فقط خورد و خوراک کارگران 6 میلیون و 895 هزار تومان!

به گزارش کولو، دبیرکل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران با بیان اینکه رقم 6 میلیون و 895 هزار تومانی که به عنوان هزینه ماهانه معیشت کارگران اعلام شده غیر از هزینه های مسکن و اجاره بها و درمان است و تنها بخش خوراکی ها را شامل می گردد، از نمایندگان مجلس خواست تا ارز 4200 تومانی را به جهت حفظ قدرت معیشت تنها به کالا های اساسی و مصرفی خانوار های ضعیف و کم درآمد اختصاص بدهند.

فقط خورد و خوراک کارگران 6 میلیون و 895 هزار تومان!

هادی ابوی در مصاحبه با ایسنا، در ارزیابی مشخص هزینه سبد معیشت کارگران در کمیته مزد اظهار کرد: سال جاری در بحث مشخص رقم سبد معیشت، نمایندگان گروه کارگری مرکز آمار را به عنوان مرجع قبول نموده و به تفاهم اولیه رسیده بودند که داده های مرکز آمار را درباره هزینه های معیشت خانوار های کارگری مدنظر قرار بدهند. البته اینکه بعد خانوار را در میانگین سرانه کشور 3.3 نفر در نظر می گیرند، معتقدیم که در مورد خانوار های کارگری بیشتر از این است.

وی ادامه داد: قیمت هایی که در جلسه آخر کمیته مزد در مورد بعضی اقلام از سوی مرکز آمار ارائه شد، با قیمت هایی که گروه کارگری به دست آورده بودند، متفاوت بود، چون قیمت هایی که گروه کارگری از آنالیز گزارش های میدانی به دست آورده بود، اعم از برنج و حبوبات، میوه ها و خوراکی ها بر مبنای فروشگاه های شهرداری بود که بر آن ها نظارت می گردد و قطعا قیمت ها بیرون بازار با ارقام فروشگاهی تفاوت دارد؛ با این حال، چون مرکز آمار را به عنوان مرجع آماری قبول نموده بودند، عدد و رقمی که ارائه شد را پذیرفتند.

هزینه سبد معیشت بدون مسکن و اجاره بها و فقط خورد و خوراک است

دبیرکل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران در ادامه با بیان اینکه رقم 6 میلیون و 895 هزار تومانی که به عنوان هزینه ماهانه معیشت کارگران مشخص شد تنها بخش خوراکی ها را شامل می گردد، اضافه نمود: عددی که کمیته دستمزد به عنوان هزینه معیشت کارگران تصویب و اعلام نموده غیر از مسکن و هزینه های بهداشت و درمان یا ایاب و ذهاب است و تنها در بخش خورد و خوراک و مواد غذایی است؛ اگر هزینه های مسکن و اجاره بها و درمان را به این عدد اضافه کنیم، همان رقم 9 تا 10 میلیون تومانی می گردد که گروه کارگری به آن رسیده بود.

ابوی ادامه داد: بحث مشخص سبد معیشت از آنجا آغاز شد که طی چند سال نمایندگان کارگری در شورای عالی کار کوشش کردند تا هزینه های زندگی کارگران را اثبات نمایند و بر همین اساس کمیته مزد در شورای عالی کار فعال شد تا با محاسبه هزینه های سبد زندگی خانوار های کارگری بتوانیم دستمزدی مناسب و شایسته برای کارگران مشخص کنیم. در حال حاضر متر و اندازه ای برای ما مشخص شده که آن را مبنای مذاکرات مزد قرار دادیم و اینکه با گروه کارفرمایی چانه زنی می کنیم برای این است که حداقل دستمزد را به این عدد و رقم نزدیک کنیم.

خواسته کارگران ثبات قیمت ها و کنترل بازار است

این مقام مسئول کارگری در بخش دیگری از مصاحبه با بیان اینکه کارگران هرگز به دنبال افزایش درصد دستمزد نبوده و نیستند، توضیح داد: کارگران خواستار ثبات قیمت ها و کنترل بازار هستند تا هزینه های زندگی آن ها بیش از این افزایش نیابد. انتظار ما و کارفرمایان این است که دولت به عنوان ضلع سوم و یکی از شرکای اجتماعی در شورای عالی کار در این زمینه نقش خود را ایفا نماید و حداقل های خانوار های کارگری را مدنظر قرار بدهد. مثلا اگر قرار است سبد کالایی اختصاص یابد و فرضا گوشت یا برنج و روغن به کارگران داده گردد، تا آخر سال 1400 با همان قیمت اول سال به دست خانوار کارگری برسد تا هم به کارفرمایان فشار نیاید و هم هزینه های زندگی کارگران تثبیت گردد.

ابوی با بیان اینکه ثبات قیمت ها برای کارگران مهم است، گفت: شنیده ایم که در لایحه بودجه ارز 4200 تومانی کالا حذف شده است؛ طبعا این مساله به زیان کارگران خواهد بود، چون کالا با قیمت بالا عرضه و به دست آن ها خواهد رسید، ولی کارگران چقدر قدرت خرید دارند که با این اتفاق بتوانند از پس خرج زندگی برآیند. اینجاست که می گوییم ضلع سوم به میدان بیاید و از خانوار ضعیف کارگری حمایت گردد.

اختصاص ارز 4200 تومانی به کالا های مصرفی کارگران و اقشار کم درآمد

دبیرکل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران درباره حذف ارز 4200 تومانی از کالای اساسی و واریز ریالی پول حاصله به حساب یارانه ها نیز، گفت: ارز یارانه ای به درد کارگران نمی خورد؛ به فرض یارانه 45 هزار تومانی 100 هزار تومان بگردد باز هم کمکی به کاهش هزینه های زندگی آن ها نمی کند. ارز شناور هم یعنی هر زمان احتیاج بود قیمت ها بالا و پایین گردد، ولی این وسط خانوار های کارگری لطمه می بینند و معاش آن ها به خطر می افتد. ما از مجلس انتظار داریم این مساله را ساماندهی کند و پیشنهاد می کنیم که ارز 4200 تومانی را تنها به کالا های اساسی و مصرفی کارگران و اقشار کم درآمد اختصاص بدهند تا قدرت معیشت آن ها حفظ گردد.

منبع: فرارو
انتشار: 27 فروردین 1400 بروزرسانی: 27 فروردین 1400 گردآورنده: kulu.ir شناسه مطلب: 1563

به "فقط خورد و خوراک کارگران 6 میلیون و 895 هزار تومان!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فقط خورد و خوراک کارگران 6 میلیون و 895 هزار تومان!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید