همکاری ستاد علوم شناختی با بیش از 40 مرکز دانشگاهی کشور

به گزارش کولو، تهران- خبرنگاران- ستاد توسعه علوم و فن آوری شناختی با هدف توسعه و گسترش این دانش با بیش از40 مرکز دانشگاهی استان های مختلف همکاری و مشارکت دارد.

همکاری ستاد علوم شناختی با بیش از 40 مرکز دانشگاهی کشور

به گزارش روز شنبه خبرنگار علمی خبرنگاران، کارشناس ارشد گروه پژوهش، فناوری و زیرساخت ستاد علوم شناختی در تشریح فعالیت های این ستاد گفت: ستاد توسعه علوم و فن آوری های شناختی برای ترویج و ارتقای دانش علوم شناختی و پیشبرد اجرای طرح های تحقیقاتی اکنون با بیش از 40 مرکز دانشگاهی در استان های مختلف کشور همکاری و مشارکت دارد.

حسین عزیزی گفت: ستاد علوم شناختی می کوشد با حمایت از طرح های پژوهشی، فرصت ها و بسترهای لازم را برای ارتقای حوزه های شناختی در کشور فراهم آورد و با تامین نیازهای این حوزه در داخل، جهت دستیابی به خودکفایی و کاهش وابستگی ها را فراهم سازد.

کارشناس ارشد گروه پژوهش، فناوری و زیرساخت ستاد علوم شناختی بیان داشت: ستادعلوم شناختی راهبرد حمایتی ازطرح های پژوهشی را با رویکردهای هدفمند ودارای نتایج و دستاوردهای تعیین پیگیری می کند تا با استفاده از دانش بومی، زمینه برای پیشگیری وتسهیل بازتوانی ودرمان بیماری ها ونیز ابداعات در بخش فن آوری های علوم شناختی در کشورمان مهیا شود.

به گزارش روابط عمومی ستاد علوم و فن آوری شناختی ، عزیزی ادامه داد: به منظورتوسعه وگسترش دانش علوم شناختی و بهره مندی محققان و دانش پژوهان از چتر حمایتی ستاد توسعه علوم و فن آوری های شناختی، در 9 مرحله فراخوان حمایت از طرح های پژوهشی از سوی ستاد توسعه علوم شناختی بیش از 200 طرح پژوهشی ومطالعاتی درحوزه علوم و فن آوری های شناختی در مراکزعلمی کشور زیر پوشش حمایت های این ستاد قرارگرفت.

وی یادآورشد: در راستای فراخوان طرح های پژوهشی وحمایت از اساتید در مراکزعلمی ودانشگاهی کشور، محققانی که به شیوه های مختلف درطرح های علوم شناختی مشارکت و یا همکاری دارند، از حمایت های ستاد برخوردارخواهند شد تا از این طریق نسبت به انتقال تجربیات و یافته های علمی ونیز افزایش همکاری های متقابل اقدامات مفیدی درحوزه علوم شناختی صورت پذیرد.

به گفته این کارشناس ارشد ستادعلوم شناختی به واسطه حمایت های صورت گرفته، هم اینک طرح های متعددی در زمینه نگاشت مغز، ایمپلنت های مغزی، ارتباط بین مغز و ماشین و سایرحوزه ها در حال اجرا است که نشانگر کسب پیشرفت های علمی و تحقیقاتی گسترده در علوم شناختی است.

عزیزی با اشاره به اینکه یکی دیگر از اهداف ستاد توسعه علوم شناختی ایجاد و فعالیت گروه های پیشران برای تسریع در اجرای طرح های پژوهشی و زمینه سازی برای بومی سازی تولید، ساخت و تامین تجهیزات وفن آوری های شناختی است، گفت: براساس این راهبرد، تاکنون چهارگروه پیشران درمراکز تحقیقاتی دانشگاهی تشکیل شده که فعالیت این گروه ها منجر به تولید فن آوری های بومی و خدمات شناختی می شود.

وی با تاکید بر اینکه ساخت انواع دستگاه های ثبت سیگنال های مغزی و تحریک مغزی از جمله دستاوردهای اجرای طرح های تحقیقاتی در امر تولید و ساخت فن آوری های شناختی در داخل کشور است، اضافه کرد: تلاش ها برای دستیابی به تامین نیازهای داخلی و کاهش وابستگی ها با اجرای دقیق طرح های تحقیقاتی همراه با ارزیابی و نظارت مستمر بر اجرای این طرح ها به عنوان یک اولویت و راهبرد از سوی ستاد توسعه علوم شناختی با جدیت ادامه دارد.

وی همچنین اعتمادسازی در میان محققان و نخبگان برای اجرای طرح های تحقیقاتی و حمایت های گسترده از فعالیت های آنان را از برنامه های عملی ستاد توسعه علوم شناختی یاد کرد و گفت: تبادل دیدگاه ها میان مجریان و ناظران طرح های تحقیقاتی برای پیشرفت طرح ها به طور جدی در دستور کار واقع شده است.

وی اضافه کرد: سال گذشته با حمایت های ستاد توسعه علوم شناختی از میان طرح های پژوهشی بخشی از دستاوردهای طرح پیشران پژوهشی درحوزه نورواپتیک و تصویربرداری از مغز در پژوهشکده لیزر و پلاسمای دانشگاه شهید بهشتی با همکاری مرکز تحقیقات علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی راه اندازی و مورد بهره برداری قرارگرفت.

کارشناس ارشد ستاد توسعه علوم شناختی یادآورشد: ستاد توسعه علوم و فن آوری های شناختی به منظور تسهیل در امر ارایه طرح های پژوهشی توسط محققان، ساختار ثبت طرح های پیشنهادی را بر اساس تجربه های فراخوان طرح های پژوهشی ستاد و الگوهای معتبر بین المللی، استاندارسازی و به روز رسانی کرده است.

عزیزی با بیان اینکه این ساختار به گونه ای طراحی و تنظیم شده است که پژوهشگر بتواند طرح پیشنهادی خود را به اختصار اما به طور کامل و با دقت زیاد که قابل ارزیابی کمی و دقیق باشد، ارائه کند، اضافه کرد: ساختارجدید ثبت طرح پژوهشی پیشنهادی علاوه بر ارتقای کیفیت داوری، ارائه پیشنهاد طرح برای پژوهشگر را نیز آسان می کند و زمینه برای بازبینی، مطالعه و بررسی دقیق طرح در کمیته داروی را سرعت می بخشد.

کارشناس ارشد ستاد خاطر نشان کرد: در طرح های تحقیقاتی بازتوانی و ارتقاء توانمندی های شناختی، پژوهش های کاربردی و بنیادی در آموزش و پرورش شناختی، پژوهش های کاربردی و بنیادی در علوم شناختی زبان (زبانشناسی شناختی، پژوهش های شناختی مبتنی بر نگاشت مغز، توسعه ابزارها و فن آوری های مطالعه رفتار زمانی- شبکه ای مغز، پژوهش های شناختی در حوزه های بالینی و علوم اعصاب شناختی، توسعه فن آوری های شناختی مرتبط با ارتباط بین مغز و ماشین و مغز با مغز، و نیز مطالعات بنیادی و نظریه پردازی در حوزه علوم شناختی ،مدل سازی شناختی و روانشناسی شناختی در اولویت ستاد قرار دارند.

علمی **9340**1883

منبع: ایرنا
انتشار: 15 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kulu.ir شناسه مطلب: 177

به "همکاری ستاد علوم شناختی با بیش از 40 مرکز دانشگاهی کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همکاری ستاد علوم شناختی با بیش از 40 مرکز دانشگاهی کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید