کشف حیرت انگیز کتابچۀ پزشکی در مقبرۀ 2 هزارساله

به گزارش کولو، باریکه های 2000 ساله بامبو که ده سال پیش کشف شده بودند حالا رمزگشایی شده اند. این نوشته ها به احتمال زیاد مربوط به مکتب پزشکی پین چیائو، پزشک افسانه ای چین باستان هستند.

کشف حیرت انگیز کتابچۀ پزشکی در مقبرۀ 2 هزارساله

خبرنگاران | تصور می گردد میان تمام بامبو های کشف شده به وسیله باستان شناسان، این مجموعه از اسناد پزشکی باستانی، تا به امروز غنی ترین و کامل ترین سیستم نظری چین باشد که بالاترین ارزش نظری و بالینی را دارد. محتوای این اسناد باستانی در قالب هشت کتاب با عنوان باریکه های پزشکی تیانهویی گردآوری و منتشر شده اند.

به گزارش خبرنگاران ، پین چیائو حدود سال 407 پیش از میلاد به دنیا آمد. او را پدر طب سنتی چینی می دانند. توسعه نظریه Meridian (گذرگاه های انرژی در بدن) و نقاط مورد استفاده در طب سوزنی را به او نسبت می دهند. توضیح حال نویسان افسانه هایی درباره او توضیح داده اند از جمله اینکه یک الهه به او استعداد تماشا درون بدن ها را برای تشخیص بیماری ها داده بود یا اینکه او توانسته بود بین دو انسان زنده، عمل موفقیت آمیز پیوند قلب انجام دهد. پزشکان سلسله هان آثار او را به طور مفصل مطالعه می کردند، اما این آثار با گذشت قرن ها ناپدید شده بود.

(مقبرۀ دوهزارساله که غیر از باریکه های بامبو، پر از مصنوعات چوبی، سفالی، برنزی و آهنی دیگر نیز هست)

سال 2012، تیمی از باستان شناسان موسسه آثار فرهنگی و باستان شناسی چنگدو و مرکز حفاظت از آثار فرهنگی جینگژو غربی، سایت ساخت و ساز مترو در شهر تیانهویی را حفاری کردند و چهار مقبره سلسله هان غربی را کشف کردند؛ گودال هایی با پوسته بیرونی چوبی که حاوی مقادیر زیادی چوب لاکی، سرامیک، برنز و مصنوعات آهنی بودند.

مجموعه ای از نوشته ها شامل 1000 باریکه بامبو در مقبره شماره 3 پیدا شدند. این باریکه ها که 2000 سال در یک مقبرۀ بسیار مرطوب مانده بودند، شرایط تقریبا سالمی داشتند اما بسیار نرم و سیاه شده بودند. تقریباً یک دهه طول کشید تا 930 عدد از این باریکه های بامبو که حاوی بیش از 20000 کلمۀ چینی بودند تمیز، تثبیت و احیا شوند تا بتوان آن ها را خواند.

تفسیر سیستم نوشتاری چین باستان از روی این باریکه های بامبو کار دشواری است. در طول قرن ها، تلفظ و حروف گذاری تغییر نموده است و نام هایی مانند پین چیائو به روش های مختلف به زبان چینی نوشته شدند. باستان شناسان باور دارند این باریکه ها به واسطه تکرار واژگان و عبارات کلیدی معروفی از نظریه پزشکی پین چیائو، در واقع کتب پزشکی مکتب او بوده اند.

(مدل دو هزارسالۀ بدن انسان که در یکی از مقبره ها شف شد)

این فرضیه با کشف تندیسه لاکی سالم یک فرد منقوش به خطوط و گذرگاه های انرژی به رنگ سفید و قرمز تایید شد. اعضای مهم بدن از قبیل قلب، ریه و کلیه این مدل، برچسب گذاری شده اند. این اکتشاف کامل ترین مدل پزشکی است که تا به امروز در چین یافت شده است.

مترجم: زهرا ذوالقدر

منبع: فرادید
انتشار: 9 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 9 اردیبهشت 1402 گردآورنده: kulu.ir شناسه مطلب: 2236

به "کشف حیرت انگیز کتابچۀ پزشکی در مقبرۀ 2 هزارساله" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف حیرت انگیز کتابچۀ پزشکی در مقبرۀ 2 هزارساله"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید