همکاری ایران و آلمان در زمینه باستان شناسی

به گزارش کولو، بر اساس یادداشت تفاهم میان جمهوری اسلامی ایران و آلمان که به امضای رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و رییس موسسه باستان شناسی آلمان رسید، این دو کشور در زمینه باستان شناسی با یکدیگر همکاری می نمایند.

همکاری ایران و آلمان در زمینه باستان شناسی

با قیمت تورهای آلمان از دیدنی ترین کشور اروپایی بازدید کنید و از شهرهای برلین، هانوفرو، فرانکفورت و مونیخ دیدن کنید.

یادداشت تفاهم میان ایران و آلمان که به امضای سید محمد بهشتی، رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و فردریک ماریا فلس رییس موسسه باستان شناسی آلمان رسید، دارای 5 سال اعتبار است و به صورت اتوماتیک برای 5 سال دیگر تمدید خواهد شد. براساس این یادداشت تفاهم دو طرف در حوزه های مرتبط با پژوهش و انتشار اطلاعات شامل باستان شناسی، مردم شناسی، پژوهش های ژئوفیزیکی، فنون سال یابی آثار باستانی، مطالعه مواد فرهنگی و نمونه ها، تحلیل علمی و سایر پژوهش های میان رشته ای مرتبط با مطالعات میراث فرهنگی همکاری می نمایند. بر اساس بند یک این یادداشت تفاهم دو طرف در تقویت حوزه های آموزشی و پژوهشی به ویژه در حوزه پژوهش در زمینه های باستان شناسی، شناخت مواد، حفاظت و مرمت اشیای تاریخی، یادمان ها ومحوطه های باستان شناسی و مدیریت محوطه به یکدیگر یاری خواهند کرد. انجام طرح های میدانی باستان شناسی شامل آنالیز، برآورد، کاوش، تجزیه و تحلیل مواد، چگونگی حفاظت و مرمت مواد بقایای آلی و غیرآلی و حفاظت از میراث باستان شناسی (در حین و پس از کاوش) حفاظت و مرمت اشیای تاریخی، مدیریت یادمان ها و محوطه ها با حضور اعضای گروه نظارتی از زمینه های دیگر همکاری ایران و آلمان خواهد بود. دو طرف همچنین در طول 5 سال آینده درباره مطالعات و کاوش هایی در خصوص مناطق و اموال در ایران، آلمان و سایر طرح های پژوهشی باستان شناسی در سایر کشورها که از طریق کارگروه نظارتی معین می گردد همکاری خواهند کرد. براساس این تفاهم نامه موسسه باستان شناسی آلمان متعهد می گردد تا حضور پژوهشگران و باستان شناسان پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری را در برنامه های آموزشی و تحقیقاتی دانشگاه های آلمان تسهیل کند. در بخش دیگری از این یادداشت تفاهم تاکید شده که دو طرف در مطالعات باستان شناسی و زیست محیطی مرتبط با باستان شناسی در مناطقی از ایران، آلمان و یا سایر کشورها که توسط کارگروه نظارتی معین گردد همکاری خواهند کرد. این تفاهم نامه تاکید می نماید: موسسه باستان شناسی آلمان متعهد است تا براساس مقررات هیچ یک از اموال فرهنگی مکشوفه از کارهای میدانی باستان شناسی در جمهوری اسلامی ایران را از کشور خارج نکند. این موسسه کوشش خواهد نمود تا شرایط لازم برای تجزیه و تحلیل مواد آلی و غیرآلی و یافته های معدنی مکشوفه از پژوهش ها و کارهای میدانی باستان شناسی مشترک را در ایران فراهم کند. در تفاهم نامه مورد اشاره همچنین آمده است:

در موارد استثنایی و به تشخیص پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری امکان خروج نمونه ها مطالعاتی برای تجزیه و تحلیل در آلمان فراهم می گردد و در همین حال پژوهشگاه می تواند بر حسب نوع نمونه ها استرداد آنها به ایران را درخواست کند و موسسه متعهد به استرداد آنها است.در بند دیگری از این یادداشت تفاهم آمده است:گزارش های مربوط به کار میدانی و سایر تحقیقات با همکاری نزدیک میان پژوهشگران دو طرف آماده می گردد و به زبان های فارسی و انگلیسی منتشر خواهد شد.گزارش نتایج علمی مربوط به طرح های مشترک پژوهشی، ترجیحا ابتدا در ایران و به زبان فارسی چاپ می گردد. در همین حال دو طرف از حقوق مالکیت فکری یکسان نسبت به نتایج علمی طرح های مشترک برخوردار هستند. بر اساس بند دیگر این تفاهم نامه در صورت ایراد هرگونه خسارت به ساختارها و اشیای باستان شناسی موضوع این یادداشت تفاهم توسط هر یک از اعضای هیات اعزامی موسسه باستان شناسی آلمان، این موسسه خسارات وارده را جبران خواهد نمود. منبع: خبرگزاری مهرمنبع: کجارو
انتشار: 16 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kulu.ir شناسه مطلب: 723

به "همکاری ایران و آلمان در زمینه باستان شناسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همکاری ایران و آلمان در زمینه باستان شناسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید