گزارش، ترکیه و چالش استانبول در شیوع کرونا

به گزارش کولو، مدیریت کلان شهر استانبول با جمعیت 15 میلیون نفری، یکی از عظیم ترین چالش های ترکیه در مقابله با شیوع گسترده ویروس کرونا است.

گزارش، ترکیه و چالش استانبول در شیوع کرونا

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، ویروس مهلک کرونا، ترکیه را نیز درنوردیده و سرعت و گستره ابتلا، بیشتر شده است.

بر اساس آمارهای رسمی اعلام شده توسط فخرالدین کوجا وزیر بهداشت ترکیه، آمار مبتلایان به ویروس کرونا در این کشور به مرز 14 هزار نفر نزدیک شد.

او در صفحه مجازی خود درباره آخرین شرایط مبتلایان به ویروس کرونا نوشت: روز سه شنبه 2704 مورد جدید به ویروس کرونا تشخیص داده شده و همچنین 46 نفر نیز جان خود را از دست دادند. با این حساب، در مجموع تا به امروز 13531 نفر در ترکیه به ویروس کرونا مبتلا شده اند و 214 نفر نیز جان خود را از دست داده اند.

در این میان، مقامات سیاسی و بهداشتی ترکیه همچنان اصرار دارند که در خصوص جزئیات گستره شیوع در استان ها و مناطق مختلف کشور، اطلاعات روشنی را با مردم در میان نگذارند.

اما شواهد نشان می دهد که بیشترین نگرانی دولت، مربوط به استانبول است. بنابراین مدیریت کلان شهر استانبول با جمعیت 15 میلیون نفری، یکی از عظیم ترین چالش های ترکیه در مقابله با شیوع گسترده ویروس کرونا است.

چالش عظیمی به نام اتوبوس

موضوع مبارزه با کرونا در ترکیه، مانند بسیاری از موضوعات دیگر، به یک مجال و فرصت برای جنگ و جدال سیاسی و حزبی تبدیل شده و آشکارا می توان دید که بین دیدگاه دولت و حزب حاکم با احزاب مخالف، فاصله و شکاف عمیقی وجود دارد.

اهمیت این موضوع را زمانی می توان درک کرد که به خاطر بیاوریم پست شهرداری استانبول، که در ساختار سیاسی و عمرانی ترکیه پست مهمی به شمار می آید، در دست یکی از سران مخالفین به نام اکرم امام اوغلو است که نه تنها از اردوغان حرف شنوی ندارد، بلکه به عنوان یکی از چهره های جوان جبهه مخالفین حزب حاکم، به طور مداوم در راستا سیاسی و اجرایی خود علیه برنامه های حزب حزب عدالت و توسعه و دولت، موضع می گیرد.

اما واقعیت این است که تمامی بیانات و مواضع سیاسی امام اوغلو، الزاماً ارتباطی با اهداف حزبی ندارد و به عنوان مثال، نگرانی های او در خصوص نقش اتوبوس های شهری در انتقال ویروس کرونا، منطقی و عینی است.

اگر چه استفاده نزدیک به یک میلیون نفر از مردم استانبول از وسایل حمل و نقل عمومی در روزهای بحرانی کرونا مقامات ترکیه را نگران نموده، اما این فقط شخص شهردار است که در این مورد اظهار نظر نموده و حرف می زند.

او دیروز خاطرنشان کرد: با آمارهای روشن و شفاف دریافتیم که در روزهای اخیر، به طور مداوم، هر شبانه روز بین 800 هزار تا 1 میلیون نفر در شهر استانبول از اتوبوس های عمومی استفاده نموده اند و این بسیار خطرناک است.

اکرم امام اوغلو در ادامه اضافه نمود: استانبول مانند هیچ کدام از شهرهای دیگر ترکیه نیست و یک موقعیت کاملاً منحصر به فرد دارد. چراکه جمعیت 15 میلیون نفری این شهر و ارتباط آن با دنیای خارج، ویژگی مهمی است و باید هرچه زودتر، قرنطینه عمومی و مقررات منع آمد و شد در استانبول اعلام گردد. اگر نه با بحران عظیمی روبه رو خواهیم شد.

دولت چه می گوید؟

در شرایطی که احزاب مخالف خواستار اعلام تعطیلی عمومی و مقررات منع آمد و شد هستند، دولت زیر بار چنین پیشنهادی نمی رود. چرا که نخستین پیامد قرنطینه عمومی و اعلام مقررات منع آمد و شد، این است که دولت ناچار خواهد بود هزینه امرار معاش مردم را تامین کند و به شکل خانه به خانه، مواد غذایی و آذوقه در اختیار آنان بگذارد و با توجه به شرایط مالی ترکیه چنین چیزی از طاقت و توان دولت خارج است.

اما در عین حال در این مسئله یک چالش و تناقض جدی وجود دارد که کمال کلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوری خلق به روشنی به آن اشاره نموده است. او در خصوص تصمیمات دولت در راستا مبارزه با کرونا گفته است: از یک سو به مردم می گویید در خانه بمانید و از دیگر سو حاضر نیستید ادارات و محل کار را تعطیل کنید و همچنین زیر بار آن نمی روید که معاش مردم را تأمین کنید. یکی از شما به زبان روشن برای مردم شرح دهد که چگونه می توان هم در خانه ماند و هم آذوقه و معاش زندگی را تامین کرد؟ چنین چیزی ناممکن است.

اما اردوغان در مقام رئیس جمهور ترکیه و رهبر حزب حاکم، با اعلام کمپین عمومی حمایت ملی از خانوادههای مستمند در دوران کرونا، نشان داده که در راستا دیگری حرکت می نماید و حاضر نیست به درخواست و توصیه مخالفین اعتنائی کند.

درخواست اردوغان با پاسخ مثبت بسیاری از مقامات سیاسی و مسئولین و فعالان مالی و هنرمندان ترکیهای روبرو شده و تا به امروز ده ها میلیون لیره برای تامین آذوقه خانواده های نیازمند جمع آوری شده است.

اما مسئله تعطیلی، موضوعی است که دست کم در شرایط فعلی، در دستور کار دولت اردوغان نیست. به ویژه در استانبول که به عنوان قلب مالی و تجاری ترکیه شناخته می گردد، اعلام مقررات منع آمد و شد برای دولت هزینههای سنگینی به بار خواهد آورد.

نماد استانبول برای اردوغان و آکپارتی

شکی نیست که استانبول برای تمام مردم ترکیه و جریانات سیاسی این کشور از اهمیت استراتژیک و حیاتی برخوردار است. اما در عین حال باید به این نکته هم اشاره نمود که استانبول، در زندگی سیاسی اردوغان و یاران او نقش مهمی دارد.

چراکه استانبول خاستگاه اولیه اردوغان برای رسیدن به پست شهرداری و رشد پله به پله سیاسی بوده است و همیشه جمعیت عظیمی از طرفداران حزب عدالت و توسعه، در این شهر زمینه آن را فراهم نموده اند که اردوغان و رفقای او در قدرت بمانند.

در عین حال این نکته نیز مهم است که در سالیان اخیر در ادبیات سیاسی حزب عدالت و توسعه و اتاق فکر این حزب، استانبول کانون سیاسی، اجتماعی، گردشگری و فرهنگی مهمی بوده که توانستند مفهوم ترکیه نوین را با آن جا بیاندازند و با مگا پروژه های کلان، آرای مردم را به سوی خود جلب نمایند.

اما در آخرین انتخابات شهرداری های ترکیه، استانبول به عنوان عظیمترین قلعه حزب عدالت و توسعه، از دست این حزب خارج شد و به دست مخالفین افتاد.

بنابراین در شرایط کنونی اگر رئیس جمهور بخواهد به توصیه امام اوغلو و دیگر مخالفین عمل نموده و استانبول را تعطیل کند، گامی دیگر در راستای تحقق اهداف آنان بر برداشته و از لحاظ نمادین، فضایی به وجود می آید که نشان دهنده آن خواهد بود که استانبول دیگر به حزب حاکم تعلق ندارد. بنابراین می توان گفت تنشهای حزبی و سیاسی در مدیریت کلان شهر استانبول، حتی در مقطع حساس شیوع کرونا هم به وضوح قابل مشاهده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 1 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kulu.ir شناسه مطلب: 930

به "گزارش، ترکیه و چالش استانبول در شیوع کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش، ترکیه و چالش استانبول در شیوع کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید