از 4 عنصر روشنایی L مانند استفاده شده است. نمای جلویی به گونه ای طراحی شده که برخلاف شیرون، چراغ ها بسیار عقب تر از دماغه و جلوپنجره قرار گرفته اند. دریچه های زیر چراغ های جلو به ورودی های بزرگ جانبی یاری می نمایند. تغییر طراحی برف پاک کن خودرو و انتقال آن به مرکز شیشه جلو نیز قابل توجه است. نیازی به گفتن این موضوع نیست که بوگاتی این خودرو را به رسم گذشته در انبوهی از فیبر کربن ساخته است.
در نمای کناری با همان امضای اصیل بوگاتی مواجهیم؛ طراحی C شکل که این بار فاصله بیشتری از محور عقب خودرو دارد. یکی از مهم ترین تغییرات ظاهری این خودرو به درب های دو وجهی و بالا رونده برمی گردد که زیبایی فوق العاده زیادی را به توربیون بخشیده است.
نمای عقب ظاهری بسیار آشنا دارد؛ چراغ های این بخش از همان سبک و سیاق هایپرکار لا وواچوغ نواغ استفاده می نماید. بخش کلی چراغ های عقب به گونه ای طراحی شده که نماد بی نهایت را القا می نماید. نمای بیرونی دارای یک دیفیوزر ویژه است که دقیقاً از پشت کابین سرنشینان شروع می گردد و عملاً از دید پنهان است. بال عقب فعال می تواند به سمت بالا حرکت کند تا در کاهش سرعت به خوبی عمل کند. همه این ها بر یک سیستم تعلیق کاملاً تازه چند پیوندی سوار می شوند که در مقایسه با شیرون، 45 درصد سبک تر است.
بوگاتی توربیون خود را اثری بزرگ و جاودانه می بیند. هنگامی که درهای دو وجهی فعال الکتریکی را باز می کنید، اولین چیزی که خودنمایی می نماید، کیلومترشمار آنالوگ و گِیج خیره نماینده آن است. سه صفحه بزرگ که روی فرمان چسبانده شده اند، همه چیز از سرعت گرفته تا دور موتور، میزان سوخت، دمای موتور و غیره را نمایش می دهند.
این بخش به وسیله برند ساعت سازی مشهور Switch طراحی و ساخته شده و با چرخاندن فرمان ثابت می ماند. در همین حال در کنسول وسط، سوئیچ های آلومینیومی، کنترلرهای چرخشی و یک اهرم کریستالی را خواهید دید که پیشرانه V-16 را روشن می نماید. هدف از همه این ها، دادن ظاهری جاودانه به توربیون است، اما با این حال یک نمایشگر مخفی در بالای کنسول مرکزی هم وجود دارد.
گزارش های قبلی در خصوص موتور درست بود؛ توربیون یک هیولای 8.3 لیتری است که دور موتور آن 9500 دور بر دقیقه است و بدون توربوشارژر، 1000 اسب بخار قدرت و 900 نیوتون متر گشتاور ارائه می دهد. کازوورث به توسعه این خودروی تنفس طبیعی یاری کرد. علیرغم اینکه این پیشرانه به طور قابل توجهی بزرگتر از W-16 است، اما تنها 250 کیلوگرم وزن دارد. مهم ترین ویژگی این پیشرانه در نیم دیگری از آن وجود دارد.
ما در خصوص پیشرانه هیبریدی این خودرو صحبت می کنیم. محور جلو دارای دو موتور الکتریکی است که با موتور سوم در عقب که به چرخش چرخ های عقب یاری می نماید، همکاری می نماید. یک بسته باتری 25 کیلووات ساعتی که در مرکز نصب شده، انرژی را تأمین می نماید و 800 اسب بخار به ترکیب این موتور اضافه می نماید. بنابراین خروجی ترکیبی به 1800 اسب بخار قدرت می رسد و به شرط اینکه تایرهای سفارشی میشلین Pilot Sport Cup 2 چسبندگی کافی داشته باشند، توربیون تنها در 2 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت می رسد.
توربیون در حدود 5 ثانیه به سرعت 200 کیلومتر و در 10 ثانیه به 300 کیلومتر بر ساعت می رسد. حداکثر سرعت استاندارد یعنی 380 کیلومتر بر ساعت، در کمتر از 25 ثانیه اتفاق می افتد، مگر اینکه کلید سرعت ویژه را نصب نموده باشید. هنگامی که این قابلیت فعال می گردد، توربیون بال عقب بزرگ خود را به سمت پایین نگه می دارد و حداکثر سرعت آن تا 444 کیلومتر بر ساعت بالا می رود.
با وجود باتری و موتورهای الکتریکی، به گفته بوگاتی توربیون سبک تر از شیرون است. این خودرو بعلاوه می تواند بدون استفاده از موتور V-16 در شهر حرکت کند. این بدین معنی است که صرفاً با موتور برقی خود می تواند 59 کیلومتر مسافت را طی کند. بوگاتی در حال حاضر آماده صحبت در خصوص زمان شارژ شدن توربیون نیست.
اگرچه ما امروز شاهد این خودرو هستیم، اما دوره فراوری آن تا سال 2026 شروع نمی گردد، تا زمانی که اولین خودرو از 250 خودروی فراوریی تحویل داده گردد. در حال حاضر، توربیون در مرحله آزمایش قرار گرفته است. قیمت اولیه توربیون 3.6 میلیون یورو، حدود 3.9 میلیون دلار (معادل 230 میلیارد تومان) اعلام شده است.
322
منبع: خبرآنلاین