آموزش های عالی فنی و حرفه ای اصل اساسی در رونق فراوری است

به گزارش کولو، رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای گفت: آموزش های فنی و حرفه ای از اصلی ترین پایه های تقویت فراوری داخلی به شمار رفته و مهارت آموزی به دانشجویان دارای نتایج مثبت مالی است.

آموزش های عالی فنی و حرفه ای اصل اساسی در رونق فراوری است

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران به نقل از دانشگاه فنی و حرفه ای، ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای گفت: آموزش های فنی و حرفه ای از اصلی ترین پایه های تقویت فراوری داخلی به شمار رفته و مهارت آموزی به دانشجویان دارای نتایج مثبت مالی است.

وی ضمن تشریح صندلی آموزش های فنی و حرفه ای در کشور، به سهم این آموزش ها در ایجاد اشتغال مولد اشاره و مطرح نمود: اگرچه از آموزش های نظری نیز نباید غافل شد اما مهارت آموزی به افراد جامعه دارای ابعاد و نتایج مثبت مالی است.

صالحی عمران اضافه نمود: اگر آموزش های فنی و حرفه ای برگرفته از تقاضای بازار کار باشد و کارفرمایان، کشاورزان و صنعتگران احتیاجهای خود را اعلام نمایند، می توان موثرترین نوع آموزش فنی و حرفه ای را ارائه داد.

وی ادامه داد: آموزش های فنی و حرفه ای در صورتی پربازده و اثربخش است که بر اساس احتیاج بازار کار صورت گیرد در غیراین صورت، آموزش صرفاً پشت درهای بسته، به رشد و ارتقای مالی و فنی کشور منتهی نمی گردد.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای گفت: تقاضای آموزشی دارای خاستگاه اجتماعی و در نگرش و رفتار آینده یک جامعه اثرگذار است. در چنین فرآیندی نیز ارزش های آموزشی به مرور در اجتماع جای گرفته و گاهی در طول زمان تغییر می نماید.

صالحی عمران با بیان اینکه آموزش های فنی و حرفه ای نیز بی تاثیر از قاعده تقاضای آموزشی جامعه و شکل گیری ارزش ها نیست، مطرح نمود: جامعه کنونی ایران دارای چالش هایی در تقاضای آموزش های فنی و حرفه ای است و این حوزه به توجه و فرهنگ سازی احتیاج دارد.

وی در ادامه از علاقه خانواده و جامعه به دستیابی به سطوح آموزش عالی سخن گفت و اضافه نمود: به طور معمول خانواده ها سرمایه گذاری مناسبی برای ورود فرزندان به دانشگاه و مراکز آموزش عالی انجام می دهند که اگر این خواست اجتماعی نبود، با انبوهی از مراکز آموزش عالی و جمعیت چهارمیلیونی دانشجویان روبرو نبودیم. اما این در حالی است که بخش زیادی از این تقاضا در دریافت آموزش های نظری انباشته شده است.

صالحی عمران با تاکید بر اینکه فرهنگ سازی و تغییر نگرش نسبت به آموزش های فنی و حرفه ای بر عهده سیاستگذاران آموزشی، اجتماعی و مالی است، توضیح داد: نگاه کلی جامعه نسبت به آموزش های فنی و حرفه ای دارای تردید است و از نظر فرهنگی در این حوزه ضعف داریم. از این رو فرهنگ سازی و تغییر نگرش نسبت به مهارت آموزی را باید جدی گرفت و برنامه ریزان کوشش بسیاری در این حوزه نمایند.

آموزش و پرورش؛ مسئول فرهنگ سازی

وی فرهنگ سازی در حوزه آموزش های مهارتی را بر عهده آموزش و پرورش دانست و گفت: نهاد آموزش و پرورش بزرگ ترین وظیفه در جذب علائق دانش آموزان و خانواده ها به آموزش های مهارتی دارد.

صالحی عمران اضافه نمود: آموزش و پرورش باید این نگرش را در دانش آموزان و خانواده ها ایجاد کند که آینده شغلی و کیفیت زندگی افراد ارتباط جدی با آموزش ها و مهارت فنی و حرفه ای دارد. از این رو، باید خانواده ها را به سوی آموزش های فنی و حرفه ای جلب کرد تا در سطح آموزش عالی وارد رشته های مهارتی شوند.

بهبود اقتصاد در سایه افزایش مهارت

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای در پاسخ به این پرسش که پیوند آموزش های نظری و مهارتی چگونه ممکن است، مطرح نمود: برای پیوند آموزش های نظری و عملی به اصلاحاتی خارج و داخل نظام آموزشی احتیاجمندیم.

صالحی عمران با تاکید بر اینکه وقوع اصلاحاتی خارج از نظام آموزش عالی به فراوری منجر می گردد، گفت: در صورت توجه به آموزش های مهارتی و فنی در ساختارهای آموزشی و فرهنگی کشور، شاهد بهبود اقتصاد و افزایش فراوری ناخالص ملی خواهیم بود چرا که در این صورت نهادهای مالی و فراوری فعال شده، تقاضا برای نیروی انسانی متخصص افزایش می یابد و زمینه جذب دانش آموختگانِ حوزه مهارت در اشتغال کشور فراهم می گردد.

وی لزوم اصلاحات در داخل نظام های آموزشی را از دیگر ملزومات ارتقای آموزش های فنی و حرفه ای دانست و گفت: در برنامه های آموزشی و درسی احتیاجمند اصلاحاتی در زمینه افزایش توجه ها به مقوله مهارت آموزی و آموزش های فنی و حرفه ای هستیم.

صالحی عمران تاکید نمود: برنامه های آموزشی و درسی باید صلاحیت محور و شایستگی محور گردد. دروس عملی، فنی، حرفه ای، کارگاهی و مهارت های کارآفرینی، خلاقیت و نوآوری باید در برنامه های درسی و آموزشی مدارس و مراکز آموزش عالی مورد توجه برنامه ریزان قرار گیرد.

بیکاری؛ محصول کم توجهی به آموزش های مهارتی

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای علل افزایش بیکاری را در نبود محیط مالی مناسب برای فراوری و به کارگیری نیروی متخصص انسانی جست وجو کرد و اضافه نمود: نبود برنامه ریزی های مالی و سیاسی برای ایجاد زمینه های کسب و کار و فراوری ملی از جمله عوامل بیکاری است.

وی معتقد است: بومی ساختن فراوری و علم، امکان به کارگیری نیروهای متخصص و دانش آموخته در زمینه های مهارتی و فنی را فراهم می سازد.

صالحی عمران ارائه رشته و برنامه های درسی نامتناسب با بازار کار و اقتصاد کشور را از دیگر عوامل بیکاری برشمرد و گفت: همراه ساختن آموزش عالی با احتیاج بازار کار، در اشتغال دانش آموختگان تاثیرگذار است. اگرچه تاکنون شاهد فراهم شدن ظرفیت های اشتغال از سوی نظام آموزش عالی بوده ایم اما از این ظرفیت ها به طور کار استفاده نشده است.

وی اضافه نمود: ایجاد خلاقیت و نوآوری در فرآیند آموزشی و اصلاح روش های آموزشی و برنامه های درسی منجر به تربیت نیروی انسانی متخصص و ماهر می گردد که از آن ها می توان در بخش های گوناگون اقتصاد کشور به ویژه فراوری داخلی استفاده کرد.

انتهای پیغام/

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 16 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kulu.ir شناسه مطلب: 178

به "آموزش های عالی فنی و حرفه ای اصل اساسی در رونق فراوری است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آموزش های عالی فنی و حرفه ای اصل اساسی در رونق فراوری است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید