بازسازی و احیای فضای عصارخانه قره کلیسا

به گزارش کولو، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای منتشر شده، بازسازی و احیای فضای عصارخانه قره کلیسا انجام شد.

بازسازی و احیای فضای عصارخانه قره کلیسا

جهت دریافت خدمات هزینه بازسازی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

داستان چیست؟

شرلی آودیان افزود: احیای این بخش، از اقدامات اصلی میراث فرهنگی در مجموعه قره کلیسا بوده و طرحهای آن از 2 سال قبل تهیه شده بود که در یک ماه آینده افتتاح خواهد شد.

وی افزود: با احیای این دستگاه فضاهای جانبی عصارخانه هم بازسازی و احیا شد و یک فضای موزه ای برای معرفی کل مجموعه نیز در نظر گرفته شده است.

مدیر پایگاه میراث جهانی کلیساهای تاریخی ایران گفت: هرسال برای بازسازی کلیساها اعتبار تعلق می گیرد و سال جاری نیز 10 میلیارد ریال برای بازسازی مجموعه قره کلیسا اختصاص یافته است.

وی بیان نمود: با وجود شیوع بیماری کرونا کارگاه بازسازیهای این مجموعه تعطیل نشده و فرایند بازسازی محوطه اعم از سنگ فرش و آماده سازی زیرساخت ها برای آینده صورت گرفته است.

آودیان افزود: کلیسای سنت استپانوس جلفا، کلیسای تادئوس یا قره کلیسا آذربایجان غربی، زور زور ماکو، ثبت جهانی شده و 40 درصد کلیساهای ثبت شده در ردیف آثار تاریخی ایران متعلق به آذربایجان غربی است.

وی با بیان اینکه کرونا تاثیر بسیار مستقیمی روی بازدیدها از این مجموعه عظیم داشته، ادامه داد: هیچ توریست خارجی از این مجموعه در ایام کرونایی بازدید نکرده است.

در سطح کشور 150 کلیسا اعم از ارامنه و آشوری از مجموعه 300 کلیسای قدیمی و تاریخی موجود ثبت ملی شده است.

بقیه کلیساها به علت اینکه 40 تا 60 درصدشان تخریب شده مورد بازسازی یا ثبت قرار نگرفته است.

روغنگر خانه یا عصارخانه ساختمان ویژه ای بود که پیشینیان در آن از دانه های گیاهان روغنی، روغن می گرفتند و دارای آسمانه ای بلند و دستگاههای گوناگون و نیز دارای آسیابی بود که با نیروی چهار انتها می گشت. پیچیدگی سازوکار و ساختمان عظیم آن چشمگیر بود و امروزه تنها تعداد اندکی از آن بر جای مانده است.

منبع: همگردی
انتشار: 18 مهر 1399 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: kulu.ir شناسه مطلب: 1180

به "بازسازی و احیای فضای عصارخانه قره کلیسا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازسازی و احیای فضای عصارخانه قره کلیسا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید