آفریقا، اولین سفر خارجی نخست وزیر لیبی، درگیری نظامی در مرز سودان و اتیوپی

به گزارش کولو، اولین سفر رسمی نخست وزیر دولت موقت وحدت ملی لیبی به کویت، درگیری نظامی در مرزهای سودان و اتیوپی، تهدید مصر علیه اتیوپی و ابتلای الجزایری ها به ویروس جهش یافته کرونای انگلیسی و نیجریه ای از جمله رخدادهای آفریقاست.

آفریقا، اولین سفر خارجی نخست وزیر لیبی، درگیری نظامی در مرز سودان و اتیوپی

با تور آفریقای جنوبی یه جذابترین کشور قاره آفریقا سفر کنید، ترکیبی از سافاری های دلنشین و اقامت در هتل های لوکس را در این سفر پر هیجان تجربه کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، نخست وزیر دولت موقت وحدت ملی لیبی در نخستین سفر رسمی خود به خارج از این کشور به کویت رفت.

به نوشته پایگاه خبری الوسط- لیبیا، عبدالحمید دیبیه در راس یک هیئت بلند پایه از مقامات لیبی به کویت رفت و صبح امروز در قصر بیان مورد استقبال خالد الحمد الصباح نخست وزیر این کشور نهاده شد.

قرار است در این سفر، نخست وزیر دولت وحدت ملی لیبی با مقامات کویتی درباره تحولات داخلی لیبی ، نقش جامعه جهانی در یاری به فرایند سیاسی این کشور، تداوم ثبات و امنیت در لیبی و فراهم شدن مقدمات برگزاری انتخابات سراسری در این کشور و گسترش همکاری های دوجانبه گفت وگو کند.

درگیری در مرز سودان و اتیوپی

منابع نظامی سودان از درگیری ارتش این کشور با شبه نظامیان اتیوپی در مرزهای دو کشور خبردادند و گفتند: شبه نظامیان اتیوپی به خاک سودان نفوذ نموده بودند.

مقامات نظامی سودانی به خبرنگار روزنامه سودان تریبون گفتند: این شبه نظامیان که همراه آنان تغداد از کشاورزان اتیوپی بودند، به عمق 12 کیلومتری خاک سودان نفوذ نموده بودند که با نیروهای نظامی ارتش روبرو شدند.

این منابع افزودند: به دنبال درگیری ارتش سودان با شبه نظامیان اتیوپی آنان مجبور شدند خاک سودان را ترک نمایند.

در همین حال، شبکه تلویزیون ماهواره ای الجزیره به نقل از مقامات نظامی سودانی گفت: در جریان درگیری مرزی ارتش این کشور با شبه نظامیان اتیوپی دو تن از نظامیان سودانی مجروح شدند.

السیسی اتیوپی را تهدید کرد

به دنبال شکست مذاکرات سدالنهضه رئیس جمهور مصر گفت: به دوستان در اتیوپی می گویم ما به مرحله ای رسیده ایم که امنیت آبی مصر در معرض خطر نهاده شده است.

به نوشته روزنامه الرای الیوم، عبدالفتاح السیسی خطاب به مقامات آدیس ابابا توضیح داد: مصر برای دفاع از امنیت آبی خود تمام گزینه ها را بر روی میز دارد.

رئیس جمهور مصر در مراسم افتتاح مجمع صدور اسناد در پایتخت اداری این کشور گفت: اتیوپی و ما باید بدانیم هرگونه رویارویی هزینه سنگینی در بردارد.

السیسی با بیان اینکه مصر به رشد و توسعه دیگر کشورها احترام می گذارد، توضیح داد: این رشد و شکوفایی نباید امنیت آبی مصر را به خطر بیندازد و این موضع قاهره هرگز تغییر ننموده و نخواهد نمود.

نشست مذاکرات مربوط به آغاز آبگیری سدالنهضه و فعال سازی این سد تحت نظارت اتحادیه آفریقا برگزار گردید و وزیران خارجه و منابع آبی مصر، سودان و اتیوپی دیروز بدون دست یابی توافقی به نشست خود در کینشازا انتها دادند.

به دنبال شکست نشست کینشازا، اتیوپی گفت که مرحله دوم آبگیری سدالنهضه را در تاریخ مقرر (خرداد ماه آینده) آغاز خواهد نمود و آماده است به تبادل اطلاعات با مصر و سودان بپردازد و مطالبات این کشورها را پاسخ دهد تا از نگرانی های قاهره و خارطوم در این زمینه کاسته گردد.

کرونای انگلیسی به نیجریه رسید

با ابتلای 140 نفر به ویروس کرونا شمار بیماران کرونایی در الجزایر به 117 هزار و 879 نفر رسید.

به نوشته رسانه های الجزایری، مرکز پاستور در الجزیره امروز با انتشار بیانیه ای گفت: 70 نفر در کشور به کرونای انگلیسی متبلا شده اند و 48 نفر دیگر به ویروس جهش یافته کرونای نیجریه ای هستند.

بر اساس آمار کمیته مبارزه با شیوع کرونا در الجزایر، از ابتدای شیوع این ویروس تا به امروز 3 هزار و 112 الجزایری در اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده اند و 82 هزار و 96 نفر از این بیماری بهبود پیدا نموده اند.

الجزایر اولین کشور در شمال آفریقاست که واکسن اسپوتینک را از روسیه وارد و عملیات واکیسناسیون شهفرایندان خود را آغاز نموده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 21 فروردین 1400 بروزرسانی: 21 فروردین 1400 گردآورنده: kulu.ir شناسه مطلب: 1550

به "آفریقا، اولین سفر خارجی نخست وزیر لیبی، درگیری نظامی در مرز سودان و اتیوپی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آفریقا، اولین سفر خارجی نخست وزیر لیبی، درگیری نظامی در مرز سودان و اتیوپی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید