پایان شکاف 7 ماهه در ارتباط مستقیم بین سران چین و آمریکا

به گزارش کولو، تهران (پانا) - کاخ سفید خاطرنشان کرد که رؤسای جمهور آمریکا و چین بعد از وقفه ای 7 ماهه، به صورت تلفنی گفت وگو و درباره مسائل مهم منطقه ای و جهانی صحبت کردند.

پایان شکاف 7 ماهه در ارتباط مستقیم بین سران چین و آمریکا

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا امروز (جمعه) به صورت تلفنی با شی جین پینگ همتای چینی خود گفت وگو کرد. کاخ سفید با اعلام این خبر گفت بایدن و شی درباره موضوعات دوجانبه ای از جمله صلح و ثبات در شرق آسیا و منافع جهانی دو کشور صحبت کرده اند.

به نوشته خبرگزاری رویترز، این تماس تلفنی که پس از اولین تماس بایدن به نام رئیس جمهور با شی در ماه فوریه انجام شد، به شکاف هفت ماهه در ارتباط مستقیم بین سران چین و آمریکا خاتمه داد.

در بیانیه کاخ سفید درباره این تماس آمده است: بایدن و شی، گفت وگوی استراتژیک وسیعی درباره زمینه هایی که در آن منافع ما به هم پیوند خورده و حوزه هایی که منافع، ارزش ها و دیدگاه های ما با هم فرق دارد، انجام دادند. آنها توافق کردند که در مورد هر دو مجموعه موضوعات به طور آشکار و مستقیم مشارکت کنند.

این در حالی است که روابط چین و دولت بایدن از زمان روی کارآمدن وی در کاخ سفید، به دلیل اختلافات بر سر مسائلی از جمله تایوان، هنگ کنگ و تجارت جهانی، به تنش گرویده است.

نیروی دریایی آمریکا بارها و به بهانه دفاع از آزادی ناوبری در آب های بین المللی و به قصد حمایت از جدایی طلبان تایوان، کشتی های جنگی خود را از تنگه تایوان عبور داده است. فقط 15 کشور در جهان به صورت رسمی با تایوان روابط دیپلماتیک دارند اما بسیار از دولت ها دفتر کنندگی خود در این کشور را تحت نام دفاتر تجاری اداره می کنند.

به رغم تعهد رسمی واشنگتن به پکن، طی سال های اخیر روسای جمهور آمریکا از هر دو حزب جمهوری خواه و دموکرات اقداماتی مغایر با سیاست چین واحد از قبیل فروش تسلیحات نظامی و برقراری مراودات دیپلماتیک با تایوان انجام داده اند.

چند روز قبل هم کین گانگ سفیر چین در آمریکا با انتقاد شدید از ذهنیت جنگ سردی سیاستمداران و مقام های واشنگتن، خواستار تغییر ذهنیت آنها شد و هشدار داد چین، شوروی سابق نیست.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 20 شهریور 1400 بروزرسانی: 20 شهریور 1400 گردآورنده: kulu.ir شناسه مطلب: 1790

به "پایان شکاف 7 ماهه در ارتباط مستقیم بین سران چین و آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پایان شکاف 7 ماهه در ارتباط مستقیم بین سران چین و آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید