صادرات 6میلیون دلاری صنایع دستی از مرز مهران در 3 ماه اول سال جاری

به گزارش کولو، مدیرکل میراث فرهنگی ایلام گفت: در سه ماهه اول سال جاری، صنایع دستی استان به ارزش بیش از 6میلیون دلار از مرز مهران صادر شده است.

صادرات 6میلیون دلاری صنایع دستی از مرز مهران در 3 ماه اول سال جاری

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی ایلام، عبدالمالک شنبه زاده مدیر کل میراث فرهنگی استان، با اعلام این خبر گفت: ارزش صنایع دستی صادر شده از مرز مهران به خارج از کشور در سه ماه اول سال جاری 6 میلیون و 853 هزار و 770 دلار بوده است.

او با تاکید بر اینکه گلیم نقش برجسته بخش عمده ای از صادرات صنایع دستی را به خود اختصاص داده است بیان نمود: گلیم، جاجیم و نمد از مهم ترین اقلام صادراتی استان هستند که در کشورهای مختلف از هواداران بسیاری برخوردار است.

شنبه زاده بیان نمود: جاجیم بافی، گلیم بافی، معرق کاری، سفالگری، نمدمالی، نقاشی روی سفال، پای پوش سنتی (گیوه بافی) توانسته اند زمینه اشتغال زایی مناسبی را در سطح استان فراهم نمایند.

او توضیح داد: عمده ترین و پرطرفدارترین محصول گلیم نقش برجسته است که در مناسبت های مختلف مانند ایام نوروز، فروش آن رونق بیشتری می گیرد.

مدیر کل میراث فرهنگی مطرح کرد: هم اکنون 120 کارگاه صنایع دستی در استان وجود دارد که در 33 رشته فعالیت دارند.

او ادامه داد: گلیم نقش برجسته مهم ترین و شاخص ترین صنعت دستی و بومی استان ایلام است و با توجه به شاخص هایی از جمله پیشینه و تعداد بالای افراد شاغل در این صنعت، به عنوان شهر ملی گلیم نقش برجسته معرفی شده است.

این هنرصنعت در سال 67 در ردیف فهرست آثار ملی کشور به شماره 42 به نام گلیم نقش برجسته استان ایلام به ثبت رسیده است.

منبع: میراث آریا
انتشار: 8 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kulu.ir شناسه مطلب: 249

به "صادرات 6میلیون دلاری صنایع دستی از مرز مهران در 3 ماه اول سال جاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صادرات 6میلیون دلاری صنایع دستی از مرز مهران در 3 ماه اول سال جاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید