نقش تغذیه در پیشگیری از ابتلا به زوال عقل

مطالعات تغییر در سبک زندگی که تا به حال صورت گرفته ، نشان می دهد که تغذیه سالم نقش مهمی در کنترل فشار خون، کلسترول و قند خون دارد که همه از عوامل خطر دمانس (زوال عقل) به شمار می روند. توصیه این آنالیز ها، انتخاب سبک زندگی مناسب است تا از این طریق بتوان عوامل خطرساز را کاهش داد و از ابتلا به بیماری پیشگیری کرد.

نقش تغذیه در پیشگیری از ابتلا به زوال عقل

به گزارش خبرنگاران، مصرف بعضی از مواد غذایی می تواند کلسترول خون را در وضعیت مطلوب نگه دارد. در نهایت از گرفتگی عروق پیشگیری کند. شواهد نشان می دهد استفاده از روش تغذیه مدیترانه می تواند مسائل مرتبط با حافظه و تفکر را کاهش دهد. نتایج یک تحقیق جدید که در ژانویه 2017 در مجله پزشکی آموزشگاه مغز و اعصاب آمریکا چاپ شده، حاکی از آن است، افراد سالمندی که از تغذیه سبک مدیتران های به مدت سه سال استفاده نموده اند در مقایسه با افرادی که از این نوع تغذیه استفاده ننموده اند، بیشتر توانسته اند حجم مغز خود را حفظ نمایند.

سبک تغذیه مدیترانه سرشار از میوه، سبزیجات تازه، غلات، حبوبات، ماهی های چرب و لبنیات به مقدار کافی است همچنین در آن از گوشت قرمز و ماکیان به مقدار کم استفاده می گردد. در این سبک تمایل به مصرف شکر و روغن اشباع شده دیده نمی گردد و عمدتا روغن زیتون استفاده می نمایند. تحقیقات نشان داده است، افرادی که از این سبک تغذیه استفاده نموده اند کمتر به حمله قلبی مبتلا شده اند. تحقیقات مستمر نشان می دهد که این نوع تغذیه، به دلیل داشتن آنتی اکسیدان بالا - که به وسیله میوه و سبزی به بدن می رسد - فواید زیادی برای سلامتی دارد.

همچنین شواهد نشان می دهد که تغذیه سالم شامل ماهی، سبزیجات تازه، ادویه و مغزها (بادام و فندق) برای مغز مفید است و حافظه را در سالمندی حفظ می نماید. مغز ما در دوران سالمندی سالانه یک تا دو درصد کوچک می گردد. بر اساس تحقیقات اجرا شده استفاده از سبک قدیمی مدیترانه می تواند این روند را کند کند. داشتن وزن مناسب و حفظ آن حائز اهمیت است و می توان با استفاده از غذای متناسب در هر وعده آن را کنترل کرد. برای این منظور باید برنامه غذایی را از پیش تدارک دید تا غذاهای سالم مصرف گردد.

هم اکنون، تحقیقات بی شماری در زمینه تغذیه و مواد مغذی در جریان است زیرا داروهایی که برای دمانس و بیماری آلزایمر تجویز می شوند فقط علائم را کاهش می دهند و درمان بیماری نیستند. به نظر می رسد تحقیقات بیشتر در مورد تاثیر مواد غذایی بر ایمنی بدن و راهبردهای آن متمرکز و مطرح است تا یک ماده غذایی واحد.

بنا بر اعلام انجمن آلزایمر ایران، ضروری است بدانیم که غذاهای آماده و فرآوری شده فاقد مواد سالم و تازه هستند و می تواند مشکل ساز باشند. غذاهایی که برای سالمندان استفاده می گردد باید با در نظر دریافت شرایط سنی و بیماری های مزمن آنان به دقت تهیه گردد.

در ایران، تغذیه ما سرشار از میوه، سبزی تازه، حبوبات و غلات است. فقط با کمی آگاهی می توان از مصرف گوشت قرمز و ماکیان، لبنیات چرب و روغن های ناسالم (اشباع شده یا مایع با کیفیت پایین) امتناع کرد. در حال حاضر، روش طبخ غذاهای ایرانی با سرخ کردن زیاد همراه است و در نتیجه گوشت، ماکیان و یا سبزیجات روغن بیشتری را جذب می نمایند چنانچه بتوان از سرخ کردن صرف نظر و یا آن را به حداقل رساند، خانواده های ایرانی می توانند با تهیه و مصرف غذاهای سالم ترعوامل خطر دمانس و بیماری آلزایمر را کاهش دهند.

سبک زندگی سالم به معنی داشتن تغذیه سالم، ورزش منظم، معاشرت با دوستان، اجتناب از مصرف سیگار است و از این راه می توان از ابتلا به دمانس پیشگیری کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "نقش تغذیه در پیشگیری از ابتلا به زوال عقل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقش تغذیه در پیشگیری از ابتلا به زوال عقل"

نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید