لزوم تعامل در معین بهینه نرخ سود بدون ریسک

به گزارش کولو، یکی از مهم ترین متغیرهای تأثیرگذار بر بازار سرمایه نرخ سود بدون ریسک است که کنترل آن به عهده نهاد ناظر بازار پول است. تحلیلگران و فعالان بازار اقتصادی کشور نیز متناسب با تغییرات این متغیر مهم، دارایی های اقتصادی را قیمت گذاری می نمایند.

لزوم تعامل در معین بهینه نرخ سود بدون ریسک

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران به نقل از سنا؛ رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان این مطلب گفت: یافته های معتبر علمی نشان می دهد متغیر نرخ بهره اسمی و حقیقی، مهم ترین عامل نوسانات قیمت در بازارهای دارایی بوده و به طور مشخص یکی از اصلی ترین عوامل بنیادی بازار سهام نیز محسوب می گردد. در نتیجه مشخص غیربهینه آن در دوره های زمانی مختلف تعادل سایر بازارها را بر هم می زند و آسیب هایی به بازار سرمایه کشور وارد خواهد نمود.

دکتر حسن قالیباف اصل اضافه نمود: به عنوان یک عضو کوچک دانشگاهی عرض می کنم نرخ سود بانکی هر چقدر بالاتر و غیربهینه تر باشد، تأثیر منفی بیشتری بر فعالیت های سرمایه گذاری کشور خواهد داشت و تسهیلات و تأمین مالی را برای فراوری گران می کند. بخش های فراوریی که عمدتا حاشیه سود پایین دارند، فعالیت های مالی خود را کاهش و سرمایه خود را در بازار پول پارک می نمایند.

وی ادامه داد: به این ترتیب، اشتغال کشور آسیب خواهد دید و در نتیجه خلق اعتبار، رشد نقدینگی و انتظارات تورمی ناشی از آن، مواجهه با چالش های مالی دیگر از جمله تشدید رکود تورمی دور از انتظار نخواهد بود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: به عنوان مسئول نهاد ناظر بازار سرمایه عرض می کنم این نرخ، ارتباط مستقیمی با نسبت قیمت به درآمد یا P/E دارد و در سایر روش های قیمت گذاری و ارزش گذاری نیز متغیری اثرگذار است.

دکتر قالیباف اصل توضیح داد: معقولانه آن است که در مشخص بهینه نرخ سود بدون ریسک در کشور تعامل موثری صورت پذیرد و این نرخ متناسب با مختصات مالی کشور باشد تا تعادل بازار سرمایه را بر هم نزند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در انتها تاکید نمود: ضروری است رویکردها در مورد صندلی بازار سرمایه در کشور اصلاح گردد، تجربیات گذشته کشور بازخوانی گردد و تقویت تأمین مالی به وسیله بازار سرمایه و توسعه ابعاد مختلف این بازار در اولویت برنامه ها قرار گیرد.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 21 آذر 1399 بروزرسانی: 21 آذر 1399 گردآورنده: kulu.ir شناسه مطلب: 1312

به "لزوم تعامل در معین بهینه نرخ سود بدون ریسک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لزوم تعامل در معین بهینه نرخ سود بدون ریسک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید