7 تأثیر منفی موبایل بر سلامت

به گزارش کولو، در سال های اخیر، ترس و نگرانی عمومی در خصوص پرتوهای ساطع شده از تلفن های همراه به طرح نظریه های متعددی درباره تاثیرات این پرتوتابی بر سلامتی منجر شده است. ادعاهایی مثل خطر بالای سرطان مغز یا تولد بچه ها آسیب دیده از مادران استفاده کننده از موبایل، با تحقیقات علمی مردود اعلام شده اند و آنهایی که نگران کباب شدن مغزهایشان هستند می توانند آسوده باشند اما تحقیقات و روش های دیگری را که موبایل ممکن است بر سلامتی اثر سوء داشته باشد- و احتمالا نه آن طور که شما فکر می کنید- مطرح کر ده اند.

7 تأثیر منفی موبایل بر سلامت

7 تأثیر منفی موبایل بر سلامت

ترجمه: دکتر سیدمحمدمهدی بیکایی

در سال های اخیر، ترس و نگرانی عمومی در خصوص پرتوهای ساطع شده از تلفن های همراه به طرح نظریه های متعددی درباره تاثیرات این پرتوتابی بر سلامتی منجر شده است. ادعاهایی مثل خطر بالای سرطان مغز یا تولد بچه ها آسیب دیده از مادران استفاده نماینده از موبایل، با تحقیقات علمی مردود اعلام شده اند و آنهایی که نگران کباب شدن مغزهایشان هستند می توانند آسوده باشند اما تحقیقات و روش های دیگری را که موبایل ممکن است بر سلامتی اثر سوء داشته باشد- و احتمالا نه آن طور که شما فکر می کنید- مطرح کر ده اند.

موبایل کثیف آقای دکتر!

تحقیقات نو حاکی از آن است که تهدیدهای مربوط به تلفن همراه از تلفن های خود افراد ناشی نمی شوند. بلکه مربوط به موبایل های پزشکانشان می باشند. طبق تحقیقی در ترکیه، در موبایل 200 نفر شاغل در بیمارستان ها، میکروب هایی شناسایی شد که برای سلامتی انسان خطرناک اند. دیده شد که 5/94 درصد موبایل های مورد آنالیز آلوده به باکتری بودند و بدتر اینکه برخی از این باکتری ها نسبت به آنتی بیوتیک های معمول مقاوم بودند. با این وجود محققان دریافتند که تنها 10 درصد پزشکان و شاغلان بهداشتی درمانی، طبق یک روال معین موبایل شان را تمیز می نمودند. تحقیق مشابهی در آریزونا، همین نتایج را نشان داد. راه چاره ارایه شده برای این مشکل استفاده از یک دستمال یا اسپری ضدعفونی نماینده برای حداقل یک یا دو بار در روز اعلام شد.

وقتی بلایای ناشی از موبایل، به دل جاده می زنند!

وقتی پرتوهای ساطع شده از موبایل برای آسیب مغزی کافی نباشند، خود مکالمات این وظیفه را انجام می دهند! محققین دانشگاه کارنگی ملون امواج مغزی رانندگان استفاده نماینده از موبایل را آنالیز نموده و دریافتند که تنها گوش دادن به یک مکالمه 37 درصد فعالیت مغزی اختصاص داده شده به رانندگی را کاهش می دهد. کیفیت رانندگی هم کاهش چشمگیری را نشان می دهد. 80 درصد رانندگان اذعان می نمایند که حین رانندگی مکالمه تلفنی داشته اند و حتی 40 درصد افراد آنالیز شده گفته اند به وسیله راننده دیگری که در حال مکالمه تلفنی بوده مورد اصابت قرار گرفته اند یا نزدیک بوده تصادف نمایند. حتی تلفن های هندزفری در رانندگی ناامن و خطرناک موثر و مقصر بوده اند. طبق تحقیقی که در سال 2005 به وسیله یک شرکت بیمه پوشش دهنده حوادث جاده ای انجام شد، رانندگان استفاده نماینده از موبایل حتی با هندزفری چهار برابر بیشتر در خطر حادثه منجر به آسیب بودند.

راه رفتن و حرف زدن: یک فاجعه ترافیکی دیگر!

فقط افراد پشت فرمان نیستند که در خطر یک تصادف مربوط به موبایل قرار دارند. یک تحقیق صورت گرفته روی اطفال نشان داد که اگر بچه ها در حال مکالمه با موبایل باشند، بسیار بیشتر از بزرگسالان با حواس پرتی از خیابان رد می شوند! 77 کودک 10 و 11 ساله مورد تحقیق قرار گرفتند و دیده شد که اندازه توجه به علایم ترافیکی حتی نگاه کردن به چپ و راست 20 درصد کاهش داشته و خطر تصادف با یک ماشین 43 درصد افزایش داشته است. با شایع و همه گیر شدن استفاده از موبایل بین دانش آموزان آمریکایی، به نسبت 10 سال قبل، این مساله بیشتر نگران نماینده است. برخی از تحقیقات اولیه حاکی از آن است که حتی بزرگسالان حین راه رفتن و مکالمه با موبایل تمرکز خود را از دست می دهند. هر چند که آنها با احتمال بیشتر از تصادفات احتراز و دوری می نمایند و بیشتر از بچه ها مراقب خود هستند.

احساس ارتعاش کاذب

احساس ارتعاش کاذب به وسیله کاربران معتاد به موبایل می تواند از اثرات سوءجنبی آزاردهنده این حوزه باشد. هرچند در مقایسه با جدیت و خطر تصادف با ماشین، از اهمیت کمتری برخوردار است. بسیاری از کاربران موبایل، حتی وقتی که تلفن شان در حالت بی صدا قرار داشت، ذکر کردند که ارتعاش احساس می کردند. دکتر بار، استاد دانشگاهی در نیویورک می گوید: وقتی زیاد از موبایل بهره ببرید، تبدیل به بخشی از شما می گردد. انگار که در طول روز جوراب تنگی پوشیده باشید و وقتی آن را درمی آورید، هنوز آن را روی پایتان احساس می کنید. افراد عادت می نمایند شدت های کمتری از ارتعاش را تشخیص دهند تا بهتر و سریع تر پاسخ دهند. با تکرار این امر رابطه بین اعصاب محیطی و مغز قوی تر می گردد و به پاسخ اتوماتیک و خود به خود یاری می نماید. این تکرار باعث می گردد که گاهی این پاسخ اتوماتیک به محرکی داده گردد که اصلا وجود خارجی ندارد!

SMS زدن برای انگشت تان هزینه دارد!

آسیب های وارده ناشی از استفاده از موبایل، انگشتان تان را هم درگیر می نمایند. زخم ها و تاول هایی که افراد به دلیل تایپ کردن و اس ام اس زدن زیاد درگیر آنها می شوند، گاهی انگشت تمشکی نامیده می شوند. هر چند به نظر می رسد درد و زخم انگشتان پدیده ای نو باشد. متخصصان معتقدند که توضیحی منطقی برای این دردسر دنیای مدرن وجود دارد. طبق نظر محققان، این زخم ها و دردها، ناشی از آسیب های استرسی تکرار شونده می باشند. درد، کرختی و احساس ناراحتی در نوک انگشتان به دلیل استفاده بیش از حد از آنها، این آسیب ها اغلب جزیی هستند اما گاهی به مسائل جدی درمانی منجر می گردند. یک ارتوپد ذکر می نماید که بیماران متعددی داشته که از درد در ناحیه تاندون انگشتان دست شکایت داشته اند و گاهی به یک تراپیست ارجاع داده شده یا تحت درمان دارویی قرار گرفته یا حتی گاهی تحت عمل جراحی قرار گرفته اند.

نسبت به موبایل تان حساسیت و آلرژی دارید؟

افرادی که نسبت به فلزات خاص، مثل نیکل، آلرژی دارند، ممکن است دچار اثر سوء دیگری ناشی از موبایل شان، به شکل یک درماتیت تماسی شوند. این مشکل در سال های اخیر به طور فزاینده دیده شده است. نیکل فلزی است که در محصولات متنوعی مثل زیورآلات، قلاب کمربند و بند ساعت به طور گسترده به کار می رود. این فلز شایع ترین دلیل درماتیت تماسی در دنیا مدرن می باشد. علایم واکنش به نیکل از یک قرمزی ساده تا راش های واضح پوستی یا حتی تاول متغیر می باشند. تحقیقی که در سال 2008 در کانادا انجام شد، 22 مدل موبایل از نظر وجود فلز نیکل در آنها آنالیز شدند. دیده شد که 10 مدل- اغلب در اطراف دکمه منو، نزدیک محل آرم مدل، اطراف حاشیه صفحه گوشی یا روی بخشی از گوشی که رنگ آن ساییده شده- حاوی این فلز بودند.

خطرات صدای بلند موسیقی

بسیار خوب! قبول که فقط نمی توان تقصیر آسیب های ناشی از صدای بلند موسیقی را به گردن تلفن های همراه انداخت اما با پیشرفت تکنولوژی و جمع و جور شدن تمامی جعبه ابزار مورد احتیاج ما در یک وسیله واحد، تعداد رو به رشدی از افراد از موبایل شان برای ذخیره و اجرای موسیقی مورد علاقه شان استفاده می نمایند. تنها مشکل؟ اینکه ممکن است به این موسیقی با صدای بسیار بلند گوش داده گردد.

طبق آمار مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها در آمریکا، حدود 5/12 درصد بچه ها و نوجوانان بین 6 تا 19 سال و 17 درصد بالغان بین 20 تا 69 سال از آسیب دایمی شنوایی ناشی از صدای بلند رنج می برند. در مجموع، این اندازه بیش از 30 میلیون نفر از مردم را شامل می گردد. صداهای بلندتر از 85 دسی بل به شنوایی آسیب می زنند. مکالمه معمولی حدود 60 دسی بل شدت صوتی دارد و گوشی های استریوی موبایل های ما اغلب تا 100 دسی بل شدت صوتی خروجی دارند. خوشبختانه، این آسیب خاص به راحتی قابل اجتناب است. خیلی راحت با کم کردن صدای موسیقی می توان از مواجهه مزمن با صدای بلند پرهیز نمود و همچنان مکالمات را با صدای واضح و بلند شنید.

منبع:http://www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 29 شهریور 1400 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: kulu.ir شناسه مطلب: 1799

به "7 تأثیر منفی موبایل بر سلامت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "7 تأثیر منفی موبایل بر سلامت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید