لزوم انگیزه سازی برای یادگیری بهتر

به گزارش کولو، در ادامه بایدها و نبایدهای آموزش به کودک در خصوص انگیزه سازی و وظایف مربی و خانواده در این زمینه صحبت می کنیم. انگیزه سازی در یادگیری نقش بسزایی دارد و انجام درست یا نادرست آن می تواند منجر به علاقه مندی یا انصراف هنرجو از آموزش و یادگیری گردد.

لزوم انگیزه سازی برای یادگیری بهتر

خبرنگاران- پوریا شیرینگو*: در وهله اول به وظایف مربی و اهمیت او در انگیزه سازی می پردازم. نقش مربی در ایجاد انگیزه در هنرجو می تواند بسیار مهم باشد. اگر مربی کارش را دقیق و درست و البته اصولی انجام دهد در حقیقت به پیشرفت و یادگیری بهتر هنرجو یاری نموده و بنابراین کارش بسیار ارزشمند است.

در کنار انگیزه سازی، مربی نباید از ابزار تهدید برای ادامه کار هنرجو در رشته ای که آموزش می بیند، استفاده کند. او می تواند برای ایجاد انگیزه، به هنرجو بفهماند با کم تمرین کردن و کوشش کم نمی تواند به حد مطلوب برسد و با استفاده از الفاظ امیدوارنماینده، انگیزه را در هنرجو ایجاد کند.

بسیاری از مربی ها برای ایجاد انگیزه راه حل خوبی ندارند و از الفاظ ناامیدنماینده و حتی در بعضی موارد تهدیدنماینده و پرخاشگرانه، استفاده می نمایند. به طور مثال، مربی وقتی با کم کاری هنرجو روبرو می گردد، به او می گوید: اگر کوشش نکنی، قهر می کنم. استفاده از چنین الفاظی قطعاً سبب دلسردی هنرجو می گردد. یک مربی مجرب و با تجربه به جای این الفاظ، از جملاتی چون اگر خوب تمرین کنی، درس ها را جلوتر می بریم و چیزهای بیشتری یاد می گیری استفاده می نماید و همین عبارت قطعاً انگیزه یادگیری و تمرین را در هنرجو افزایش می دهد.

علاوه بر مربی، خانواده هم در انگیزه سازی نقش مهمی دارد و این موضوع نباید نادیده گرفته گردد. در شماره های قبل به طور مختصر به این موضوع اشاره کردم و گفتم تشویق یکی از راه های ایجاد انگیزه در هنرجو است. یکی دیگر از راه های تشویق این است که خانواده از فرزند و هنرجوی خود بخواهد هنری را که در حال یادگیری آن است، در مقابل سایرین از جمله جمع دوستان، فامیل و آشنا و حتی اعضای خانواده نمایش دهد. البته نکته مهم این است که درخواست و توقع خانواده باید منطبق با توانایی و تخصص هنرجو باشد. به طور مثال، اگر هنرجو در مراحل ابتدایی آموزش است، نباید توقع کار خارق العاده ای از او داشته باشند.

علاوه بر اجرای برنامه در مقابل دیگران، تهیه فیلم از کار هنرجو هم بسیار انگیزه ساز است. خانواده با دریافت فیلم و قرار دادن آن در صفحات مجازی یا تماشای دسته جمعی قطعاً هنرجو را به ادامه راه امیدوار می نماید. در زمینه ایجاد انگیزه، هدیه دادن به هنرجو را نباید فراموش کرد. همه این موارد همان طور که در انگیزه سازی مؤثرند، اگر منطقی و در حد مطلوب نباشند و خانواده زیاده روی کند، می تواند صدمات جبران ناپذیری در پی داشته باشد.

استفاده از الفاظ درست برای ایجاد انگیزه، در خانواده هم باید رعایت گردد. بعضی از خانواده ها وقتی با کم کاری هنرجو روبرو می شوند، او را تهدید می نمایند و می گویند: اگر درست تمرین نکنی اجازه نمی دهیم به کلاس بروی. استفاده از این عبارت ها تأثیر منفی دارد. خانواده باید توجه داشته باشد که هنرجو کودک است و باید کودکی کند، بازیگوشی کند و تفریح داشته باشد. تمرین مستمر و مدام و بدون برنامه او را خسته و دلزده می نماید. خانواده ها در مقابل کم کاری هنرجو باید از الفاظ منطقی استفاده نمایند که هم تلنگری به هنرجو باشد و هم بتوانند به آنچه گفته اند، عمل نمایند.

در سرانجام بار دیگر یادآوری می کنم تشویق و تنبیه باید اعتدال داشته باشد. به طوری که ارزش آن از بین نرود و کارآمدی خود را از دست ندهد و کودک یا هنرجو آنها را جدی بگیرد. با عمل به این توصیه ها قطعاً شاهد پیشرفت هنرجویان خواهیم بود.

*رهبر ارکستر کوبه ای و کارشناس استعدایابی بچه ها

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 27 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kulu.ir شناسه مطلب: 1137

به "لزوم انگیزه سازی برای یادگیری بهتر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لزوم انگیزه سازی برای یادگیری بهتر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید