10 کشف جالب دانشمندان درباره دایناسورها در سال 2020

به گزارش کولو، هر ساله اسرار و گونه های دیگری از دایناسورها کشف می شوند و سال 2020 نیز از این قاعده مستثنا نبود. در این مقاله، 10 کشف جالب از دایناسورها را معرفی خواهیم کرد.

10 کشف جالب دانشمندان درباره دایناسورها در سال 2020

به گزارش خبرنگاران به نقل از زومیت، حدود 66 میلیون سال قبل دایناسورها منقرض شدند؛ اما اسرار بسیاری از آن ها هنوز سر به مهر است. این مقاله به 10 کشف خارق العاده از دایناسورها مربوط است؛ از گونه های تازه پیدا شده تا تجزیه و تحلیل تخم ها و حتی حذف بعضی از گونه ها.

1. اسپینوزوروس می تواند شنا کند

دانشمندان سال ها فکر می کردند اسپینوزوروس شناگر است. برای اثبات این ادعا، آنان جز چند فسیل نفیس مدرک دیگری نداشتند. لازم به ذکر است کامل ترین نمونه آن ها در بمباران متفقین علیه آلمان در جنگ دنیای دوم از بین رفته بود. اکنون با تجزیه و تحلیل دم اسپینوزوروس تعیین شد دم پهن این دایناسور شبیه پارویی برای شناگر عمل می نماید. یافته های این تحقیق ماه آوریل در مجله Nature منتشر شد. نزار ابراهیم، نویسنده ارشد این مطالعه و دیرینه شناس دانشگاه دیترویت میریس، در بیانیه ای گفت: این کشف میخی بر تابوت این ایده است که می گویند دایناسورهای غیرپرنده هرگز به قلمرو آبزیان حمله ننموده اند. این دایناسور (اسپینوزوروس) به طور فعال در عمق آب به دنبال طعمه بود، نه اینکه در آب های کم عمق بایستد و منتظر ماهی باشد.

2. بهترین معده حفظ شده دایناسورها

دانستن اینکه دایناسورهای گیاه خوار دقیقا چه چیزی خورده اند، سخت است. برگ ها و سایر موادگیاهی به خوبی حالت فسیلی به خود نمی گیرند؛ حتی اگر مواد آلی باستانی به خوبی حفظ شوند، دانستن این موضوع داشوار است که دایناسور آن را خورده باشد. شاید هم این مواد به طورتصادفی در کنار هم فسیل شده باشند.

کشف فسیل نودوسورید با دستگاه گوارشی که به خوبی حفظ شده، به روشن شدن راز و رمزهای تغذیه یاری نموده است. محققان محتویات فسیل شده این جانور 112 ساله را تجزیه و تحلیل کردند و بدین نتیجه رسیدند دایناسور نودوسوریدی فسیل شده ای به نام Borealopelta Markmitchelli سرخس خوار بوده است. این مطالعه ماه ژوئن در مجله Royal Society Open Science منتشر شد.

طول Markmitchelli برابر با 18 فوت (5/5 متر) بود و تنها انواع خاصی از سرخس ها را می خورد و ظاهرا برگ ها را به ساقه و شاخه ها ترجیح می داد. همچنین، این دایناسور سنگ هایی به اندازه بین نخود و انگور به نام گاسترولیت داشت که احتمالا به یاری آن مواد غذایی را هضم می کرد.

3. جنین تیتانوسور شاخدار

قبل از اینکه دایناسورهای گردن بلند تیتانوسور بزرگ شوند، آیا آن ها بچه های کوچک شاخ دار بودند؟ تحقیقی که ماه آگوست در مجله Current Biology منتشر شد، نشان می دهد کشف جنین نادر دایناسور تیتانوسور در آرژانتین حاکی از آن است که این بچه های کوچک و موذی شاخ کرگدنی مانند روی پوزه خود داشتند که تا بزرگ سالی آن را از دست می دادند. هنوز اطلاعاتی در دست نیست که آیا والدین بزرگ الجثه این دایناسور کوچک 80 میلیون سال قبل، واقعا فکر می کردند این شاخ زیبا است؟ البته ممکن است کودک از آن برای بیرون آمدن از پوسته خود استفاده کند.

4. تخم هایی با پوسته نرم

در تحقیقی که نتایجش ماه ژوئن در مجله Nature منتشر شد، از کشف اولین تخم دایناسوری صحبت شده که ممکن است پوسته ای نرم داشته باشند. محققان تخم های باستانی دو گونه از دایناسورها را کشف کردند: 1. دایناسور شاخدار Protoceratops که در دوره کرتاسه زندگی می کردند؛ 2. دایناسور Sauropodomorph گردن بلند موسوروس که در دوره تریاس زندگی می کردند.

در مطالعه ای جداگانه از مجله Nature، گروه دیگری از دانشمندان در قطب جنوب تخم پوسته نرمی 68 میلیون ساله از موسوسار پیدا کردند که درواقع، دایناسور نیست؛ بلکه هیولایی دریایی خزنده است که در دوران دایناسورها زندگی می نموده است. برای محققان هنوز معما است این تخم موسوسار که به اندازه توپ فوتبال است، در آب یا مانند لاک پشت در زمین خشک گذاشته شده است.

5. با پسرعموی T.Rex دیدار کنید: دروگر مرگ

تیرانوسوروس رکس پسرعموی تازه ای پیدا نموده است که نامی ترسناک دارد: دروگر مرگ. این دایناسوری است که در حال حاضر در آلبرتای کانادا واقع شده است. این جانور 79/5 میلیون ساله قدیمی ترین تیرانوسوروس ثبت شده در آمریکای شمالی است. همچنین، در 50 سال گذشته اولین بار است که دایناسور جدیدی از گونه تیرانوسوروس در کانادا کشف و ثبت می گردد.

جاردووریس، دانشجوی دکتری دیرینه شناسی دانشگاه کالگری در آلبرتا و محقق اصلی این تحقیق، به لایوساینس گفت: این دایناسور قطعا حیوانی کاملا با ابهت و تقریبا 8 فوت (2.4 متر) بلند بود. دروگر مرگ برجستگی های عمودی منحصر به فردی داشت که از چشمانش در امتداد پوزه بالایی ادامه داشت. دانشمندان هنوز نمی دانند چرا باید جانوری گوشت خوار این برجستگی ها را داشته باشد.

6. دایناسوری که نبود

یک قطعه کهربای 99 میلیون ساله از میانمار (برمه سابق) با جمجمه ای مرموز خبرساز شد که در داخلش به خوبی محافظت شده است. محققان بر این باورند این کوچک ترین دایناسور کشف شده دنیا است. این دایناسور پرنده مانند حدود 100 دندان تیز و ریز دارد و وزن آن فقط 0/07 اونس (2 گرم) است؛ حدود وزن اسکناس های دو دلاری!

دانشمندان با تجزیه و تحلیل قراردادن نمونه های بیشتر از این جانور می گویند این دایناسور نیست؛ بلکه مارمولک است؛ در نتیجه، مطالعه اصلی و اولیه آن پس گرفته شد. حتی در صورت باطل شدن تحقیق اصلی، محققان از این کشف عجیب و غریب بسیار هیجان زده هستند. محقق اصلی این مطالعه، Jingmai OConnor، پیش از این مطالعه، استاد ارشد دیرینه شناسی مهره داران در آموزشگاه چین ساینس بود. اکنون، آموزشگاه چین ساینس موزه فیلد تاریخ طبیعی شیکاگو است.

7. جنین های تیرانوسور

درحال حاضر، تنها دو جنین تیرانوسور کشف شده در حال آنالیز و بسیار کوچک هستند. این درنده ابتدا با جمجمه ای به اندازه یک موش آغاز تکامل کرد. فسیل های این نوزدان ریز پنچه انگشت های پای کشف شده در آلبرتا و استخوان فک کشف شده در مونتانا را شامل می گردد. گریگوری فونستون، محقق ارشد تحقیق در دانشگاه ادینبورگ اسکاتلند، ماه اکتبر به لایوساینس گفت: این یافته ها فوق العاده نادر و اولین نمونه از این نوع در دنیا هستند. تیرانوسورهای نوجوان از هر نوع به ندرت نادر هستند و تا به امروز، استخوانی پیدا ننموده ایم که گمان کنیم ممکن است جنین باشد.

8. دو نظریه درباره Nanotyrannus

آیا گونه Nanotyrannus وجود دارد؟ محققان می گویند بعضی از بقایای تیرانوسور به تیرانوسور پیگمی به نام Nanotyrannus تعلق دارد؛ درحالی که بعضی دیگر از آن ها بقایای نوعی از Tyrannosaurus rexs است. بیشتر محققان باور دارند وجود Nanotyrannus کاملا منتفی نیست؛ بنابراین تا زمانی که شواهد بیشتری گردآوری نگردد، احتمال واقعی بودن این جانور وجود دارد.

در سال 2020، دو تحقیق درباره Nanotyrannus انجام و متأسفانه گفته شد این رکس نوجوان است:

در مطالعه ماه ژانویه که یافته هایش در مجله ساینس ادوانس منتشر شد، دو نمونه معروف تیرانوسوروس، ملقب به جین و پیتی را مطالعه شدند. با تجزیه و تحلیل استخوان ها تعیین شد جین و پیتی فقط 13 و 15 سال دارند و استخوان هایشان به سرعت رشد می نمایند؛ دقیقا مانند یک نوجوان.در مطالعه ماه ژوئن که نتایجش در ژورنال PeerJ منتشر شد، 44 نوع مختلف تی رکس آنالیز و مراحل رشد گونه ها تجزیه و تحلیل شدند. تی رکس های نوجوان کاملا در منحنی های رشد قرار می گیرند. این امر نشان می دهد Nanotyrannus تی رکس است و نه گونه ای جداگانه.

9. دایناسورهای دوئل نماینده به موزه فروخته شدند

خاتمه، دانشمندان درحال آنالیز دو فسیل معروف از دایناسور ها هستند. این به اصطلاح دایناسورهای دوئل نماینده فسیل کامل ترین Tyrannosaurus rex و Triceratops هستند که کشف شده اند. دانشمندان بر این باورند که ممکن است در زمان مرگ این دو دایناسور در حال دوئل بوده اند. دو فسیل دایناسورها با معامله ای 6 میلیون دلاری به موزه علوم طبیعی کارولینای شمالی راه پیدا کردند.

در سال 2006، شکارچیان آماتور فسیل ها در مونتانا دایناسورهای دوئل نماینده را کشف نمایند؛ اما نتوانستند آن ها را بفروشند. حتی در سال 2013 نیز پیروز شدند آن ها را بفروشند و خاتمه صاحبان زمینی که فسیل ها در آنجا کشف شد، مدعی وجود آن ها شدند. درهر حال، اکنون دایناسورهای دوئل 67 میلیون ساله در نمایشگاهی خارق العاده برای مردم و دانشجویان به نمایش گذشته شده اند و دانشمندان نیز مشغول مطالعه روی آن ها هستند.

10. آیا دایناسورهای نوک اردکی می توانند شنا نمایند؟

دایناسور تازه کشف شده نوک اردکی به نام Ajnabia odysseus در جایی پیدا شد که نباید باشد. مطالعه ماه نوامبر نشان می دهد فسیل های این دایناسور در مراکش کشف شده است. نیکلاس لونگریچ، محقق ارشد تحقیق در دانشگاه بات، در بیانیه ای گفت: این کاملا بی محل است؛ مانند یافتن کانگورو در اسکاتلند! نوک اردکی در آمریکای شمالی تکامل یافت و بعدها به آمریکای جنوبی و آسیا و اروپا راه یافت. ناگفته نماند آفریقا 66 میلیون سال پیش و در اواخر دوران کرتاسه، زمانی که A. odysseus زنده بود، آفریقا قاره ای جزیره ای بود. چگونه به آنجا رسیده است؟

منبع: جام جم آنلاین